In 1994, cand multi nici nu auzisera vreodata de Internet, americanul Craig Newmark lansa, in California, o pagina de „servicii informative“ pentru localnici, Craigslist.com. Dupa 12 ani, acest portal electronic de mica publicitate este unul dintre cele mai accesate website-uri din Statele Unite - al saptelea, in termeni de pagini vizitate. Iar fondatorul sau isi propune sa revolutioneze jurnalismul conform principiului „supune-te intelepciunii maselor“, pe baza caruia functioneaza afacerea sa.
Intr-un discurs rostit la sfarsitul anului trecut, la Scoala de Afaceri Said de la Oxford, Newmark, citat de „The Guardian“, anunta ca, in foarte scurt timp, va lansa un proiect jurnalistic de proportii si spunea ca pe piata media „lucrurile trebuie sa se schimbe“ deoarece „marea problema a ziarelor americane este ca ele se tem sa spuna adevarul la adresa puterii“.

Aceasta perspectiva politica, sugera el, l-a determinat sa incerce sa dea peste cap intreaga presa, inclusiv pe cea scrisa, pe baza principiului pe care s-a cladit succesul portalului sau de Internet, acela ca principala cale de dezvoltare este sa dea curs tuturor sugestiilor si plangerilor venite din partea cititorilor, lucru pe care ziarele nu l-ar mai face in prezent.

Politica, bani si tehnologie

Fondatorul Craigslist.com nu se teme sa admita ca prin inventia sa a dat o lovitura grea, daca nu chiar a naruit multe afaceri de presa scrisa din SUA, pentru care mica publicitate era o sursa importanta de venituri, mai ales la nivel local. Numerosi analisti media confirma, de altfel, ca aceasta tendinta va continua si ca volumul de bani pe care asemenea site-uri il vor absorbi de pe piata micii publicitati - 50 de milioane de dolari anual numai in zona San Francisco - va creste accelerat in perioada urmatoare.

Parerile lor nu tin insa cont de perspectiva politica a lui Craig Newmark, ci de aspecte mult mai tehnice, precum structura informatiei, formatul acesteia si accesibilitatea. Toate, superioare in varianta online si toate vinovate de scaderea vertiginoasa a numarului de anunturi de mica publicitate din ziarele traditionale si, implicit, de scaderea audientei, atat in SUA, cat si in majoritatea tarilor europene.

Intr-o recenta analiza, publicata la sfarsitul lunii trecute de analistul media Steve Outing de la Poynter Institute, dezvoltarea tehnologica nu lasa nici o urma de speranta presei scrise, cand vine vorba despre mica publicitate, atat timp cat ziarele nu se adapteaza din mers la schimbarile rapide de pe piata.

Citeste si:

In consecinta, Outing le recomanda sa renunte la pretul de publicare si sa caute sustinere financiara in marea publicitate; sa garanteze locali-zarea anunturilor; sa schimbe formatul traditional de publicare, cu anun-turi intregi listate pe coloane, care ingreuneaza lectura; sa apeleze la multimedia, adica sa ofere serviciul de mica publicitate prin transfer de continut din format print in format online si invers. La aceasta se adauga adaptarea la publicul tanar, in conditiile in care cititorul de presa scrisa „imbatraneste“ si nu mai este interesat de multe tipuri de anunturi.

Tendinte de adaptare

Transformarile tehnologice au determinat, in ultimii ani, scaderea rapida a tirajelor marilor publicatii americane si vest-europene, care au inceput deja sa apeleze la astfel de „trucuri“, pentru a-si mentine pozitia dominanta pe piata de mica publicitate. Momentul in care gigantii Google, Yahoo! si Microsoft au anuntat ca vor intra in forta pe aceasta felie de piata a prins pregatite ziare precum „New York Times“, „Daily Telegraph“, „The Times“ sau „Le Monde“, care isi plaseaza si in varianta online anunturile de mica publicitate, de multe ori cu posibilitatea de a plasa unul gratuit, exclusiv pe pagina lor de Internet.

In zona de bastina a Craigslist.com, „San Francisco Chronicle“ a mers si mai departe, anuntand luna trecuta ca lanseaza postul de televiziune Chronicle Jobs, unde vor fi prezentate periodic toate anunturile de locuri de munca inregistrate de aceasta publicatie.

Romanii reactioneaza mai greu

Pe piata romaneasca, unde odinioara ziare precum „Romania libera“ si „Anuntul telefonic“ dominau clasamentele dupa tiraj, presa scrisa da mult mai putine semne ca se poate adapta, iar rezultatele sunt vizibile. Anuntul telefonic a disparut, practic, de pe multe dintre tarabele bucurestene, iar tirajele oficiale, prezentate la BRAT, de „Romania libera“ sunt in continua scadere - de la peste 78.000 in toamna lui 2002 la mai putin de 64.000 in ultima luna auditata, iunie 2005. Iar datele neoficiale actuale ar fi mult mai triste, conform unor surse de pe piata, potrivit carora, in conditiile in care numarul de abonamente s-ar mentine relativ stabil, dar tirajul ziarului s-ar apropia de cifra rezervata, in urma cu niste ani, doar celor care il cumparau pentru mica publicitate.
Intre timp, portalurile care includ anunturi de mica publicitate se numara printre cele mai vizitate pagini din zona „.ro“. Excluzand Softpedia, site specializat in domeniul IT, in Top 10-ul Trafic.ro, ce masoara traficul online, exista doua mari astfel de resurse - Kappa.ro (prin anunturi. kappa.ro) si ROL.ro (prin bursa. rol.ro). Alte doua pagini dedicate, eJobs.ro si Roportal.ro, se afla, de asemenea, printre primele 20 cele mai vizitate site-uri romanesti. Iar varianta online a „Anuntului telefonic“, Anuntul.ro, se afla mult in urma, pe locul 54 in clasamentul Trafic.ro.