Cele mai putin folosite metode de promovare sunt RSS feed-ul sau fluxul de stiri (2,9%), word-of-mouth-ul (4,5%) si programele de afiliere(5,1%).

Adresand aceeasi intrebare reprezentantilor agentiilor, dar cu variante de raspunsusor diferite, studiul a releval ca cei mai multi dintre clientii acestora prefera pay-per-click marketingul si SEO (in aceeasi masura – 19,7%), e-mail marketingul (17,1%), social media (15,1%) si display-ul (10,1%), adica promovarea prin bannere pe site-uri sau bloguri cunoscute. Cel mai putin utilizate sunt mobile marketing (3,9%) si afilierea (4,9%).

Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 251 de respondenti, 160 de clienti care folosesc servicii de online marketing si 91 de reprezentanti ai agentiilor care ofera astfel de servicii. Ca instrumente de cercetare au fost folosite doua chestionare cu intrebari inchise, administrate online, atat cu varianta unica de raspuns, cat si cu raspuns multiplu. Cele doua chestionare – cel adresat clientilor si cel adresat agentiilor – au avut continut diferit, numai o parte din intrebari fiind asemanatoare.

Studiul a fost realizat de catre Asociatia SEMRo avand ca obiectiv principal intelegerea si descrierea starii si a caracteristicilor pietei de online din Romania. Dintre firmele participante la studiu, aproape jumatate isi desfasoara activitatea in Bucuresti (48,8%) si 11,9% in orase mici din tara. Restul de 38.4% isi desfasoara activitatea in orase mari, resedinte de judet, din Romania.

In ceea ce priveste investitiile facute in marketing in anul 2012, cei mai multi dintre respondenti (50%) au declarat ca au investit mai putin de 5000 de euro si cei mai putini (2,6%) au investit mai mult de 500.000 de euro.

In ceea ce priveste cifra de afaceri inregistrata in anul 2012, mai mult de jumatate dintre agentiile participante la studiu au avut mai putin de 100.000 de euro, 16,5% au avut cifra de afaceri intre 100.000 de euro si 500.000 de euro si cele mai putine (2,2%) au inregistrat mai mult de 1.000.000 de euro.

Online vs. Offline

Aceasta sectiune se concentreaza pe evaluarea comparativa a utilitatii percepute a serviciilor de promovare offline si online. Avand in vedere obiectivele specifice de promovare ale firmelor, acestea urmaresc, in mod evident, eficienta si utilitatea diferitelor canale de promovare in atingerea obiectivelor stabilite.

Urmatorul grafic arata cat de utile considera clientii a fi diferite mijloace de promovare offline si online. Implicit, serviciile considerate cel mai utile pot fi gandite si ca serviciile in care clientii au cea mai mare incredere atunci cand doresc promovarea afacerilor proprii.

Citeste si:

Bugetele investite in mediul online

Majoritatea clientilor au investit in anul 2012 un procent mic in tactici online si unul mai mare pe metode de promovare offline, 53,2% dintre respondenti indicand ca au alocat 30% sau mai putin tacticilor online din bugetul total de marketing aferent anului respectiv.

Trebuie precizat, totusi, ca investitia nu indica si preferinta pentru o anumita metoda de promovare, intrucat, de foarte multe ori, tacticile de promovare offline se pot dovedi a fi mult mai costisitoare decat cele online si, de aceea, investitia sa fie mai mare in mijloacele traditionale.

Pentru a trage concluzii referitoare la preferinta pentru o anume metoda de promovare, trebuie sa ne intoarcem la graficul prezentat in sectiunea anterioara unde am aratat ca 53,7% dintre respondenti considera mijloacele traditionale de promovare a fi utile sau foarte utile pentru afacerea lor.

Totusi, acelasi grafic arata si ca, in ciuda faptului ca mijloacele traditionale de comunicare nu pot fi neglijate, privit comparativ, metodele de promovare online au fost considerate de multi a fi mult mai utile, pe primele locuri fiind SEO (91,9%) si PPC (83,7%).

Astfel, de remarcat este ca un procent deloc neglijabil, si anume 21,2% dintre respondenti, au indicat ca au investit intre 81%-100% in tactici de promovare online, preferandu-le pe acestea in favoarea metodelor de promovare traditionale.

Pentru a intelege in profunzime la ce se refera aceste investitii trebuie sa ne uitam la serviciile pe care prefera clientii sa le utilizeze si in care au investit cel mai mult in anul 2012, precum si la cele in care nu au investit deloc.

Pentru informatii complete privind studiul, accesati PDF-ul atasat. wall-street.ro va va tine la curent cu cele mai proaspete informatii din lumea online-ului romanesc si international, in sectiunea speciala New Media.