Ce n-au reusit actorii pietei in ultimii ani, a facut Curtea de Justitie a Uniunii Europene: a explicat clar si raspicat de ce piata Rasdaq nu este reglementata. Faptul ca actiunile sunt tranzactionate pe piata Rasdaq prin intermediul suportului electronic pus la dispozitie de Bursa de Valori Bucuresti nu poate fi suficient pentru a califica din punct de vedere juridic aceasta piata ca „piata reglementata”.

Cristian Dutescu, partener fondator al casei de avocatura Dutescu si Asociatii, a explicat ca este vorba de o problema prejudiciara, ridicata intr-un dosar pe rolul Curtii de Apel Cluj, ce avea ca obiect acuzatiile DIICOT Cluj impotriva a sase persoane, cu privire la manipularea pietei de capital. Este vorba de doua persoane din conducerea BT Securities, Rares Nilas si Sergiu Dan Dascal, clientul acestora Gicu Gansca, alti doi brokeri si un avocat.

Avocatul Cristian Dutescu si solutia problemei Rasdaq: Cum s-a ajuns aici si ce efecte va avea decizia

Avocatul Cristian Dutescu si solutia problemei Rasdaq: Cum s-a...

Ulterior, CNVM a publicat un proiect de instructiune. Daca acesta se va aproba si va intra in vigoare, toate actiunile de pe Rasdaq se vor muta pe ATS. Titlurile vor fi suspendate de la tranzactionare cu 3 zile lucratoare anterior inceperii tranzactionarii pe sistemul alternativ.

Retragerea de la tranzactionare de pe sistemul alternativ de tranzactionare a actiunilor de pe Rasdaq se poate realiza exclusiv prin oferta publica de cumparare sau in conformitate cu reglementarile emise de C.N.V.M. in materie., se mai arata in proiect.

In plus, Consiliul de administratie/directoratul fiecareia dintre societatile comerciale ale carei actiuni se tranzactioneaza pe Piata RASDAQ sau pe piata valorilor mobiliare necotate care, la data intrarii in vigoare a prezentei instructiuni, indeplinesc conditiile de admitere pe o piata reglementata, are obligatia sa includa ca punct distinct pe ordinea de zi a proximei adunari generale a actionarilor, care nu poate fi tinuta mai tarziu de 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei instructiuni, aprobarea sau respingerea propunerii de admitere a actiunilor pe piata reglementata administrata BVB.

“In situatia in care adunarea generala a actionarilor aproba initierea demersurilor pentru admiterea la tranzactionare a actiunilor pe piata reglementata administrata de BVB, emitentul are obligatia sa transmita la C.N.V.M., in termen de 6 luni de la data adoptarii hotararii adunarii generale a actionarilor, prospectul de admitere la tranzactionare intocmit in conformitate cu prevederile legale in vigoare, in vederea aprobarii acestuia”, se arata in proiectul de instructiune.

Societatile eligibile pot convoca adunarea generala a actionarilor pentru aprobarea propunerii de admitere a actiunilor pe piata reglementata administrata BVB. Daca actionarii aproba mutarea, se trimite un prospect de admitere la tranzactionare. CNVM nu percepe tariff pentru aprobarea prospectului, daca solicitarea se primeste in termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a instructiunii.

Investitorii sunt nemultumiti

In urma publicarii proiectului de instructiune privind societatile comerciale ale caror actiuni se tranzactioneaza pe Piata RASDAQ sau pe piata valorilor mobiliare necotate, Asociatia Investitorilor pe Piata de Capital si-a exprimat nemultumirea.

“Termenul de 3 aprilie 2012 impus de C.N.V.M. pentru transmiterea unor propuneri si observatii pe marginea proiectului de act normativ este mult prea scurt fata de implicatiile actului normativ. In ce priveste continutul proiectului de act normativ, A.I.P.C. subliniaza ca acesta provoaca mai multa confuzie in randul investitorilor, intrucat nu lamureste o serie de chestiuni importante pentru piata de capital”, se arata in comunicatul AIPC.

Citeste si:

In primul rand, statutul Pietei RASDAQ nu este clarificat prin instructiune, desi, aparent, piata RASDAQ pare desfiintata implicit prin tranzactionarea tuturor actiunilor pe sistemul alternativ de tranzactionare administrat de Bursa de Valori Bucuresti, spun investitorii.

“Din acest punct de vedere, ezitarea C.N.V.M. de a emite o decizie formala care sa lamureasca statutul Pietei RASDAQ, potrivit chiar atributiilor care ii revin, nu este de natura sa transmita incredere investitorilor, care se asteapta ca autoritatea competenta a pietei de capital sa emita decizii si norme clare”.

In al doilea rand, A.I.P.C. apreciaza ca mutarea actiunilor de pe Piata RASDAQ pe o alta piata printr-o instructiune a autoritatii de reglementare si supraveghere a pietei de capital nu este compatibila nici cu legislatia comunitara si nici macar cu Codul Bursei de Valori Bucuresti.

In al treilea rand, proiectul de instructiune mentioneaza ca actiunile pot fi ulterior retrase de la tranzactionare de pe sistemul alternativ „exclusiv prin oferta publica de cumparare sau in conformitate cu reglementarile emise de C.N.V.M.”.

“Redactarea acestei prevederi, in care termenul exclusiv este inadecvat urmat de alte posibile modalitati de retragere stabilite prin reglementari, probabil ulterioare, emise de C.N.V.M., introduce o necunoscuta incompatibila cu protectia investitorilor. A.I.P.C. apreciaza astfel ca retragerea de la tranzactionare a actiunilor nuse poate face in absenta unor norme speciale, clare si certe care sa ofere o protectie adecvata investitorilor care au investit in actiunile tranzactionate pe Piata RASDAQ”, se mai arata in comunicatul AIPC.

In al patrulea rand, investitorii considera ca reglementarile propuse in proiect nu sunt corelate cu celelalte norme adoptate chiar de C.N.V.M. care sunt in prezent aplicabile in cadrul pietei de capital.

“In raport cu aceste considerente, redactarea actuala a proiectului de instructiune este realizata fara o evaluare preliminara a impactului reglementarilor propuse a fi adoptate. Reglementarile continute de instructiune sunt astfel insuficiente prin raportare la anvergura operatiunii si la efectele asupra investitorilor. Din acest punct de vedere, A.I.P.C. subliniaza ca C.N.V.M. nu poate schimba precipitat si fundamental conditiile in care investitorii si-au plasat disponibilitatile, dupa cum nu poate ignora, ca autoritate a pietei de capital, expunerile S.I.F.-urilor, ale organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare si ale altor investitori. Este necesar, prin urmare, ca C.N.V.M. sa ia in consideratie mai intai toate efectele probabile ale acestei instructiuni, inclusiv aspectele de legalitate, pentru a evita destabilizarea pietei de capital in urma adoptarii unui act normativ insuficient chibzuit”, sustine AIPC.

Astfel, asociatia considera ca instructiunea propusa de C.N.V.M. cuprinde reglementari care nu raspund exigentelor de protectie a investitorilor si solicita comisiei consultarea cu investitorii, cu reprezentanti ai emitentilor si cu operatorul de piata si de sistem, inainte de adoptarea oricaror reglementari privind viitorul actiunilor tranzactionate pe Piata RASDAQ.