Groningen, oras cu un aer tineresc, mai ales datorita faptului ca este un important centru universitar, se poate lauda cu un sprijin urias din partea autoritatilor, care au demarat un amplu proiect de incurajare si mai mare a renuntarii la orice mijloc de transport care consuma carburant si incurajarea mersului ecologic.

Conform statisticilor, 61% din transportul realizat in orasul situat in regiunea nordica a Olandei se realizeaza prin intermediul bicicletei, peste 70% dintre aceste calatorii fiind realizate zilnic catre centrele universitare, scoli sau licee, scrie TheGuardian.co.uk.

La prima vedere am putea spune ca este destul de mare ponderea celor care utilizeaza acest sistem de transport, doar ca autoritatile din oras vor si mai mult, planuind ca si mai multi locuitori din Groningen sa curga la aceasta alternativa.

Semafoarele inteligente si pistele de ciclism incalzite reprezinta doar o parte din tot acest plan. Noi zone denumite „park and bike” in care bicicletele vor putea fi inchiriate vor incuraja si mai mult locuitorii orasului sa isi lase masinile in parcare si sa opteze pentru un transport prietenos cu mediul.

Un numar de 5.000 de noi parcari pentru biciclete vor fi construite in apropierea principalei statii de tren, investitie care vine sa completeze cele 10.000 de spatii deja disponibile, dar care au ajuns aproape indisponibile.

„Bicicleta este principalul mijloc de transport in centrul orasului Groningen. Trebuie sa facem eforturi pentru a pastra acest obicei, asta si pentru ca ne confruntam cu o crestere spectaculoasa a numarului de locuitori din oras, punandu-se o presiune uriasa pe spatiul disponibil. (…) Vrem ca mersul pe bicicleta sa fie o mandrie a acestui oras”, spune Paul de Rook, politician care zi de zi parcurge drumul pana la Primarie pe bicicleta.

Citeste si:

Pe langa viata universitara si spiritul viu care fac din Groningen un oras preferat de studenti, orasul situat in nordul Olandei este incarcat de istorie, fiind o adevarata cetate. Orasul este alcatuit din canale si depozite vechi, dar este insufletit si de o arhitectura moderna. Exact aceasta diferenta a facut ca locul sa fie o adevarata oaza pentru studenti, din totalul de 200.000 de locuitori ai orasului, circa 20% sunt tineri care frecventeaza universitatile din oras.

Numarul mare al tinerilor din oras este si motivul pentru care ciclismul si mersul pe bicicleta a devenit atat de popular in Groningen, oras cu un climat bland situat intr-o zona de campie.

Istoria orasului Groningen pentru incurajarea biciclistilor dateaza inca din anii 70, cand masuri pentru o schimbare a modului de viata au venit tot din partea autoritatilor locale. In anii 60, numarul de automobile de pe strazile orasului crestea intr-un ritm alert, la fel si in cazul celorlalte mari orase din Olanda, moment in care politicienii au decis sa inceapa constructia de autostrazi si drumuri de mare viteza chiar prin centrul oraselor. Schimbarea a venit insa cand politicianul Max van den Berg a decis sa nu opteze pentru betoane si poluare, ci sa incurajeze sanatatea si protejarea mediului inconjurator.

Avea numai 24 de ani si era deja responsabil pentru transportul urban in orasul olandez. „La vremea aceea totul era neclar si parea o nebunie. In locul distrugerii cartierelor, ne-am dorit sa le pastram aspectul vechi si sa il facem cat mai apropiat de locuitorii orasului”, isi aminteste Van den Berg.

Nu doar olandezii se bucura de aceste facilitati. Inclusiv britanicii au proiect urias in derulare, prin intermediul caruia vor aloca sute de milioane de lire sterline pentru a dezvolta infrastructura de transport cu mijloace de transport prietenoase cu mediul.