Portul Constanta reprezinta una dintre cele mai importante afaceri din Romania, in 2012 compania inregistrand un profit net de 35,6 mil. lei, pe fondul unei cifre de afaceri de 248 mil. lei. Portul are insa o grava problema din punct de vedere al evaziunii fiscale, estimata la 40% de catre Dan Sova, ministrul Transporturilor.

Reprezentantii Organizatiei Patronale "Operatorul Portuar" Constanta si ai Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare (FNSP) au avut recent o intalnire cu parlamentarii constanteni in care toate partile au adoptat o pozitie unanima de “total dezacord cu planul autoritatilor locale si centrale de a schimba structura actionariatului Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta”. La discutii au participat Gheorghe Dragomir (PNL), Mihai Lupu (PNL), Gheorghe Manea (PNL), Christian Chiru (PDL), Florin Gheorghe (PMP), Danut Culetu (Forta Civica) si Matei Constantin (PNL).

“Comunitatea portuara, reprezentata de Organizatia Patronala “Operatorul Portuar” si Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare, impreuna cu parlamentarii constanteni, se opune cu fermitate listarii la Bursa a actiunilor administratiei portuare, cat si transferului cu titlu gratuit al actiunilor administratiei portuare, respectiv al participatiilor statului roman in cadrul CNAPMC catre orice alta entitate, cu consecinta asumarii de catre stat a unei pozitii minoritare”, a declarat, intr-un anunt oficial, Mircea Burlacu, presedintele FNSP.

De ce se tem de investitorii privati, cand 66% din Port ar ramane in continuare la Minister si Primaria Constanta?

Majoritatea argumentelor aduse de parlamentarii constanteni, FNSP si patronat, vizeaza iesirea Portului Constanta din sfera de influenta a statului. Totusi, potrivit declaratiilor facute de Dan Sova luna trecuta, investitorii privati ar urma sa ajunga la o detinere de cel mult 34% din Port dupa listarea pe bursa.

In prezent Ministerul Transporturilor are 60% din actiuni, Primaria Constanta – 20%, iar Fondul Proprietatea (FP) controleaza 20% din Portul Constanta. Guvernul vrea sa transfere inca 13% Primariei Constanta si sa vanda pe bursa 14% din actiunile companiei. Daca acest lucru s-ar intampla, Ministerul Transportului ar ajunge sa controleze 33% din titluri, Primaria Constanta – 33%, investitorii de pe bursa – 14%, iar Fondul Proprietatea si-ar mentine detinerea de 20%.

Razboiul pentru Portul Constanta: Radu Mazare, Ministerul Transportului si operatorii portuarii, principalii actori

Sova declarase anterior ca in Portul Constanta exista "doua probleme foarte grave", respectiv o evaziune fiscala "de peste 40%" si preturi de inchieriere ale danelor plasate de foarte multe ori "foarte jos", ceea ce afecteaza veniturile Administratiei Porturilor.

Sova: Evaziunea in Portul Constanta trece de 40%

Sova: Evaziunea in Portul Constanta trece de 40%

Avantajul scoaterii pe bursa a 14% este reprezentat de transformarea Administratiei Portului Constanta in companie publica, ceea ce presupune transparentizarea tuturor operatiunilor, pentru ca fara aceasta transparentizare nu este posibila listarea pe bursa - Dan Sova (foto)

“Avantajul scoaterii pe bursa a 14% este reprezentat de transformarea Administratiei Portului Constanta in companie publica, ceea ce presupune transparentizarea tuturor operatiunilor, pentru ca fara aceasta transparentizare nu este posibila listarea pe bursa. Acest lucru va duce in mod evident la cresterea investitiilor in Portul Constanta si in mod inevitabil la cresterea activitatii economice a operatorilor privati", a declarat ministrul Transporturilor.

Citeste si:

Primarul Constantei, Radu Mazare, spunea in martie ca operatorii portuari din judet nu sunt de acord cu intrarea in actionariat a unor investitori privati deoarece si-ar pierde unele avantajele, intre care tarifele de utilizare a terenului, care sunt nemodificate de 24 de ani.

