In categoria investitorilor institutionali intra institutii de credit, firme de investitii, organisme de plasament colectiv (fonduri de investitii, societati de investitii si/sau societati de administrare a investitiilor), societati de asigurare, fonduri de pensii si societati de administrare a respectivelor fonduri de pensii, traderi si companii fiduciare.

Cum va fi stabilit pretul pentru institutionali?

Pretul de vanzare al actiunilor pentru investitorii institutionali va fi stabilit la nivelul celui mai mic pret de subscriere inregistrat in aceasta transa, in cazul in care numarul total de actiuni subscrise de acestia va reprezenta mai putin de 150% din numarul de actiuni alocat, sau va fi egal cu pretul la care transa este subscrisa 150% sau, daca un astfel de pret nu exista, cu cel la care transa este subscrisa la nivelul de subscriere imediat inferior celui de 150%, daca numarul total de actiuni subscrise de acestia va reprezenta 150% sau mai mult din numarul de actiuni alocat lor, releva un document obtinut de Mediafax.

Pretul astfel stabilit va fi aplicat tuturor investitorilor care dobandesc actiuni in cadrul transei investitorilor institutionali.

Cum va fi stabilit pretul pentru investitorii de retail?

Transa investitorilor de retail va fi divizata in functie de marimea subscrierilor.

Astfel, 8% din tot pachetul scos la vanzare este destinat pentru investitorii de retail care subscriu minim 1.001 actiuni si nu au impusa o limita maxima. In acelasi timp, un pachet de 7% din actiuni este pentru transa investitorilor de retail care subscriu intre 10 si 1.000 de titluri.

Marimea transelor va putea fi ajustata la sfarsitul perioadei de oferta, pentru a preveni o discrepanta excesiva intre nivelul de suprasubscriere al celor trei transe.

In transa investitorilor institutionali, subscrierile vor putea fi efectuate la orice pret cuprins intr-un interval avand o limita inferioara si una superioara, care urmeaza sa fie stabilite, iar pentru transa subscrierilor incepand de la 1.001 actiuni, toate subscrierile vor fi realizate la un pret pe actiune reprezentand limita superioara a intervalului stabilit pentru investitorii institutionali.

Pretul de vanzare al actiunilor in cadrul transei cu subscrieri incepand de la 1.001 actiuni va fi egal cu pretul la care se vor vinde actiunile in cadrul transei investitorilor institutionali.

Pentru subscrierile mici, toate subscrierile vor fi realizate la un pret reprezentand din nou limita superioara a intervalului de pret stabilit pentru investitorii institutionali.

Statul va oferi insa acestor mici investitori, cu subscrieri pentru 10-1.000 actiuni, un discount la pretul de vanzare de 5%, daca subscriu in primele trei zile ale ofertei, si de 3%, daca subscriu in restul perioadei de oferta.

Astfel, pretul de vanzare al actiunilor in cadrul transei subscrierilor mici va reprezenta 95% din cel stabilit pentru investitorii institutionali, daca se subscrie in primele trei zile lucratoare, si de 97% daca se subscrie incepand cu cea de-a patra zi lucratoare din perioada de oferta.

"Limita superioara a intervalului de pret face parte integranta si indisolubila din structura ofertei inclusa in prospect si reprezinta pretul de subscriere pentru investitorii din transa subscrierilor mari si transa subscrierilor mici. Practica internationala este in sensul ca investitorii de retail nu participa la stabilirea pretului, ci acestia subscriu la un pret fix, iar actiunile le sunt vandute la pretul stabilit in transa investitorilor institutionali, la care se poate aplica un discount. Aceasta practica este o consecinta a faptului ca gradul de intelegere si capacitatea de analiza a investitorilor institutionali este semnificativ mai mare decat cel al vastei majoritati a investitorilor de retail. Prin urmare, aceasta practica stabileste un mecanism de protectie pentru investitorii de retail, astfel incat acestia sa nu ajunga in situatia in care vor achizitiona actiunile vandute in oferta la un pret mai mare decat cel platit de investitorii institutionali. Prin urmare, intrucat pretul de vanzare al actiunilor catre investitorii de retail este determinat la finalul ofertei, trebuie stabilit care este pretul la care acesti investitori vor subscrie in cadrul perioadei ofertei. Din aceste considerente si in conditiile in care, oricum, pretul pe care il vor plati este determinat prin raportare la pretul de vanzare stabilit pentru transa investitorilor institutionali, nu este recomandabil si practic ca investitorii de retail sa poata subscrie la orice pret, situatie care ar genera confuzie si, prin urmare, o cerere pentru actiuni mai scazuta, ci trebuie sa le fie indicat un reper de pret, adica un pret de subscriere fix", este explicatia din document.

