„Ministerul Finantelor nu face diferentierea intre actiunile speculative si plasamentele pe termen mediu si lung de pe piata de capital“, ne-a declarat, ieri, Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de Buget-Finante din Senat, unde au loc dezbaterile asupra noii variante de Cod Fiscal ce se va aplica de la 1 ianuarie 2006.

Reprezentantii Finantelor sustin ca „nu ar fi corect ca investitiile directe sa fie impozitate cu 1%, iar plasamentele in actiuni sa fie taxate doar cu 1%“.

„S-ar putea ca reprezentantii Ministerului Finantelor sa mizeze tocmai pe un numar mai mare de investitori pe termen lung care vor intra pe piata de capital din 2006, atrasi de noile instrumente anuntate, cum sunt tranzactiile in marja, vanzarile de pozitii short (cumparari de valori mobiliare - n.r.) si contractele tip futures (pe evolutia viitoare a pretului unui titlu in piata - n.r.)“, ne-a declarat Marius Plugaru, General Manager al SSIF IEBA Trust.

In opinia acestuia, statul ar castiga mai mult daca ar incuraja plasamentele in actiuni si instrumente ale pietei de capital, prin mentinerea impozitului actual, de 1% din castigul net, pentru urmatorii doi-tre ani.

„Nu cred ca in acest moment piata de capital reprezinta un aducator de mari venituri la buget, dar, daca ar fi pastrata cota actuala de impozit de 1% pe 1-2 ani, ar putea deveni un contribuabil serios“, considera Marius Plugaru.

Citeste si:

Argumentul brokerilor este sustinut, cu argumente si studii, si in Parlament, unde dezbaterile continua. „Piata de capital din Romania trebuie incurajata, trebuie sa se faca diferenta intre actiunile speculative si investitiile pe terme mediu si lung, mai ales in perspectiva intrarii noilor instrumente de tranzactionare pe piata secundara, cum sunt creditele ipotecare, titlurile de stat tranzactionate la Bursa si unitati ale Fondului Proprietatea“, ne-a declarat Varujan Vosganian.

In completare, Sergiu Oprescu, presedintele Bursei de Valori Bucuresti, ne-a declarat ca „majoritatea statelor din Uniunea Europeana fac diferenta intre investitiile pe termen scurt si cele pe termen lung de pe piata de capital si le taxeaza diferentiat, de aceea am trimis counicari si intampinari catre Ministerul Finantelor pentru a demonstra, bazat pe studiile realizate pe burse, ca se impune o taxa mai mica pentru plasamentele pe perioade mai mari“.

In acest moment sunt practic patru teme de dezbatere pentru modificarea Codului Fiscal ce privesc piata de capital: momentul achizitionarii actiunilor; modalitatea de impozitare a castigurilor; nivelul impozitarii; impozitarea in functie de durata plasamentului. „Pentru prima tema, privind actiunile achizitionate pana la 31 decembrie 2005, se merge pe varianta impozitului de 1%, iar pentru a doua tema se va merge pe ideea impozitarii castigului net si nu a pierderii; de asemenea, nivelul impozitarii pe piata de capital din 2006, cea de-a treia tema, va fi probabil de 16%, similar cotei unice“, a mai spus Varujan Vosganian, adaugand: „Finantele au argumentul lor, noi avem argumentele noastre, speram sa castige piata de capital“.

Ultima tema, „marul discordiei“ intre Finante si piata de capital, se refera la strategia fiscala pentru 2006, pe care s-a propus mentinerea taxei de 1% la plasamente pe termen lung si aplicarea unui impozit mai mare pe veniturile obtinute de speculatori, din investitiile pe termen scurt.

Analistii pietei de capital considera ca solutia poate fi data de Cabinetul Tariceanu, prin alegerea unei politici si a unei strategii coerente de privatizare. „Este greu ca Ministerul Finantelor sa isi calculeze un buget din impozitele pe care noi le aproximam ca vor fi platite de cei prezenti pe piata de capital, de aceea Guvernul trebuie sa decida daca privatizarea se va face prin vanzare directa, catre investitori strategici, sau prin piata de capital si sa aleaga o strategie fiscala bazata pe ideea ca anumite sectoare de activitate trebuie stimulate, cum este piata de capital“, a mai spus Marius Plugaru.