Radu MazareEi nu sunt speriati de Primarie, ei sunt speriati ca nu va mai avea controlul ministerul, unde pot sa-si faca aranjamentele(…). Daca intra privatul si intra pe bursa o sa-i ia la intrebari: ‘de ce platiti, ba, ca acum 24 de ani prin prelungire de contracte? Se listeaza pe bursa si normal ca oamenii daca au bagat bani sunt interesati de cresterea profitului- Radu Mazare (foto)

“Miza in port si de fapt de ce domnii operatori din port cu patronii lor milionari pe care ii stiti foarte bine nu doresc ca aceste actiuni, 13 la suta, sa vina la Primarie, iar restul sa se privatizeze, este ca domnii doresc sa mentina in continuare contractele de utilizare a terenulului cu statul pentru ca marii operatorii din port platesc aceleasi tarife din 1990 si pana acum. De fapt, aici e miza. Ei nu sunt speriati de Primarie, ei sunt speriati ca nu va mai avea controlul ministerul, unde pot sa-si faca aranjamentele cum si le faceau inainte cu pedistii si penelistii si daca intra privatul si intra pe bursa o sa-i ia la intrebari: ‘de ce platiti, ba, ca acum 24 de ani prin prelungire de contracte?’ Se listeaza pe bursa si normal ca oamenii daca au bagat bani sunt interesati de cresterea profitului si de miscarile de trafic”, a declarat Mazare, citat de Mediafax.

Primele discutii privind listarea Portului au aparut in 2007, acestea fiind reluate la sfarsitul anului trecut, cand premierul Victor Pona spunea, referindu-se la descentralizarea Portului Constanta, ca se va proceda ca in cazul marilor porturi europene, prin listare la bursa, Guvernul si autoritatea locala urmand sa detina participatii minoritare.

La inceputul anului 2014, Ministerul Transporturilor a organizat o licitatie pentru selectarea firmei care va intermedia listarea la Bursa, casa de brokeraj Swiss Capital fiind singura participanta.

Ce argumente au impotriva listarii parlamentarii “liberali”

Parlamentarii constanteni, FNSP si reprezentantii patronatului “Operatorul portuar” au realizat si o lista a motivelor pentru care listarea Portului Constanta nu ar trebui sa aiba loc. In continuare puteti citi argumentele invocate de catre acestia.

  • Portul Constanta este obiectiv strategic de interes national, recunoscut ca atare in Programul de Guvernare. Portul Constanta este la fel de important pentru toate judetele tarii, cum ar fi Iasi, Salaj, Dolj, etc. si nicidecum doar pentru judetul Constanta. De asemenea, schimbarea structurii actionariatului CNAPMC conform planului guvernului ar impiedica exercitarea de catre stat a prerogativelor de autoritate cu privire la securitatea infrastructurii portuare si a navelor.
  • Prerogativa de autoritate va fi transferata detinatorilor de pe Bursa a actiunilor, tranzactionabile zilnic, potrivit legii, lipsind-o astfel de orice coerenta pentru nevoile tarii si de asumarea raspunderii pentru hotararile adoptate.
  • Portul Constanta este obiectiv strategic national si nu poate iesi de sub autoritatea statului. CNAPMC este autoritate a statului roman si, potrivit legii, si nu poate fi privatizata.
  • Cofinantarea investitiilor din fonduri europene este inechitabila si devine chiar imposibila, cata vreme actionarii ocazionali de pe Bursa, in mod firesc, nu vor consimti sa participe, din dividendele lor, la cofinantarea proiectelor de interes national, alaturi de statul roman, pentru interesele pe termen lung ale economiei romanesti.
  • Statul roman pierde orice fel de control asupra terenurilor portuare care sunt domeniul public al statului. Contractul prin care aceste active de importanta nationala au fost concesionate nu contine nicio metoda reala de control, cu parametri masurabili, ceea ce implicit va lasa loc arbitrarului si lipsei de coerenta in ce priveste gestionarea unui domeniu public de interes national.
  • Prin urmare, statul roman nu va mai putea fi garantul implementarii politicilor portuare si indeplinirii obligatiilor ce ii revin conform acordurilor si conventiilor internationale in care Romania este parte semnatara. Totodata, va fi direct afectat cadrul economic in care se desfasoara activitatea portuara si mediul concurential, reglementate in prezent prin Legea nr. 108/2010, art.20.

Sursa foto: Shutterstock