Nu au fost date detalii despre partea financiara a contractului. "Este o intelegere care ne permite sa folosim continuturi originale AP, pe care le-am folosit si anterior, pentru Google News, dar in moduri noi", a declarat purtatoarea de cuvant a Google, Sonya Boralv.

Reprezentantul AP, Jack Stokes, a confirmat contractul, insa nu a oferit si alte date. Dincolo de impactul financiar, pentru ambele parti, aceasta intelegere are o importanta simbolica, intr-o industrie media aflata in defensiva fata de astfel de colaborari. Unii editori si proprietari de media se plang ca si-au pierdut controlul asupra felului in care propriile informatii, publicate online, sunt preluate, ca o consecinta a dezvoltarii sistemelor de cautare ale Google sau ale altor companii de internet, cum ar fi Yahoo. Aceasta repozitionare a media a permis companiilor precum Google sau Yahoo sa obtina o pondere din ce in ce mai mare pe piata, prin veniturile rezultate din publicitate, reusind sa-si fidelizeze si sa-si creasca numarul de cititori.

Google News aduna stiri din peste 4.500 de surse din lume si le permite cititorilor sa caute subiectele de care sunt interesati, prin introducerea unor cuvinte cheie, intr-o casuta de text. Numarul de vizualizari ii poate ajuta pe partenerii media sa-si creasca audientele si, in consecinta, veniturile din publicitate. Inca de la lansarea Google News (http://news.google.com), acum patru ani, serviciul acesta al Google a starnit controverse in industria media.

Furnizorii de stiri, “vanati” de Google

Guvernul francez a sustinut, in 2005, initiativa Agence France Press (AFP), cand agentia a dat in judecata Google, pentru incalcarea drepturilor de copyright si a incercat sa blocheze link-urile Google News catre titlurile, stirile si fotografiile agentiei de presa. Acest proces, care se afla, inca, in desfasurare, in stadiu procedural, se judeca la Tribunalul SUA din Columbia, informeaza Reuters, citat de NewsIn. Consilierul pe probleme legale al Google, Michael Kwun, a declarat ca firma considera ca legea de protejare a drepturilor de autor, aplicata corect, ar apara drepturile Google de a-si trimite utilizatorii catre continutul altor site-uri de stiri. "Editorii pot alege sa fie stersi de pe lista Google oricand", a mai spus el.

Pe de alta parte, Reuters, rivalul AP si AFP, colaboreaza in mod activ cu Google, pentru a-si promova stirile prin intermediul Google News. Google si Reuters au incheiat un parteneriat, prin care agentia de presa Reuters ofera o varietate de stiri, informatii si date pentru Google Finance, un site financiar separat, a mai declarat un purtator de cuvant.

In mai, AP a incheiat intelegeri atat cu compania de cautare a blog-urilor, Technorati, prin care cititorii stirilor de pe site-urile membrilor AP puteau vedea link-uri catre comentarii relevante de pe blog-uri, cat si cu compania locala de cautare a stirilor Topix.net, prin care editorii regianali ai AP, care sunt cel mai aproape de cititorii online, isi promoveaza stirile. Sustinatorii Topix sunt si membrii de conducere ai AP. Link-urile AP conduc catre o serie de stiri importante, fotografii, fragmente audio sau video, grafica si catre propriul site. Pe de alta parte, aceste link-uri livreaza stiri utilizatorilor de internet prin paginile electronice ale celor 440 de ziare si media audiovizuale membre AP din SUA.

Google se afla, in prezent, in tratative cu o serie de alti furnizori de stiri, pentru accesul la articole de actualitate, sau la cele arhivate, insa nu este clar in ce stadii se afla aceste negocieri, a mai anuntat Wall Street Jurnal, saptamana aceasta. "Nu este prima data cand avem legaturi financiare cu o institutie de presa", a mai spus purtatoarea de cuvant a Google, Sonya Boralv, care, insa, a refuzat sa dezvaluie care sunt partenerii de afaceri ai companiei, sau sa mai dea alte informatii.