Potrivit noii legi, "orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate", iar orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de acesti intermediari, vor fi "in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul".

Astfel, UAPR vrea sa informeze Comisia Europeana si sa solicite comisarului european pentru justitie Viviane Reding, un punct de vedere oficial in legatura cu acest caz.

UAPR: OUG este o dovada de netransparenta fata de mediul privat

”Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului, publicata in Monitorul oficial din 13 aprilie este o dovada de netransparenta fata de mediul privat, un semnal negativ pentru orice investitor privat care se gandeste la Romania. Actul normativ a fost analizat si aprobat, in mod nejustificat, in regim ”de urgenta”, desi nu aduce nici un beneficiu real economiei romanesti sau industriei media. Vom folosi toate instrumentele legale pe care le avem la dispozitie, pentru a convinge Parlamentul, principalul for legislativ al Romaniei sa respinga acest act normativ injust”, a declarat Radu Florescu (foto), presedinte al Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR).

UAPR este o organizatie fondata in anul 2000, care apara interesele agentiilor de publicitate si care reuneste cele mai importante agentii de creatie si de media de pe piata autohtona de publicitate.

Potrivit comunicatului UAPR, modificarile aduse Legii Audiovizualului, vor afecta intreaga piata, inclusiv clientii consumatori de publicitate, operatorii TV prin cablu dar si industria cinematografica romaneasca.

„In ciuda asigurarilor primite de catre UAPR din partea Guvernului ca OUG privind Legea audiovizualului 504/2002 in forma sa initiala va fi supusa dezbaterii publice, desi s-a anuntat ca pentru promovarea actului normativ se va renunta la caracterul de urgenta, ea a fost publicata prin surprindere in Monitorul Oficial ceea ce face sa ne intrebam care este intentia reala din spatele acestei initiative legislative. Propunerea ingradeste dreptul agentiilor de a-si construi campanii media integrate si afecteaza posibilitatea acestora de a folosi in mod egal, unitar si nediscriminatoriu, spatiile publicitare puse la dispozitie de trusturile media integrate,” mai spune Radu Florescu.

Potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG), dupa articolul 29 din Legea audiovizualului actuala, care stabileste conditiile pe care trebuie sa le respecte comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit caruia "orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate", iar orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de acesti intermediari, vor fi "in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul".

"In scopul obtinerii acestei confirmari, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicitatii televizate pentru care solicita ofertele de pret", se mai spune in Ordonanta.

Plata se va face direct catre radiodifuzor de catre beneficiarul final al publicitatii televizate, in baza facturii emise de radiodifuzor catre beneficiar, iar "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate".

Citeste si:

De asemenea, Ordonanta prevede ca intermediarii nu pot primi alta plata sau contraprestatie decat "cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".

Orice act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor acestui articol este nul, se mai spune in Ordonanta.

In OUG se mai spune ca Legea audiovizualului este modificata si completata, avand in vedere obiectivele propuse de Guvern "de stimulare a dezvoltarii economiei romanesti", in cadrul carora se inscrie si dezvoltarea pietei audiovizuale din Romania, prin incurajarea productiei locale de televiziune, a investitiilor in programe locale, asigurarea de locuri de munca si dezvoltarea de activitati economice in beneficiul pietei de servicii audiovizuale din Romania.

Un alt obiectiv mentionat in OUG este combaterea "coruptiei manifestate la nivelul achizitiei de spatiulu publicitar media, precum si necesitatea combaterii sistemelor netransparente si anticoncurentiale in acest domeniu, care afecteaza in egala masura activitatea statiilor tv si dreptul publicului la informatii corecte si de calitate".

De asemenea, in OUG se spune ca Executivul a luat in considerare "consecintele negative asupra domeniului audiovizual, derivand din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a coruptiei si a practicilor netransparente in acest domeniu, care s-ar perpetua si s-ar amplifica in cazul neadoptarii urgente a unor reglementari clare menite sa asigure un climat concurential corect si respectarea dreptului publicului roman la productii audiovizuale de calitate".

Guvernul mai spune ca aceste elemente vizeaza "interesul general public si constituie o situatie extraordinara si de urgenta a carei reglementare nu poate fi amanata".

OUG este semnata de premierul Victor Ponta si contrasemnata de ministrul pentru Societatea Informationala, Dan Nica, de ministrul Finantelor Publice, Daniel Chitoiu, si de ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.

Ordonanta de Urgenta de modificare a Legii audiovizualului este publicata in Monitorul Oficial la mai putin de cinci luni de la momentul in care un proiect de OUG care avea acelasi prevederi in cazul intermedierii achizitiei de spatiu publicitar TV a fost aspru criticat de International Advertising Association Romania (IAA Romania) si de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania.