Ati analizat cat timp alocati si cat de mult depindeti de telefoane mobile, tablete, computere. etc.? Au devenit o extensie a noastra. Le folosim in timpul mesei, in pat, in vacanta etc. Uneori inlocuiesc pana si jucariile traditionale pentru copii.

Grafic 1: Timpul alocat zilnic interactiunilor digitale s-a dublat in ultimii 3 ani

Sursa: Analysys Mason 2014 study in France, Germany, the UK and the USA

Timpul pe care-l alocam zilnic smartphone-ului creste. De la 98 min zilnic in 2011 am ajuns la 195 in 2013 (vezi grafic 1). Interesant este si cum alocam acest timp. Scade zona de comunicare (apeluri telefonice si video) si cresc comertul, social networkingul, jocurile si distractia in general, navigarea pe Internet. Conform unui studiu recent: 20% dintre divorturile din SUA sunt cauzate de utilizarea retelelor sociale.

Viata noastra digitala

Constient sau nu, cu totii traim vieti duble: una in lumea reala- tangibila si una online – virtuala. Din ce in ce mai multe activitati se muta din sfera reala in cea digitala: cumparaturile, tranzactiile bancare, distractia, interactiunea cu prietenii. De ce? Pentru ca este mai facil si mai ieftin.

Potrivit unui studiu PwC, in Marea Britanie valoarea bunurilor digitale ale consumatorilor se ridica la 25 miliarde lire si include de la download-uri platite (filme, carti, muzica) pana la informatii personale stocate online (fotografii).

Nativii digitali – clienti si angajati

Grafic 2: Nativii digitali vor deveni consumatorii majoritari dupa 2017

Nativii digitali sunt cei nascuti in cultura tehnologiei digitale. Ei sunt in acelasi timp consumatori si angajati. Sunt 3 tipuri de consumatori activi in prezent:

  • cel traditional (care este mai putin sub influenta tehnologiei digitale) aflat pe cale de disparitie din cauza imbatranirii si a tranzitiei spre zona digitala;
  • cel convertit la tehnologia digitala;
  • cel “nascut” digital. Nu peste mult timp (vezi graficul 2) consumatorul digital va deveni normalitatea in piata.

Dezvoltarea tehnologiei digitale a schimbat modul de interactiune al oamenilor si al companiilor. Un lucru este clar: lumea, asa cum o stim, se va schimba.

Cum va influenta piata de consum?

Nativii digitali doresc servicii si produse personalizate si accesibile in alt mod. Se observa deja ca dispozitivele mobile devin din ce in ce mai des utilizate pentru activitati legate de procesul de cumparare (vezi graficul 3).

Grafic 3: Cum sunt folosite telefoanele mobile, tabletele si PC-uri in procesul de cumparare

Cum va influenta piata fortei de munca?

Perceptia asupra locului de munca se va schimba. Modelul educatie - profesie - pensie se va schimba.

Grafic 4: In viitor lucratorii isi vor oferi serviciile pe piata globala si isi vor construi propriul brand

Citeste si:

Se estimeaza ca in urmatorii 20 ani, jumatate din locurile de munca din SUA vor fi automatizate. 2 din 5 oameni cred ca traditionalul loc de munca va disparea. In schimb oamenii vor avea propriile branduri si isi vor vinde abilitatile catre cei ce au nevoie de ale atunci cand au nevoie.

46% dintre expertii in resurse umane se asteapta ca 20% din forta de munca va fi compusa din contractori sau angajati temporari. In noul context in care oamenii se vor detasa de traditionalul birou, apare necesitatea accesului facil la informatii si aplicatii din afara biroului.

Tehnologiile emergente vor sprijini acest trend prin:

  • Solutii de mobilitate si procesare in cloud prin care se va facilita accesul virtual la resursele informatice ale companiei indiferent de aria geografica.
  • Solutiile de tip data analytics care vor ajuta la eficientizarea procesului decizional
  • Solutiile de tip social media care vor sprijini colaborarea atat intre angajati cat si intre companie si parteneri, clienti

Ce inseamna de fapt transformarea digitala intr-o organizatie?

