Potrivit unor surse bancare, de la inceputul programului si pana in prezent au fost acordate circa 60 de credite Prima Masina in toata piata. Nevoia de a face investitii in sistemele IT si procedurile complicate au determinat bancile sa nu mizeze prea mult pe acest credit si, prin urmare, nici sa il promoveze catre clienti.

Oficial insa, conform unui drept la replica transmis de FNGCIMM, "de la debutul programului, din data 24.03.2015 pana la 31.12.2105, au fost acordate un numar de 193 de garantii" in cadrul programului Prima Masina, cu o valoare totala de 3,25 milioane lei.

Motive pentru care Prima Masina nu a functionat

  • romanii nu vor sa dea avans la o masina, prefera sa puna banii jos dupa ce isi iau un credit de nevoi personale
  • romanii care isi cumpara o masina sub 50.000 lei + TVA nu vor sa plateasca Casco, iar la Prima Masina esti obligat
  • diferentele intre dobanzi la Prima Masina si creditele de nevoi personale sunt prea mici
  • produsul Prima Masina nu a fost promovat suficient de catre banci
  • procedurile pentru banci, cat si pentru clienti, sunt prea complicate

De ce Prima Masina a esuat, dar Prima Casa merge asa bine?

"Prima Casa a functionat bine pentru ca era vorba in primul rand de o diferenta semnificativa la avans, conteaza acea diferenta intre 15% si 5%. In plus, si dobanzile au fost considerabil mai mici intre creditul ipotecar standard, care era pe la 6%, si Prima Casa la 4%", a declarat pentru wall-street.ro Gabriel Cretu, managing partner Adwisers, care a precizat ca de la inceputul programului Prima Masina nu a dat niciun astfel de credit.

Acum, insa, bancile pun din nou pe masa o noua forma a programului Prima Masina, cea in care statul a introdus si posibilitatea ca tichetele Rabla emise sa reprezinte avansul la acest program, sperand astfel sa resusciteze programului.

Statul resusciteaza Prima Masina: tichetele Rabla pot fi date ca avans

Statul resusciteaza Prima Masina: tichetele Rabla pot fi date ca avans

Dealerii, nemultumiti si ei de programul Prima Masina

Dealerii auto consultati de wall-street.ro s-au declarat si ei nemultumiti de felul in care statul a implementat acest program, procedurile fiind prea costisitoare raportat la nevoia de a cumpara o masina.

Citeste si:

"Am dat anul trecut un sigur credit Prima Masina si de atunci nimic. Clientul nu vrea sa astepte 2 luni dupa aprobarea de la Fondul de Garantare, prefera sa ia un credit de nevoi personale si sa aiba masina pe loc. Oricum, prin acest program reducerea din dobanda nu ar fi prea mare, probabil de 300-400 euro. Multi prefera sa foloseasca tichetele Rabla si sa astepte doar 1-2 zile pentru aprobare, nu doua luni la Prima Masina", a explicat un dealer auto din Bucuresti.

Care sunt procedurile FNGCIMM pentru Prima Masina

In dreptul la replica transmis, Fondul sustine ca, in baza legislatiei programului Prima Masina, in termen de 4 zile lucratoare de la primirea solicitarii de garantare si a documentatiei corect si complet intocmite, se redacteaza contractul de garantare.

"Din evidentele FNGCIMM, timpul de acordare a garantiilor pe programul Prima Masina, calculat din momentul transmiterii de catre finantatori a documentatiei corecte si complete a variat astfel: din totalul de 193 solicitari de garantare primite in anul 2015, un numar 98 de garantii au fost acordate in aceeasi zi, 92 de garantii au fost acordate intr-un interval cuprins intre 1-3 zile, 3 garantii au fost acordate in termenul maxim de 4 zile. Mentionam un singur caz in care, de la initierea solicitarii pana la acordarea garantiei s-a scurs un numar de 48 zile de la prima trimitere a dosarului catre FNGCIMM, in toata aceasta perioada solicitandu-se completarea si corectarea documentelor necesare aprobarii dosarului", precizeaza FNGCIMM.

Principalele motive de retur a dosarelor de garantare la Prima Masina

  • din informatiile continute in factura proforma nu se putea verifica daca autoturismul este nou sau daca furnizorul este persoana juridica care are ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor;
  • datele de identificare ale furnizorului introduse in aplicatia programului nu corespundeau cu datele din factura proforma atasata;
  • raspunsurile Biroului de credite si a Centralei Riscului de Creditare atasate, nu apartineau beneficiarului respectiv;
  • seria de sasiu si seria de motor completate in aplicatie nu corespundeau cu informatiile din documentele emise de catre dealerul auto;
  • neconcordante intre datele completate in aplicatia dedicata programului si datele regasite pe documentele atasate;
  • valoarea avansului achitat de catre beneficiar mai mica de 5%.

Sursa foto: Len44ik/shutterstock.com