In mare parte, contributia la aceasta crestere a venit de la cel mai im-portant sector in valoare – Telecom (plus aproape 24% fata de aceeasi perioada a anului trecut). Totodata, la rezultatul pozitiv au contribuit si sectoarele de electrocasnice mari si mici dar si electronice. In schimb, sectorul foto, cel IT precum si imprimantele, multifunctionalele si con-sumabilele au scazut in valoare.

Telecom: accesoriile si smartphone-urile premium au crescut

Piata telecom si-a continuat performanta puternica in al treilea trimestru al lui 2015, cu o crestere de aproape 24% fata de T3 2014, avand o cifra de afaceri de 176 de milioane de euro. Smartphone-urile cu diagonale mari si tehnologie 4G si-au continuat performanta buna de pana acum. Aceasta evolutie pozitiva a fost acompaniata de cresterea importantei in vanzari a smartphone-urilor premium. De asemenea, accesoriile pentru telefoane mobile – in special casti - au contribuit la cresterea pietei telecom.

Electrocasnice mari: crestere puternica

Inca o data, vanzarile electrocasnicelor mari au inregistrat o rata de crestere de doua cifre (aproximativ 11%) in T3 2015, pana la o valoare de 127 de milioane de euro – cu 12 milioane mai mult fata de T3 2014. Cresterea a fost data de vanzari sezoniere ale aparatelor frigorifice (frigidere si conge-latoare), dar si de electrocasnicele incorporabile care au continuat trendul ascendent. Piata masinilor de spalat a incetinit, avand o rata de crestere de o singura cifra in al treilea trimestru al anului.

Electronice: televizoarele si piata audio – motoare de crestere pentru electronice

Cel de-al treilea trimestru din 2015 a adus vesti bune pentru sectorul elec-tronicelor, care a inregistrat o crestere de peste 3%, cu vanzari de 74 de milioane de euro. Piata televizoarelor si-a revenit dupa evolutia negativa din T2, inregistrand o rata de crestere de o cifra. Aceasta se datoreaza vanzari-lor de televizoare cu diagonale mari, celor cu ecran UHD dar si celor de tip Smart TV.

Cererea pentru produsele audio a crescut cu rate de doua cifre pentru pro-duse precum boxe sau boxe cu andocare.

Electrocasnice mici: usoara crestere

Dupa un inceput de an bun, al treilea trimestru si-a incetinit ritmul de creste-re – in special din cauza aspiratoarelor care au avut cel mai mult de suferit. Motivul ce sta la baza acestei evolutii il reprezinta cresterea vanzarilor de aspiratoare cilindrice in T3 2014, atunci cand consumatorii au achizitionat aspiratoare cu putere mare, inaintea intrarii in vigoare a legislatiei UE.

Anumite produse premium din cadrul aparatelor de bucatarie si de ingrijire personala au continuat sa inregistreze cresteri importante.

IT: vanzarile de tablete au scazut

Piata IT a inregistrat o valoare de 104 milioane de euro in T3 2015, cu o usoara scadere in vanzari de sub 1%. Tabletele au avut o rata de scadere de doua cifre, ce a influentat intregul sector. Reducerea vanzarilor a venit, in principal, din dimensiuni mici (mai putin de 8 inchi).

Citeste si:

Desktop-urile, calculatoarele portabile, monitoarele, dar si segmentul de mouse-uri si tastaturi, au raportat cresteri ale cererii. In T3 2015, consuma-torii romani au preferat laptopuri echipate cu procesoare performante.

Imprimante, multifunctionale si consumabile: o scadere in vanzarile cartuselor cu laser a afectat piata

In al treilea trimestru al 2015, valoarea sectorului a atins 14 milioane de euro – o scadere de aproape 5 procente comparativ cu aceeasi perioada a anu-lui trecut. Tonerele au scazut cu o rata de doua cifre si au avut cel mai ma-re impact asupra evolutiei pietei de consumabile. Echipamentele de printa-re au urmat un trend pozitiv, cu o rata de crestere de 3%. In principal, aceasta s-a datorat vanzarilor de echipamente multifunctionale.

Comparativ cu T3 2014, piata foto din Romania a scazut cu 23% in trimes-trul al treilea din 2015, pana la o valoare totala de 6 milioane de euro.

Pana acum, 2015 a fost caracterizat de activitati promotionale intense, ce au contribuit la cresterile pietei bunurilor de folosinta indelungata. Va fi interesant de urmarit daca, in acest context, vanzarile de Black Friday si de Craciun le vor depasi pe cele inregistrate anul trecut, in aceeasi perioada.