"Motivele ce determina recuperarea anevoiasa sunt reprezentate de legislatie si de comunicarea deficitara intre institutiile statului, neavand un suport real din partea organelor judiciare. Totusi, nu exista bunuri sau creante dificil de recuperat, daca entitatile care au accesat creditele sau finantarea au fost de buna-credinta la incheierea contractelor", arata Cristina Cornaci (foto).

Piata de recuperare a creantelor si bunurilor a fost liniara pe parcursul anului 2015, atat din punctul de vedere al volumului, cat si al valorii, sustine managerul Avestis. In domeniul recuperarii bunurilor, activitatea si-a pastrat acelasi nivel, cu o crestere de 11% pe segmentul recuperarii pe cale amiabila, atat a bunurilor, cat si a creantelor. Factorii determinanti ai acestei cresteri rezulta din eforturile sustinute ale echipei Avestis, impreuna cu departamentele de monitorizare ale societatilor de leasing, pentru incasarea debitelor restante, in termen scurt, cu scopul de a mentine contractele de leasing in derulare si a evita rezilierea acestora.

"Scaderea activelor reposedate si a celor revandute, au la baza, in primul rand, constientizarea nivelului de risc al ambelor parti contractante si identificarea unor solutii comune, avantajoase pentru ambele parti, in cazul unor situatii de declin. Se poate mentiona si cresterea nivelului de responsabilitate al utilizatorilor, fata de obligatiile financiare asumate fata de finantatori. In acest sens, definitorii si remarcabile au fost si continua sa fie eforturile sustinute ale echipelor societatilor de leasing in informarea utilizatorilor si explicarea clauzelor contractuale. Toate acestea au avut ca efect evolutia segmentului recuperarii creantelor pe termen scurt, aspect care s-a reflectat in mentinerea contractelor de leasing in derulare", a adaugat Cristina Cornaci.

Astfel, deschiderea manifestata de echipele societatilor de leasing fata de utilizatori, prin intelegerea situatiilor dificile cu care acestia se confrunta, si propunerea de solutii concrete, au condus la prevenirea rezilierii contractelor si a consecintelor nefavorabile pe care intreruperea raporturilor contractuale le genereaza. Tendintele activitatii de recuperare, atat a creantelor, cat si a bunurilor, se concentreaza, in primul rand, pe solutionarea amiabila.

"Avestis a implementat o procedura prin care venim in sprijinul debitorilor, cu scopul de a solutiona aceste probleme de comun acord, fara interventia executorilor judecatoresti si a instantelor. Atunci cand un debitor solicita incheierea unui angajament pentru plata esalonata, la randul sau finantatorul manifesta deschidere si accepta derularea negocierilor in acest sens. Daca procedura prealabila nu conduce la incheierea unui angajament, initiem executarea silita, atat pentru recuperarea debitului, dar si a bunului. In urma rezilierii contractelor de leasing, de cele mai multe ori, utilizatorii recunosc ca inregistreaza intarzieri la plata ratelor de leasing si accepta predarea bunului catre finantator, pe cale amiabila", a mai spus Cristina Cornaci.

Citeste si:

In ceea ce priveste litigiile care decurg din derularea sau executarea contractelor de leasing, ponderea principala revine contestatiilor la executare, urmate de actiunile in constatarea pretinsului caracter abuziv al clauzelor contractuale si de litigiile privind obligarea finantatorului la continuarea derularii raporturilor contractuale. Invocarea clauzelor abuzive de catre consumatori intervine, intotdeauna, in momentul in care clientii nu isi respecta obligatiile contractuale si a fost deja demarata procedura executarii silite.

Pana in prezent, niciun consumator nu a solicitat instantelor judecatoresti sa constate pretinsul caracter abuziv al clauzelor contractuale, pe perioada derularii contractului. Desi doar persoanele fizice pot solicita instantelor constatarea caracterului abuziv al clauzelor contractuale, persoanele juridice continua sa invoce aceste aparari, in scopul eludarii responsabilitatilor asumate fata de finantatori. Frecventa situatiilor in care se invoca existenta unor clauze abuzive in contractele de leasing a crescut, atat in cazul persoanelor fizice, cat si al persoanelor juridice.

"Trendul a prezentat o evolutie usor ascendenta in decursul ultimilor ani, cauzata, in primul rand, de mediatizarea acestui subiect. Daca in 2010 nu am avut nici un dosar in care sa se puna in discutie existenta unor clauze abuzive, numarul litigiilor ce au ridicat spre solutionarea instantelor de judecata aceasta problema a crescut exponential in urmatorii ani, ajungand ca in acest an, din totalul litigiilor, in peste 20% dintre acestea, sa se invoce existenta unor pretinse clauze abuzive. Totusi, in peste 85% din aceste cauze, instantele au constatat ca nu exista clauze abuzive, cele contractuale fiind conforme cu legislatia actuala", a explicat Cristina Cornaci.

Cristina Cornaci, 39 ani, licentiata in studii juridice si economice, are o experienta de peste 8 ani in conducerea unor companii din domeniul recuperarii bunurilor si a creantelor. Avestis International este o companie specializata in oferirea serviciilor de reposesie bunuri si recuperare creante, prin mijloare amiabile si judiciare. Partenerii Avestis sunt societati de leasing, banci si societati comerciale care intampina dificultati in recuperarea creantelor.