Se arata astfel ca, in lipsa unui interval de pret, deci a unui pret maxim, singurul reper de pret ce ar putea fi indicat investitorilor de retail ar fi pretul minim, dar ca un alt element ce trebuie luat in considerare la acest moment este acela ca subscrierile in cele doua transe de retail trebuie sa fie pre-fiantate (subscrierea nu este valida decat in situatia in care contravaloarea acesteia este virata in conturile colectoare), cerinta instituita pentru eliminarea riscului de nedecontare a tranzactiei.

Citeste si:

"Astfel, rezulta cu claritate ca, in situatia in care pretul stabilit in transa investitorilor institutionali este mai mare decat pretul minim, riscul de decontare nu va fi acoperit. Singura situatie in care acest risc este eliminat este cea in care oferta are un interval de pret (i.e. un pret minim si un pret maxim), iar investitorii de retail subscriu la pretul maxim. Astfel, consideram ca existenta unui pret maxim este impusa de considerente de securitate a tranzactiei, pentru asigurarea incasarii in integralitate a sumelor rezultate in urma ofertei, precum si in scopul evitarii unor situatii ce ar putea constitui un risc de imagine pentru ofertant:, sustine sursa citata.

Alocarea actiunilor va fi efectuata prin metoda pro-rata, in conformitate cu reglementarile specifice pietei de capital si cu prevederile prospectului de oferta.

In document se mai arata ca, in urma campaniei de pre-marketing desfasurata de sindicatul de intermediere, nu a existat nicio indicatie de interes din partea investitorilor institutionali la un pret egal sau mai mare decat pretul de piata al actiunii si ca limita maxima a intervalului de pret va fi stabilita la un nivel confortabil mai mare decat pretul de piata de la momentul ofertei, astfel incat sa nu fie limitat in mod real in niciun fel potentialul de maximizare de catre stat al pretului de vanzare.

Colectarea subscrierilor in transa investitorilor institutionali va fi realizata conform metodei "bookbuilding", care presupune o comunicare structurata intre Sindicatul de Intermediere si investitorii institutionali, astfel incat oferta sa fie subscrisa cat mai devreme in apropierea nivelului minim de pret din interval si sa permita acumularea de subscrieri la un pret mediu in crestere si suprasubscrierea ofertei pe o plaja larga de preturi, precum si suprasubscrierea confortabila a ofertei cat mai aproape de nivelul superior al intervalului de pret.

Cat va dura oferta?

Documentul mai releva ca durata ofertei publice va fi stabilita prin derogare de la normele actuale de privatizare a societatilor comerciale, care stabilesc o durata minima a ofertei publice de 30 zile, deoarece legislatia privind piata de capital stabileste o durata minima a ofertei publice de 5 zile lucratoare, astfel ca durata ofertei publice secundare Transgaz se va stabili prin raportare la normele juridice din legislatia privind piata de capital. Masura este argumentata prin faptul ca o durata a ofertei de 30 zile este excesiv de lunga prin raportare nu numai la practica din Romania, dar si la standardele internationale, si ca o durata foarte lunga a ofertei publice nu este de natura sa creasca sansele de succes ale acesteia, intrucat investitorii din transele de retail platesc pretul actiunilor la subscriere insa vor beneficia de actiuni doar la decontarea ofertelor publice.

Concluzia autoritatilor este ca, prin urmare, raportat la o durata de o luna de zile a ofertei, reiese ca investitorul de retail care a platit actiunile in prima zi (ca efect al subscrierii) va beneficia de actiuni peste o luna de zile, context in care investitorii ar fi descurajati sa subscrie in primele zile ale ofertei si, implicit, vor subscrie in ultimele zile ale ofertei.

Pachetul de 15% din actiunile Transgaz pe care Guvernul le va vinde in perioada imediat urmatoare printr-o oferta publica secundara derulata la bursa va insuma 1.766.077 actiuni. Titlurile sunt evaluate in prezent la 374,4 milioane lei (84,8 milioane euro), in functie de cel mai recent pret de la bursa, de 212 lei/actiune.

La acest moment, Ministerul Economiei detine 73,51% din titlurile companiei care gestioneaza sistemul pentru transportul gazelor naturale.

Guvernul a decis recent ca Transgaz si Transelectrica sa fie transferate de la Ministerul Economiei la Ministerul Finantelor, pentru evitarea unui infringement din partea Comisiei Europene, dar actul normativ nu a fost inca publicat in Monitorul Oficial.

Guvernul a promis initial Fondului Monetar International ca va derula oferta publica secundara la Transgaz pentru 15% din actiuni pana la sfarsitul anului 2012, dar vanzarea nu a mai avut loc intrucat, in noiembrie 2012, presedintele Traian Basescu si premierul Victor Ponta au convenit sa amane procedura, considerand ca momentul nu este prielnic.

Ultimul termen avansat pentru inceperea vanzarii la bursa este mijlocul lunii aprilie.

Sursa foto: freedigitalphotos.net