Peste 40 de firme expozante, producatori si importatori, prezinta zeci de ambarcatiuni ale caror preturi sunt "pentru toate buzunarele", la cea de XII-a editie a targului de ambarcatiuni sportive, de agrement si de pescuit Tomis Yacht, ce inca se afla in desfasurare in portul Constanta

Chiar din prima zi a targului a fost vandut cel mai scump yacht de lux, de un milion de euro, importat din Italia, de la firma producatoare Azimut. Noul proprietar al ambarcatiunii este un om de afaceri constantean. Potrivit reprezentantului societatii ce comercializeaza in Romania astfel de ambarcatiuni, alte cinci persoane s-au aratat interesante de achizitionarea unui astfel de yacht.

Yachtul de lux ajunge sa coste aproape un milion de euro, dupa ce la pretul sau de 470.000 euro se adauga accizele si TVA-ul. Ambarcatiunea are doua cabine de dormit, o camera de zi, o bucatarie, doua grupuri sanitare si este prevazuta cu doua motoare a cate 390 de cai putere. Yachtul are o lungime de 13,2 metri si o latime de 4,1 metri. Reprezentantul firmei importatoare a mai spus ca, de la inceputul lui 2006, au fost vandute 20 de yachturi in Romania.

Profil de cumparator

Cine cumpara la noi iahturi de sute de mii de euro? In Romania exista 5.000 de ambarcatiuni, in care intra si yachturi si barci, spre deosebire de Franta, de exemplu, unde peste 500.000 de ambarcatiuni populeaza docurile. yachturile reprezinta produse de nisa, care se adreseaza unei categorii restranse de clienti, compusa din oameni de afaceri romani, cu capacitati financiare notabile. Acestia au, cu siguranta, un stil de viata cu standarde foarte ridicate, sunt bine informati in ceea ce priveste piata de ambarcatiuni si cunosc renumitele localitati turistice maritime de la Marea Mediterana, unde sunt ancorate cele mai multe ambarcatiuni din Europa.

Firma romano-italiana Franco's Marina a lansat pe piata romaneasca yachturile de lux Ferretti, estimand vanzari de cinci unitati pana in anul 2007. Ambarcatiunile au preturi cuprinse intre 600.000 si cinci milioane de euro. Potrivit lui Francesco Fischetti, directorul general al firmei importatoare, cererea de ambarcatiuni va fi stimulata si de faptul ca in Romania exista circa 200 de kilometri de litoral, precum si posibilitati de navigare pe Dunare, in Delta si pe lacurile din apropierea Capitalei. Cu toate acestea, infrastructura nautica, facilitatile portuare, centrele autorizate de service, zonele de stocaj si reparatii pe timp de iarna si unitatile service au o reprezentare slaba in Romania.

"Nu ne asteptam sa vedem prea curand yachturi de lux la Constanta, piata din Romania fiind relativ similara cu cea ruseasca. Cei mai multi clienti rusi folosesc ambarcatiunile in Marea Mediterana. Putem vedea yachturi cumparate din Rusia in Sardinia, la Monte Carlo sau in alte locuri exotice", a declarat, citat de Rompres, Francesco Fischetti.

Citeste si:

Pe langa yachturile de lux, firma si-a propus sa vanda, pana in anul 2007, si 50 de barci medii si mici, urmand sa realizeze o cifra de afaceri de peste zece milioane de euro.

Cine tine panza sus?

La Oltenita, port la Dunare cu traditie in constructia de ambarcatiuni, a luat fiinta Stentor Maritime, in 1998, si a inceput sa produca yachturi, avandu-l ca proprietar pe olandezul Karel Boersma. Compania s-a dezvoltat rapid, reusind sa vanda pana in clipa de fata 70 de ambarcatiuni de lux. Clientii vin din Europa de Vest, iar comenzile au ajuns pana in 2008. Stentor Maritime ar putea deveni cel mai important constructor din zona, la concurenta cu companiile straine de profil.

Formarea unei puternice clase bogate nu i-a lasat indiferenti nici pe americanii de la Black Sea Magic, societatea care vinde produsele Hunter, respectiv Silverton pe piata romaneasca. Momentan, in Romania, putinii proprietari de yachturi se lovesc de probleme legate de infrastructura deoarece litoralul romanesc dispune de putine facilitati si amenajari destinate turismului nautic, fapt ce conduce si la o cerere limitata in domeniu. Armatorii straini vor sa vina in ape romanesti, dar infrastructura nu le permite. Sunt proprietari de ambarcatiuni care ar dori sa viziteze Delta Dunarii pe apa, dar ocolesc Romania pentru ca nu exista o infrastructura care sa le permita acostarea.

Primul port turistic privat de pe litoralul romanesc a fost inaugurat anul trecut in iulie, in golful de pe plaja Belvedere din statiunea Eforie Nord. Investitia, in valoare de peste 800.000 euro, realizata de proprietarii plajei Belvedere din Eforie Nord, este un port pentru nave usoare de agrement, yachturi de croaziera, veliere si ambarcatiuni sportive, realizat si administrat de firma privata Europa Yacht Club SRL, un consortiu constituit prin asocierea in parti egale a Grupului Ana Hotels SA, a Companiei Rominserv SA si a Yacht Clubului Regal Roman. Portul turistic Europa Yacht Club ocupa o suprafata de aproximativ doua hectare, acvatoriul putand adaposti la cheiuri aproximativ 60 de ambarcatiuni usoare cu un pescaj maxim de trei metri.

Un alt proiect menit sa atraga investitii locale si straine si sa imbunatateasca infrastructura de turism (transport naval, port turistic) este cel initiat de administratia publica locala a Municipiului Mangalia. Prin demersurile autoritatilor locale, Portul Turistic Mangalia a fost deja inclus in circuitul turismului nautic al Marii Negre. La aceasta ora mai exista un port de agrement, Tomis din Constanta, cel mai vechi port care opereaza cu ambarcatiuni de agrement.