Calin Fusu, director general la Neogen, a inceput sa se intereseze de piata din Bulgaria la sfarsitul anului trecut, cumparand un site local(love.bg). “Am lansat oferte de cumparare si chiar ne-am si intalnit cu mai multi jucatori. Factorii determinanti in decizia de cumparare au fost popularitatea site-ului, imaginea si valoarea marcii achizitionate si, desigur, pretul”, explica Fusu.

Aceiasi pasi i-a urmat si in Serbia, prin achizitionarea celui mai mare site de intalniri online de pe piata sarba - Poljubac.com. Poljubac inseamna sarut in limba sarba, site-ul avand peste 200.000 de utilizatori inregistrati.
Fusu precizeaza ca, pana la sfarsitul anului, investitia va fi de 100.000 de euro pentru fiecare dintre cele doua tari. Cheltuielile cu extinderea au presupus, pe langa achizitia site-urilor, si deschiderea de birouri locale si angajarea a patru oameni pentru fiecare dintre filiale.

Bulgaria si Serbia nu au fost alese intamplator de Fusu. Cu cat piata este mai putin dezvoltata, cu atat costurile de intrare sunt mai mici. “Vreau sa spun, totusi, ca in ce priveste piata publicitatii online, Bulgaria, desi este o economie de trei ori mai mica, are aproximativ acelasi volum de vanzari de publicitate online ca si Romania (n.r. 1,5 milioane euro in 2004). De aici deduc ca principalii jucatori care vand publicitate online in Romania sunt slabi sau nu ofera informatiile corecte despre piata”, adauga Fusu.
Practic, Neogen a devenit, dintr-un jucator local, unul regional si astfel are niste avantaje pe care nu le putea avea pana acum. In primul rand, costuri mai mici, putand sa foloseasca aceleasi tehnologii pe mai multe piete. In al doilea rand, poate oferi o solutie de recrutare si publicitate online pentru firmele cu prezenta in regiune.
Atacarea altor piete se poate face si prin targetarea unui singur site catre mai multe piete. Dreamstime.com a fost lansat in 2000 si este un concept initiat si dezvoltat de Archiweb Design in parteneriat cu o companie americana, Dreamstime Inc.

Citeste si:

Site-ul are o audienta formata din designeri si fotografi, oferindu-le o arhiva foto. Clientii sai sunt companii care isi promoveaza imaginea in diverse medii. Pot fi firme care isi administreaza singure materialele promotionale sau agentii de publicitate, firme de web design, dar si publicatii. In plus, orice fotograf isi poate adauga fotografiile, primind 50% din vanzarile creatiilor sale, o fotografie costand un dolar.
Dreamstime.com are o arhiva de peste 80.000 de fotografii, 400.000 de vizite unice si doua milioane de afisari in fiecare luna. Succesul site-ului se datoreaza faptului ca este de fapt o unealta universala. Daca o companie are nevoie de o poza, nu conteaza de unde provine, atata timp cat este reusita.
“Nu ne concentram cu deosebire pe o anumita zona a lumii, oricine poate accesa Dreamstime.com si avem intr-adevar clienti raspanditi prin toata lumea. Fireste, bugetele alocate publicitatii si promovarii difera de la o tara la alta, de la o zona la alta, si poate asa se explica un aflux mai mare de cumparatori de pe continentul american”, explica Ruxandra Predescu, reprezentantul Archiweb Design.
Targetarea internationala a unui site este probabil una dintre cele mai accesibile solutii, pentru ca necesita o investitie mai mica. Neogen, spre exemplu, va incepe in toamna sa caute un investitor, pentru ca pentru extinderea catre o piata mai puternica, cum ar fi Ungaria sau Rusia, este nevoie de o finantare puternica.

Site-uri romanesti internationale

• Neogen a atacat piata din Bulgaria si cea din Sarbia prin achizitii de site-uri locale (love.bg si polujubac.com). Poljubac.com inseamna sarut in limba sarba si are peste 200.000 de utilizatori inregistrati.
• Targetarea internationala a unui site este o solutie mai accesibila, pentru ca necesita o investitie mai mica.
www.Dreamstime.com – o arhiva foto pentru agentii de publicitate, firme de web design, dar si publicatii. Are 400.000 de vizitatorii unici pe luna, in special din Statele Unite.
www.softpedia.com – site ce ofera utilizatorilor posibilitatea de a descarca de toate pentru toti, de la jocuri pana la antivirusi. Are peste cinci milioane de vizitatori pe luna.
www.ziare.com - Ofera o vasta selectie de ziare romanesti si se adreseaza romanilor din intreaga lume, cu peste 500 de ziare romanesti.