Cel putin acestea au fost concluziile unui eveniment derulat ieri la sediul societatii de asigurari CertAsig, care a anuntat cu aceasta ocazie prima asigurare, pentru o serie de riscuri specifice, a unei drone (UAV - Unmanned Aerial Vehicles) din Romania. Intamplarea face ca tocmai aceasta drona sa fie si prima care a ajuns in tara noastra si apartine 360Tourist.RO, o companie antreprenoriala din judetul Sibiu, care realizeaza servicii de panoramare aeriana sferica, filmare, fotografie, topografie si fotogrametrie 3D.

Drona (foto centru) este acum asigurata de CertAsig pentru daune potentiale de pana la 1.000.000 euro. Asigurarea, adresata atat operatorilor de drone, cat si producatorilor, acopera o serie de riscuri specifice : daune materiale partiale sau totale suferite de drone (Casco), raspunderi fata de terti (pentru potentiale daune cauzate de drone altor persoane, proprietati etc), raspunderea producatorului (include raspunderea fata de terti a producatorului dronei) si raspunderea detinatorilor de depozite (hangare).

In ceea ce priveste costurile unei astfel de asigurari, acestea difera foarte mult in functie de limita de raspundere civila, precum si de valoarea propriu-zisa a dronei. De exemplu, in cazul dronei amintite, in valoare de 20.000 euro, pentru asigurarea "CASCO" prima este de 1.850 euro. Separat, pentru asigurarea de raspundere civila cu limita de pana la 1 milion euro, prima este de 500 euro.

Ordinul a fost publicat la finele lunii ianuarie in Monitorul Oficial si prevede ca operarea aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord in spatiul aerian national este permisa numai in "zone de spatiu aerian segregat temporar, infiintate, alocate si activate conform reglementarilor aplicabile in vigoare".

Pentru operarea unei aeronave civile cu masa maxima la decolare mai mica sau egala cu 150 kg este necesara, printre altele, detinerea unui certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautica Civila Romana sau un certificat de inmatriculare, iar aparatul trebuie sa fie asigurat.

Prevederile ordinului nu se aplica aeromodelelor daca sunt utilizate in cadrul competitiilor, demonstratiilor aeriene sau al altor manifestatii oficiale organizate de Federatia Romana de Modelism, si nici aeronavelor cu greutatea mai mica sau egala cu 1 kg, atat timp cat acestea nu au aparatura pentru filmare sau transmisie de date.

Citeste si:

Beneficiarul primei asigurari de drone detine 6 drone comerciale de diverse tipuri, de la 1.2 kg pana la 9.5 kg, care au fost “responsabile” pentru realizarea unor proiecte impresionante – cum ar fi prima transmisiune live cu drona a unei competitii sportive (TVR – Transylvania Horse Show, mai 2015), sau filmarile aeriene pentru campaniile de promovare turistica Sibiu in parteneriat cu Camera de Comert a judetului Sibiu si Consiliul Judetean Sibiu. Compania este in prezent in discutii avansate si cu alte companii private si institutii publice, in special in proiecte de promovare turistica.

Se estimeaza ca in Romania exista aproximativ 4000 de drone in prezent. Din acestea, aproximativ 60 de drone sunt inregistrate oficial, majoritatea fiind drone comerciale utilizate pentru filmare si fotografiere aeriana, pentru panoramare normala si sferica, fotogrametrie 3D, topografie, supravegherea culturilor pentru agricultura, verificarea campurilor de fotovoltaice prin termografie, operatuni search & rescue situatii de urgenta in etc. Toate dronele comerciale trebuie sa fie inregistrate oficial la Autoritatea Aeronautica Civila Romana.

CertAsig activeaza in piata B2B, inclusiv in ceea ce priveste asigurarile aviatice, avand peste 75 de companii-client din acest domeniu asigurate in Romania, Bulgaria si Turcia - operatori aviatici, cluburi aeronautice, avioane recreationale etc. Dronele, desi au in comun unele caracteristici aviatice, aduc insa si o serie de potentiale riscuri fara precedent.

Legislatia cu privire la drone este inca in curs de elaborare, dar ar putea impune ca toate dronele comerciale sa fie inmatriculate oficial, iar zborurile de drone vor fi reglementate strict. In Franta, dar si in alte state membre NATO, aceste obiecte de zbor au fost deja identificate ca fiind instrumente extrem de utile ale gruparilor teroriste sau ale unor grupuri care au ca obiectiv misiunea de a vulnerabiliza si desecretiza obiective de securitate nationala.