Este important sa intelegem ca transformarea digitala nu presupune transformarea proceselor analogice existente in procese digitale prin introducerea tehnologiei digitale in activitatea curenta. Transformarea digitala implica regandirea profunda a modului in care interactionati cu clientii si furnizorii, a modului in care furnizati produse si servicii, adica a modului in care faceti afaceri in general.

Este foarte important ca tehnologia sa "imbrace" procese de afacere eficiente. Daca se adauga tehnologie performanta unor procese defectuoase, tot ce se obtine reprezinta niste procese rapide, dar defectuoase. Tehnologia exista pentru a ajuta afacerea sa functioneze mai simplu, mai repede si mai exact. Daca procesele de afaceri nu sunt eficiente, tehnologia nu reprezinta un avantaj.

Aceasta oportunitate semnificativa vine si cu un risc. Dezvoltarea rapida a infractionalitatii cibernetice este doar un exemplu. In final cel mai mare risc este de a nu te adapta la impactul global al transformarii digitale in timp ce competitia ta o poate face. In trecut digital business insemna e-commerce, insa vremurile s-au schimbat:
4 categorii tehnologice stau la baza transformarii digitale si imping mediul de afaceri spre inovatie, in acelasi timp oferind sansa consumatorului de a fi mai bine informat, mai bine conectat si mai vocal.

Ansamblul se numeste SMAC: social, mobile, analytics, cloud.

Social media este posibilitatea tehnologica de a comunica bidirectional intre oameni si organizatii la nivel global. Prin aceasta, se dezvolta noi cai de acces catre clienti (ex: facebook, linkedin). Mobile inseamna ansamblul de dispozitive mobile dotate cu aplicatii ce permit accesul la informatii si schimbul de informatii de oriunde si oricand.

Data Analytics inseamna stiinta examinarii datelor brute, in scopul extragerii concluziilor relevante despre acestea. In business, aplicarea imediata este legata de intelegerea comportamentului clientilor: cum, unde si cand consumatorii sunt interesati de bunuri si servicii.

Cloud computing inseamna servicii de stocare, procesare si management al resurselor IT utilizand Internetul ca si conexiune in detrimentul legaturii directe la un server.

Principalele avantaje ale noilor tehnologii:

Social media: monitorizarea activitatii peste numeroase canale in vederea cercetarii pietei, de la intelegerea reputatiei produselor pana la prioritatilor consumatorilor. Mobile: utilizarea tuturor formelor de tehnologie mobila pentru a impulsiona afacerea.

Analytics: evaluarea potentialului pietei in baza segmentarii la nivel de consumator si nu de produs. Cloud: tehnologiile de tip cloud la nivel de infrastructura si aplicatii vor schimba fundamental rolul IT-ului in organizatie, de la custode la orchestrator al serviciilor aduse afacerii.

Concluzii

  1. Cheia transformarii digitale este ca tehnologia nu este totul, ci mai degraba are legatura cu schimbarile pe care tehnologia le aduce in societatea umana.
  2. Transformarea digitala se reduce la oameni. Schimbarile majore nu se refera doar la consumatori, ci si la angajati.
  3. Indiferent de abordarea transformarii digitale, afacerile se vor schimba, incepand de la modele de business, strategii, pana la structura organizatorica si tehnologiile utilizate.

Companiile vor utiliza tehnologia pentru a se adapta in contextul noii generatii de consumatori si angajati.

Cum trebuie sa se schimbe afacerea dumneavoastra:

1. V-ati adaptat strategia de afaceri la tendintele transformarii digitale?
2. Ati identificat in detaliu procesele de afaceri derivate din noua strategie digitala?
3. Ati analizat in ce masura capabilitatile IT actuale pot sustine strategia digitala?
4. In zonele unde nu sunteti pregatiti pentru strategia digitala, ati identificat solutii si ati planificat introducerea lor?

Sunteti pregatiti?