Aceste sume ar spori activele fondurilor de pensii private, in beneficiul exclusiv al participantilor la sistem (persoane fizice care au optat pentru o pensie privata). Fondurile de pensii au nevoie de CIF pentru a obtine un certificat de rezidenta fiscala, si numai in urma acestuia se pot face rambursari de impozite retinute la sursa pe dividende (de exemplu). Sumele desi sunt mici (deocamdata), raportat la activele fondurilor de pensii plasate in strainatate, dar in urmatorii ani vor fi mai mari si in loc sa intre in fonduri drept castiguri pentru participanti, raman la autoritatile fiscale straine.

Contactati de wall-street.ro, reprezentantii Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) au declarat ca, incepand cu perioada 2010 - 2011, au realizat numeroase demersuri la MFP pentru obtinerea de CIF-uri de catre fondurile de pensii, dar fara rezultat. Practic refuzul autoritatilor vine in contextul in care fondurile sunt tratate ca organizatii civile particulare si nu au personalitate juridica, desi nu ii costa absolut nimic sa atribuie un CIF. In alta ordine de idei, se poate specula ca interesul este de a pastra activele fondurilor cat mai mult in investitii domestice.

De exemplu, in februarie anul curent, o pondere de 93,9% din activele fondurilor de pensii administrate privat (Pilonul II) erau plasate in tara, in crestere fata de aceeasi luna din 2012 (90,6) si luna precedenta (93,7%). Doar 2,8% reprezentau plasamente in actiuni din UE la PII (1,8% la PIII).
Insa, nu este doar impozitul pe dividende care poate fi evitat, mai sunt si altele si nu este nevoie de modificare legislativa, ci doar de o decizie administrativa a MFP / ANAF catre autoritatile fiscale din teritoriu pe care administratorii o solicita de cativa ani.

Activele totale, in suma de 10,92 miliarde lei (2,50 miliarde euro, BNR – curs de schimb la 28 februarie 2013), aflate in administrare la nivelul intregului sistem de pensii private au inregistrat la sfarsitul lunii februarie 2013, un avans de 45,91% comparativ cu februarie 2012 si de 2,88% comparativ cu luna precedenta (raportat la moneda euro o crestere cu 45,20% si respectiv, 3,18%).

Un calcul estimativ, arata ca suma pierduta pana in prezent este de 10,9 miliarde RON x 3% x 4% x 25% = 3,27 milioane RON (32,7 miliarde de lei), neincasati de fondurile de pensii, unde 3% reprezinta detineri straine in medie, 4% - randamentul mediu estimat al dividendului (3,77% pentru MSCI Europe) si 25% - rata medie de impozit a dividendului in pietele tinta (Austria, Germania, Polonia, Cehia s.a.m.d.) ale fondurilor de pensii din Romania. Sigur, poate suma nu este foarte mare in prezent, dar care vor fi pierderile atunci cand participatia la bursele straine in actiuni va fi de peste 10%, pentru diversificare si randamente. Asa, banii participantilor se duc la alte state in visterie.

Care sunt avantajele invocate de catre administratori?

• In primul rand, scutirea sau recuperarea unor impozite, cu regim de retinere la sursa, aferente unor detineri de instrumente financiare emise de emitentii straini. In acest caz vorbim despre posibilitatea ca fondurile private de pensii sa beneficieze de scutirea de impozit sau recuperarea impozitului deja retinut la sursa, pentru dividendele primite in urma detinerii de actiuni ale unor emitenti straini, sume care ar spori activele fondurilor de pensii private, in beneficiul exclusiv al participantilor la sistem (persoane fizice care au optat pentru o pensie privata).

APAPR mentioneaza faptul ca multe dintre jurisdictiile fiscale europene nu au implementat in legislatia locala prevederile prin care castigurile din investitii obtinute de catre anumite categorii de persoane nerezidente (in speta, fondurile private de pensii) trebuie sa fie scutite de impozitul prin retinere la sursa. Aceste state au instituit proceduri specifice prin care fondurile private de pensii isi pot recupera suma reprezentand impozit retinut la sursa, printre documentele solicitate se numara si cel prin care se face dovada rezidentei fiscale a fondului privat de pensii, respectiv certificatul de rezidenta fiscala. Din pacate, in prezent, fondurile de pensii private din Romania nu pot obtine certificatul de rezidenta fiscala fara a detine un Cod de Inregistrare Fiscala.

Citeste si:

Efectuarea unor plati de impozite si contributii sociale catre bugetul general consolidat. Conform reglementarilor fiscale in vigoare, sumele reprezentand platile de activ net catre participanti sau beneficiari, in caz de deces, invaliditate sau indeplinire a conditiilor de pensionare, sunt asimilate veniturilor din pensii, fiindu-le astfel aplicabile prevederile specifice privind retinerea impozitului pe venit si a contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate.

In prezent, fondul de pensii trebuie sa transfere aceste obligatii fiscale catre persoana juridica, administrator al fondului de pensii, cea care efectueaza apoi plata impozitelor si contributiilor catre bugetul general consolidat. Prin obtinerea CIF de catre fondurile de pensii private se considera ca s-ar simplifica semnificativ acest proces, in plus s-ar respecta intocmai si prevederile normelor si reglemetarilor contabile emise de Comisia de supravegehere a sistemului de pensii private (CSSPP), prevederi prin care sunt interzise orice transferuri de sume intre fondul de pensii private si administratorul fondului.

Identificarea corecta a fondurilor de pensii private ca entitati distincte, de sine statatoare, atat in relatia cu autoritatile fiscale sau entitatile de reglementare din spatiul european, cat si in relatia cu sistemul bancar, prin intermediul caruia sunt plasate investitiile. Reglementarile in vigoare ale CSSPP permit administrarea fondurilor private de pensii atat de catre societati de administrare a fondurilor de pensii, cat si de catre societati de asigurare sau societati de administrare a fondurilor de investitii. Din acest motiv, este extrem de dificil de demostrat in fata autoritatilor externe legatura existentadintre persoana juridica, administrator al fondului si fondul privat de pensii, numai dupa denumire si/sau documentul de autorizare emis de CSSPP. Prin obtinerea CIF de catre fondurile de pensii private s-ar elimina aceste neclaritati, iar fondurile de pensii vor putea fi considerate entitati distincte si din punctul de vedere al legislatiei fiscale.

Ce reprezinta "Codul de identificare fiscala"?

Codul de identificare fiscala - CIF este un cod numeric constituind codul unic de identificare a unui comerciant. Acesta se mai numeste si cod fiscal sau cod unic de identificare. Pana la 1 ianuarie 2007 s-a numit Cod Unic de Inregistrare (CUI).

Conform legii nr. 359 din 8 septembrie 2004, privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in Registrul Comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice. Solicitarea inregistrarii fiscale a unui comerciant se face prin depunerea cererii de inregistrare la biroul unic din cadrul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal, iar atribuirea codului unic de inregistrare de catre Ministerul Finantelor Publice este conditionata de admiterea cererii de inregistrare in registrul comertului de catre judecatorul-delegat.

Pentru asociatiile familiale, precum si pentru persoanele juridice prevazute la art. 2 structura codului unic de inregistrare se stabileste de Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Ministerul Sanatatii, Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Justitiei. Pentru persoanele fizice codul unic de inregistrare coincide cu codul numeric personal atribuit de Ministerul Administratiei si Internelor sau, dupa caz, cu numarul de identificare fiscala atribuit de Ministerul Finantelor Publice.