Cu toate acestea, "este prea devreme sa spunem ca firmele de leasing au lasat in urma recesiunea, avand in vedere ca dimensiunea pietei este inca redusa (in 2012, piata a reprezentat 42% din cea a anului 2008), marcata de o diminuare semnificativa a segmentului de retail, iar calitatea portofoliilor este sub semnul intrebarii, data fiind incertitudinea evolutiei economiei din Romania si din Zona Euro", apreciaza Christoph Binder (foto), CEO Porsche Finance Group.

Societatile de leasing financiar din Romania au finantat anul trecut achizitii de bunuri in valoare de 1.362 milioane de euro, ceea ce reprezinta o crestere modesta, de doar 1%, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2011. Finantarile acordate s-au indreptat catre diverse domenii, respectiv 26% (351 milioane de euro) din total au vizat echipamentele, 4% (55 milioane de euro) sectorul imobiliar si 70% (956 milioane de euro) finantarea mijloacelor de transport.

"In 2012, piata a fost mai competitiva fata de anii precedenti. Majoritatea companiilor au incercat sa se extinda pe sectoarele de leasing pentru utilaje de constructii si vehicule comerciale, singurele domenii care au suferit un declin considerabil. Unul dintre factorii care au afectat piata de finantare pentru vehiculele de pasageri a fost schimbarea legislativa referitoare la deductibilitatea TVA-ului in cadrul contractelor de leasing, care a eliminat beneficiile pentru clienti. Mai mult, concurenta s-a intensificat comparativ cu ultimii ani, datorita multitudinii de oferte promotionale pentru finantare auto, a promovarii noilor parteneriate cu importatori si distribuitori auto si a presiunii tot mai crescute asupra marjelor", a daugat Christoph Binder.

La finele anului 2012 referitor la finantarea echipamentelor este interesant de mentionat faptul ca ponderea sectorului constructiilor este in crestere fata de aceeasi perioada a anului 2011, de la 19% la 22%, ponderea industriei metalurgice si a electronicelor este de asemenea in crestere de la 6% la 9%, respectiv de la 10% la 19%. Ponderea echipamentelor agricole, a echipamentelor medicale si a alimentelor-bauturilor este in scadere de la 24% la 14%, de la 8% la 3%, respectiv de la 8% la 2%. Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta (2-3% industria de prelucrare a lemnului, 1-2% in domeniul imprimarii si ambalarii), precum si alte domenii.

Finantarile auto insa se mentin ca principal segment al pietei de leasing. "In ciuda declinului de la inceputul anului, suntem de parere ca piata de leasing auto va continua sa devina din ce in ce mai competitiva, ceea ce va necesita un grad mare de adaptabilitate si capacitatea de a reactiona rapid la exigentele clientilor si la actualul cadru legislativ. De exemplu, noua reglementare BNR referitoare la finantarile in moneda straina, care va duce la o crestere accentuata a ponderii finantarilor in lei pe piata de leasing, impreuna cu rata mai mare a dobanzii pentru finantarile in lei fata de finantarile in euro, pot reprezenta un potential factor de contractare pentru piata de leasing".

Piata de leasing are in prezent o alta dinamica fata de acum cativa ani

"Clientii au devenit mai maturi si, implicit, mai stricti si cu asteptari mai mari. Astfel, firmele de leasing se vor concentra mai mult pe imbunatatirea calitatii serviciilor oferite, tinand cont de segmentarea pietei in persoane fizice si companii, acestea din urma fiind preponderente. Mai mult, in ultimii doi ani am observat o imbunatatire a comportamentului de plata al clientilor, fapt reflectat si in numarul de vehicule recuperate, care a scazut cu 45% fata de anul 2011", argumenteaza seful Porsche Finance Group.

O alta tendinta a pietei, care poate fi considerata o oportunitate inca nevalorificata, in opiniai managerului, este reprezentata de importanta din ce in ce mai mare a digitalizarii serviciilor (facturi pe email, servicii online pentru clienti s.a.m.d.).

Citeste si:

In 2012, Porsche Leasing, compania de leasing financiar din cadrul Porsche Finance Group, a inregistrat un volum al bunurilor finantate de 113,8 milioane de euro. In ceea ce priveste portofoliul, au fost finantate aproximativ 10% vehicule comerciale si peste 90% autovehicule. Dintre vehiculele comerciale, 14,5% au fost finantate prin credit de catre Porsche Bank, iar restul au fost achizitionate prin leasing financiar si operational.

Din punct de vedere strategic, Porsche Finance Group este o companie de finantare captiva in cadrul holding-ului Porsche, la randul sau parte integranta a grupului Volkswagen. Ca urmare, influentata si de pozitia sa de leader pe piata de import auto, cea mai finantata marca din portofoliul PFG a fost, in 2012, Volkswagen.

"Am observat o intensificare a cererii pentru masinile de clasa mica si compacta (segmentele A si A0) si pentru SUV-urile compacte (clasa A SUV), precum si o crestere a ponderii vehiculelor cu motoare de capacitate cilindrica redusa, pe fondul dorintei clientilor de a reduce costurile generate de impozite si asigurari auto", a spus Christoph Binder.

Portofoliul Porsche Finance Group este impartit pe marci: 39% Volkswagen (autovehicule), 37% Skoda, 9% Volkswagen (vehicule comerciale), 8% Audi, 6% SEAT si sub 1% Porsche si Bentley. Compania a lansat recent si un proiect pilot de finantare pentru camioanele MAN (constructorul MAN a devenit parte a grupului Volkswagen anul trecut), proiect ce se va derula in perioada urmatoare exclusiv in Romania. De asemenea, compania ofera finantare si pentru flote si parcuri auto mixte, care includ si vehicule ce nu apartin marcilor grupului Volkswagen, insa numai in situatiile in care procentul marcilor din holding depaseste 50% din totalul vehiculelor finantate.

Porsche Finance Group se ocupa cu finantarea autoturismelor apartinand marcilor holding-ului: Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, Porsche, Weltauto si Volkswagen Autovehicule Comerciale. Grupul este prezent pe piata romaneasca din 1999 si include cinci companii: Porsche Leasing, Porsche Bank, Porsche Broker de Asigurare, Porsche Mobility si Porsche Asigurari.