Societatile de asigurari, autorizate sa practice asigurari generale, au inaintat catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) o serie de propuneri de modificare a normelor ce guverneaza activitatea RCA, cu privire la controlul cheltuielilor, astfel incat aceasta sa respecte principiul rezonabilitatii privind acoperirile din politele RCA, respectiv introducerea conceptului de valoare de piata a vehiculelor la data daunei.

"Imbunatatirea cadrului normativ referitor la asigurarea RCA este cu atat mai importanta cu cat acesta se refera la un segment care are incidenta cea mai ridicata in privinta despagubirilor, in primul rand sub aspectul valorii indemnizatiilor platite anual pagubitilor, dar si al numarului de beneficiari indemnizati in baza existentei politelor RCA in vigoare.", se arata intr-un comunicat al Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR).

Anual, asiguratorii platesc aproximativ 300.000 de dosare de dauna pe RCA, cuantumul despagubirilor situandu-se, in ultimii 3 ani, la o valoare medie anuala de circa 400 milioane de euro. Practic, mai mult de 40% din totalul indemnizatiilor platite de asiguratori in ultimii 3 ani in contul asigurarilor generale se refera la despagubiri aferente politelor RCA.

In viziunea UNSAR, propunerile de modificare a normelor ce guverneaza activitatea RCA vizeaza cateva obiective clare: cresterea gradului de prudentialitate pentru acest segment de piata, cresterea transparentei si controlul imbunatatit al cheltuielilor. Cu privire la acest din urma aspect - controlul cheltuielilor -, UNSAR afirma ca a inaintat propuneri de actualizare a Normei RCA astfel incat aceasta sa respecte principiul rezonabilitatii privind acoperirile din politele RCA, respectiv introducerea conceptului de valoare de piata a vehiculelor la data daunei.

Aplicarea principiului rezonabilitatii privind acoperirile RCA

"Actuala Norma RCA permite interpretari subiective generatoare de distorsiuni la nivelul costurilor cu reparatiile pretinse de unele unitati reparatoare. In ultima perioada, se manifesta din ce mai pregnant tendinta de interpretare a legislatiei in directia maximizarii veniturilor unora dintre service-urile auto.", potrivit UNSAR, care noteaza ca "se ajunge la supradimensionarea costurilor cu reparatiile, in conditiile in care devizele de reparatii emise de unele unitati reparatoare contin tarife de manopera si cu piesele de schimb de doua cu pana la peste 5 ori mai mari fata de mediile practicate de catre unitatile de specialitate autorizate de producatorii de vehicule."

Asiguratorii spun ca "incarcarea artificiala a costurilor cu reparatiile nu genereaza niciun beneficiu pentru consumatorul roman. Dimpotriva, efectele se vor resimti, inainte de orice, in tarife RCA mai mari, pentru ca incarcarea nejustificata a notei de plata pentru reparatii pe polite RCA contribuie la cresterea artificiala a pretului acestor asigurari obligatorii." In plus, tot artificial creste si numarul de reclamatii formulate, in numele pagubitilor RCA, chiar de catre unitatile reparatoare atunci cand asiguratorii incearca sa limiteze acest tip de practici. In cele din urma, sunt afectati chiar beneficiarii politelor RCA, prinsi la mijloc in dispute care nu le apartin si de care nu sunt vinovati.

In acest context, UNSAR considera absolut necesara clarificarea cadrului normativ specific privind valoarea devizelor de despagubire, prin limitarea acoperirii politelor RCA la nivelul preturilor practicate de unitatile de specialitate autorizate de producatorii de vehicule, respectiv reprezentantii din Romania ai acestora.

Introducerea conceptului de valoare de piata a vehiculelor

"Actualizarea Normei RCA trebuie, de asemenea, sa tina cont de situatia pietei auto. Imbatranirea parcului auto local este o realitate cunoscuta. In prezent, mai mult de jumatate dintre vehiculele inmatriculate au o vechime de peste 10 ani. In acest context, prevederile actuale, care se refera la valoarea vehiculelor la data daunei sunt depasite, in conditiile in care aceasta este stabilita in baza unei grile unice limitata la o vechime de 10 ani. In plus, in forma sa actuala, grila de uzura normata nu este relevanta pentru toate marcile.", arata UNSAR.

Solutia propusa de UNSAR prevede introducerea conceptului de valoare de piata a vehiculelor la data daunei, avand la baza sisteme (AUDATEX, EUROTAX, DAT) acceptate si deja utilizate pe piata asigurarilor pentru determinarea acestor valori de piata, inclusiv pentru acele marci pentru care actuala grila de uzura nu este relevanta.

In legatura cu aceste aspecte, UNSAR a transmis autoritatii de supraveghere propuneri de modificare a Normei RCA, aprobata prin Ordinul 14/2011. "Propunerile ajusteaza posibilitatile de interpretare a reglementarilor, prin precizari menite sa defineasca drept repere pentru cuantumul despagubirilor acordate, costurile cu reparatiile si valori ale vehiculelor stabilite de mecanismele unei piete libere, bazata pe concurenta loiala si un nivel ridicat de calitate.", potrivit asociatiei.

Infiintata in 1994, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare (UNSAR) reprezinta 25 de companii de profil, care detin o pondere de peste 90% din piata locala.

Sursa foto: Shutterstock / Protection of car

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri