In urma fuziunii, fondul de pensii administrat privat Alico a ajuns la un numar de 822.420 participanti, dublandu-si totodata cota de piata in Pilonul II de la 6,8% la 14%.

Procesul de fuziune intre fondurile de pensii private din Romania este clar reglementat atat prin legislatia primara cat si prin normele emise de CSSPP, Comisia avand totodata rolul de a supraveghea si controla respectarea tuturor etapelor prevazute de legislatia aplicabila. In cadrul acestei proceduri, CSSPP a stabilit, prin deciziile adoptate, termenii, conditiile si etapele fuziunii. Astfel, cele doua entitati au obtinut, etapizat, autorizarea prealabila de fuziune, in data de 29 august 2012 si ulterior pe cea definitiva, in 30 ianuarie 2013.

"O atentie sporita a fost acordata transparentei operatiunilor de fuziune. Potrivit legii, decizia autorizarii definitive se adopta numai in conditiile indeplinirii cerintelor de informare a participantilor. Astfel, participantii care nu au fost de acord cu noile conditii ale fondului absorbant au avut posibilitatea sa se transfere, fara penalitati, la orice alt fond de pensii administrat privat, in termen de 90 de zile calendaristice de la data publicarii anuntului privind fuziunea.

De asemenea, deciziile CSSPP au fost comunicate, prin diverse mijloace specifice, tuturor entitatilor implicate in acest proces, respectiv administratorilor, depozitarilor si auditorilor financiari ai celor doua fonduri, precum si Casei Nationale de Pensii Publice (C.N.P.P.) si Caselor de Pensii Sectoriale", potrivit unui comunicat al autoritatii de supraveghere.

Procesul de preluarea efectiva, de catre fondul absorbant, a participantilor si a activelor acestora, conform termenilor si conditiilor precizate de CSSPP, a fost pus in practica ulterior autorizarii definitive de fuziune acordate de CSSPP la inceputul acestui an.

Asadar, finalizarea procesului de fuziune a presupus aprobarea rapoartelor privind rezultatul transferului de active, modul de desfasurare a operatiunii de fuziune si a rezultatelor acesteia; retragerea autorizatiei si radierea fondului Pensia Viva din sectiunea fondurilor de pensii administrate privat a registrului CSSPP; retragerea autorizatiei prospectului schemei de pensii private pentru fondul Pensia Viva; retragerea autorizatiei de administrare a fondurilor de pensii administrate privat si radierea din sectiunea administratorilor de pensii administrate privat a registrului CSSPP pentru Aviva Pensii Private.

Citeste si:

Conform ultimelor date disponibile, la finalul lunii februarie 2013, in sistemul de pensii private din Romania (Pilonul II si Pilonul III) erau inscrisi aproape 6,13 milioane participanti, iar activele nete acumulate insumau 2,5 miliarde Euro.

In prezent, in sistemul pensiilor private din Romania sunt active 18 de fonduri, dintre care 8 pe piata pensiilor administrate privat – Pilonul II si 10 pe segmentul de pensii facultative – Pilonul III.

Fata de perioada initiala de aderare din Pilonul II (2008), numarul fondurilor de pensii s-a redus la jumatate. In contextul crizei economice, administratorii de fonduri de pensii pot adopta decizii privind restrangerea activitatii la nivel international, regional sau local astfel ca, pe termen mediu si lung, ne putem astepta si la alte operatiuni de achizitii si fuziuni, ca parte a unui proces natural de evolutie a acestui domeniu.

Din punct de vedere al eficientei, masura calitatii unui sistem de pensii private cu contributii definite, ca in cazul Romaniei, poate fi apreciata prin prisma rentabilitatilor obtinute in urma investirii activelor, cu respectarea cadrului normativ aplicabil de reglementare prudentiala. Astfel, fondurile de pensii private romanesti au inregistrat randamente satisfacatoare, atat pentru Pilonul II, cat si pentru Pilonul III, chiar daca economia globala si pietele financiare au avut de suferit in ultimii ani.

De la inceputul sistemului de pensii private pana in prezent, in urma investirii fondurilor primite de la participanti, administratorii au adus un castig net in conturile acestora de 1,7 miliarde lei, raportat la contributiile brute.