Dezvoltarea rapida a sectorului de retail bancar din Europa Centrala se reflecta in cresterea volumului de credite pentru gospodarii, in principal a creditelor de consum.

Interesul pentru acest sector bancar este demonstrat de rata de crestere formata dintr-un numar de doua cifre – avand o valoare mult mai ridicata decat in Europa Occidentala. Conform datelor inregistrate in luna septembrie 2006, activele bancare din Bulgaria si Romania au crescut intr-un interval de un an cu 30,4%, respectiv 31,3%.

Potrivit specialisilor Deloitte, bancile trebuie sa analizeze diferite strategii in scopul cresterii randamentului, cum ar fi optimizarea costurilor, reorganizarea sistemului de back office. De exemplu, PKO BP, cea mai mare institutie bancara din Polonia, utilizeaza un program complex de optimizare a costurilor in vederea administrarii costurilor generate in cadrul bancii.

Datorita cresterilor pe piete traditionale din Europa Centrala precum: Polonia, Rusia, Ucraina si Balcani care fac progrese importante in ceea ce priveste reformele si evolutia sistemului bancar, sectorul de retail bancar din Europa Centrala continua sa creasca estimandu-se ca aceasta crestere sa predomine si in anii urmatori.

Principalele rezultate ale cresterii formate dintr-un numar de doua cifre sunt: gradul scazut de intermediere, rata ridicata de crestere a PIB, dezvoltarea antreprenoriatului si cresterea solicitarilor privind creditele pentru gospodarii.

“Exemplele oferite de catre bancile care au intrat pe piata din Polonia dovedesc faptul ca este posibila obtinerea de rezultate importante intr-o perioada de timp scurta. Acestea trebuie sa reprezinte un motiv de incurajare a eventualilor investitori, demonstrand ca exista suficient loc pe pietele din Europa Centrala pentru a pune bazele unei afaceri de succes in domeniul retail-ului bancar.”a declarat Marcin Zdral, Partner in cadrul Deloitte Polonia.

Ritmul de crestere este de trei ori mai mare in tarile selectate din Europa Centrala decat in cele din zona euro. In prezent, piata ofera un cadru propice pentru intreprinderile mici si mijlocii, companii majoritare pe piata (peste 95%).

Reprezentantii acestor companii se arata optimisti cu privire la starea economiei si sunt gata sa finanteze investitii pe termen lung. Cadrul economic favorabil se reflecta de asemenea si in cresterea veniturilor disponibile care atrage dupa sine cresterea consumului. Aceasta nu are legatura doar cu nevoile curente de finantare ci si cu produsele bancare pe termen lung, cum ar fi creditele ipotecare.

Citeste si:

Exista inca diferente substantiale intre Europa Centrala si cea Occidentala. Pe langa ritmul rapid de dezvoltare, obiectivele pe termen scurt si mediu fixate de catre banci reprezinta a doua diferenta majora dintre cele doua sectoare bancare.

In timp ce in tarile din Europa Centrala bancile au ca obiectiv principal asigurarea unui loc important si extinderea pe piata, in Europa Occidentala bancile se concentreaza deja pe programe complexe de optimizare a costurilor si reproiectare a proceselor. Pe piete cu un ritm rapid de dezvoltare precum cele din Europa Centrala, bancile inca rivalizeaza pentru cote de piata cat mai mari, care sa le permita crearea unui portofoliu de clienti semnificativ, astfel incat, sa-si sporeasca veniturile prin vanzarea incrucisata a produselor si serviciilor.

Datorita faptului ca piata creste cu un procent exprimat in doua cifre (ex. portofoliul creditelor ipotecare din Polonia a crescut cu pana la 41% in primele noua luni ale anului 2006) iar competitia este din ce in ce mai puternica, cresterea veniturilor este deseori asociata scaderii interesului manifestat fata de optimizarea randamentului, minimizarea riscului operational si optimizarea costurilor (ex. cheltuielile cu angajatii sunt inca foarte competitive in comparatie cu Europa Occidentala).

Concurenta acerba determina bancile sa dezvolte produse si servicii noi. Interesul acestora se axeaza in principal pe afacerile cu credite, bancile concentrandu-se aupra dezvoltarii retelelor de distributie, abordarii noilor segmente de clienti, optimizarii procesului de afaceri, dezvoltarii si implementarii sistemelor CRM.

“Factorii cheie de succes sunt identificarea niselor de piata si elaborarea modelelor de afaceri adecvate” a adaugat Marcin Zdral.

Potentialul de crestere al sectorului de retail bancar din tarile din Europa Centrala este in continuare ridicat, lucru care atrage interesul investitorilor straini dornici sa ocupe un loc important pe pietele din Europa Centrala. Povestile de succes confirma faptul ca, in cadrul sectorului de retail bancar din Europa Centrala, capitalul strain continua sa fie binevenit.