Europa, o tinta cu pretentii

Firmele japoneze au fost atrase intotdeauna de pietele cu un potential de crestere important. Inca de la mijlocul anilor ‘80, Europa a devenit interesanta pentru producatorii de automobile asiatici, acestia incepand sa investeasca sume spectaculoase in construirea de uzine de asamblare, in centre de cercetare si ateliere de design. Japonezii au inteles rapid ca producerea vehiculelor in fabrici autohtone si exportarea lor catre tarile de pe batranul continent nu este o afacere la fel de profitabila ca montarea acestora chiar in zonele de comercializare. Ca rezultat, din totalul de 1,24 de milioane de vehicule nipone vandute in Europa in 2003, aproximativ 60% au fost construite in uzine din statele UE, iar noile evolutii din industria auto releva un interes din ce in ce mai mare al investitorilor din Asia pentru aceasta zona.

In acest moment, 10 tari din Uniunea Europeana gazduiesc nu mai putin de 19 uzine in care este investit capital nipon, iar productia de vehicule a acestora s a dublat intre 1995 si 2004. Conform datelor furnizate de JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association), membrii sai au investit peste 16 miliarde de euro in fabricile din Europa, creand aproximativ 40.000 de locuri de munca.

Cucerirea atat de rapida a unor cote de piata importante in UE este rezultatul direct al adaptarii rapide a niponilor la specificul fiecarei zone si respectarea regulilor fara a incerca sa le ocoleasca sau sa le modifice (o caracteristica a firmelor americane). De asemenea, un element extrem de important este prezenta a nu mai putin de 15 centre de cercetare si design in proximitatea facilitatilor de productie, cei 2.500 de europeni angajati in acestea aducand elemente specifice zonelor de desfacere in ceea ce priveste designul si dotarile in fiecare produs gandit de ei. Succesul neasteptat al niponilor a dus chiar la exportarea a peste 160.000 de vehicule produse in Europa in alte zone ale lumii.

Un nou Pearl Harbor

In Statele Unite activitatea firmelor nipone producatoare de automobile si componente este extrem de porfitabila. Daca in 1980 masinile cu marci asiatice erau importate in proportie de 100%, in 1993, numarul uzinelor amplasate pe pamant american era de 11, descinderea in forta a producatorilor japonezi fiind privita in SUA ca un al doilea Pearl Harbor. Cota de piata a brandurilor nipone a crescut de la 15,3% in 1999 pana la 20,6% in 2004, iar trendul ascendent va fi cu siguranta mentinut daca avem in vedere ca in 2006 numarul de uzine al acestora va fi de 23. Ca si in Europa, japonezii au investit masiv in amplasamente de productie in State. JAMA estimeaza nivelul investitiilor la aproximativ 26 miliarde de dolari in ultimii 20 de ani, numarul de masini cu marci japoneze comercializat in SUA fiind in 2004 de peste 3 milioane. Asociatia japoneza mentioneaza, de asemenea, ca in firmele japoneze din America de Nord care produc masini activeza acum aproximativ 60.000 de persoane, iar in retelele de distributie mai sunt alte 351.000.

Citeste si:

Pentru americani, acest "desant masiv" al marcilor nipone nu pare a fi tocmai placut. Desi aproape un sfert din populatia SUA conduce masini asiatice, majoritatea soferilor considera ca ceea ce nu au reusit japonezii prin atacul de la Pearl Harbor din 1941 este pe cale sa se intample acum prin plasamentele profitabile din industrie. In opinia lor, companiile americane GM, Ford sau DaimlerChrysler vor fi curand depasite de cele nipone, in special din cauza adaptabilitatii crescute a acestora, dar si din cauza lipsei unei culturi a "produsului autohton" in randurile cetatenilor.

Doua dintre cele mai mari continente ale lumii sunt acum, din punct de vedere al productiei auto, la mana japonezilor. Printr-o investitie de 46 de miliarde de dolari derulata pe parcursul a aproximativ doua decenii, companiile din Tara Soarelui Rasare au reusit sa obtina cateva capete de pod strategice in razboiul cu competitorii lor din Europa si America, iar viitorul pare sa fie de un roz din ce in ce mai clar pentru investitorii japonezi.

Productia europeana a firmelor nipone

An Unitati
1995 614.419
1996 702.768
1997 778.239
1998 881.153
1999 903.687
2000 914.928
2001 1.022.698
2002 1.102.556
2003 1.245.469
2004 1.350.000 (estimare)
Sursa: JAMA