Ordonanta a fost adoptata pentru a permite derularea in conditii normale a procesului de invatamant, subliniaza ministrul Educatiei, Remus Pricopie.
Prin acest act normativ, sunt aduse modificari atat in invatamantul preuniversitar, cat si in cel superior. Una dintre modificari reglementeaza calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, incepand cu generatiile de elevi care intra in clasa a V-a, respectiv in clasa a IX-a, in anul scolar 2015-2016.

"Nu respingem conceptul de abordare interdisciplinara a examenelor, dar nu il poti aplica fara pregatire prealabila. De aceea, primul an in care vor fi sustinute examenele dupa modelul evaluarilor PISA va fi 2019", a explicat Pricopie. Potrivit ministrului, Legea educatiei (nr. 1/2011) introduce noi forme de sustinere a examenelor de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, forme care pleaca de la conceptul de transdisciplinaritate. Totusi, a explicat el, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fara ca ea sa se coreleze cu modalitatea de predare. In acest sens, metoda interdisciplinara de predare a fost introdusa, pentru prima data, in sistemul romanesc de educatie in anul scolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmand ca ea sa fie extinsa, in anii urmatori, si la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluarilor la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, incepand cu anul scolar in curs (2013-2014), evaluari care sunt concepute dupa modelul testelor internationale de tip PISA, va permite elevilor sa se pregateasca pentru noua forma de evaluare prevazuta de Legea nr. 1/2011", a mai spus Pricopie, conform Mediafax.

Practic, prin aceasta modificare, introducerea noilor forme de sustinere a examenelor este amanata pana in 2019, pentru ca acestea sa poata fi pregatite. PISA este o evaluare standardizata international, proiectata impreuna de catre tarile participante. Romania participa la aceste testari din 2000.

Ultima testare PISA, de pilda, a continut atat itemi ce vizeaza competentele de matematica si rezolvare de probleme in situatii autentice ce pot fi intalnite in viata adulta (in pondere de 75%), cat si de citire sau lectura (15%) si stiinte (10%). O alta modificare adusa de OUG importanta consta in mentinerea duratei de patru ani pentru ciclul gimnazial si liceu. "Documentul mentine forma existenta a ciclului gimnazial si elimina forma propusa spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care prevedea trecerea clasei a IX-a in invatamantul gimnazial si reducerea liceului la o durata de trei ani. Vorbim de cresterea duratei invatamantului obligatoriu de la 10 la 11 ani. Prin introducerea clasei pregatitoare si prin mentinerea duratei de patru ani a liceului, invatamantul obligatoriu creste de la o durata de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, invatamantul obligatoriu va fi format din: clasa pregatitoare; clasele I - VIII; clasele IX - X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai scolii profesionale, pentru cei care aleg traseul invatamantului profesional si tehnic", a precizat Pricopie.

Acelasi act normativ va acorda dreptul absolventilor invatamantului profesional sa continue studiile liceale la forma de invatamant cu frecventa.

"Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, acorda posibilitatea absolventilor invatamantului profesional, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, sa urmeze cursurile invatamantului liceal, doar la forma cu frecventa redusa. Avand in vedere ca absolventii invatamantului profesional sunt in marea lor majoritate minori si se afla intr-un parcurs normal al educatiei lor (fara sa fi parasit sistemul de educatte), manifestand interes pentru cresterea nivelului de educatie si formare profesionala, prin adoptarea OUG li se acorda posibilitatea de a-si completa educatia si pregatirea profesionala, inclusiv prin forma de invatamant cu frecventa", a detaliat ministrul.
Referitor la clasa pregatitoare, aceesi OUG precizeaza modalitatea de notare si evaluare a elevilor, fiind excluse notele si calificativele.
"In legislatia actuala, nu este reglementata modalitatea de notare si evaluare pentru clasa pregatitoare. Prin modificarile aduse se precizeaza foarte clar ca elevii din clasa pregatitoare nu vor fi evaluati prin note sau calificative", a precizat ministrul Educatiei.

Citeste si:

O alta reglementare prevazuta in OUG face referire la trasportul local in comun la pret redus, pentru elevii din profesional. Astfel, se va acorda tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun si elevilor din invatamantul profesional. In prezent, se asigura tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun doar pentru elevii din invatamantul obligatoriu si liceal, creandu-se, potrivit Ministerului Educatiei, o situatie discriminatorie pentru elevii din invatamantul profesional. "Ca urmare, se impune completarea articolului 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul in comun si elevii din invatamantul profesional", a precizat ministrul Educatiei.

O alta reglementare din OUG vizeaza extinderea cadrului legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din familii sarace. Legislatia actuala prevede posibilitatea sprijinirii financiare in vederea continuarii studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi, se extinde cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.

Remus Pricopie a mai spus ca OUG aduce precizari suplimentare si privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unitatilor de invatamant. "Legislatia actuala nu precizeaza foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de invatamant la alta. Prin modificarile aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifica acest subiect, astfel incat la sfarsitul anului sa poata fi mutati banii de la scolile care au spre cele care nu au bani", a explicat ministrul.

Aceeasi OUG extinde de la trei la sase ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza in invatamantul preuniversitar, pe baza rezultatelor obtinute la concursul de titularizare. "Cadrele didactice netitulare calificate, care au participat in ultimii 6 ani la concursul national unic de titularizare, au obtinut cel putin nota/media 7 si au ocupat un post/catedra, au posibilitatea de a deveni titulare in sistemul de invatamant preuniversitar, dupa parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale", a precizat ministrul Pricopie.

Ordonanta aduce precizari si in ceea ce priveste organizarea invatamantului postliceal, a modalitatilor de finalizare a studiilor acestui tip de invatamant, dar si corelarea pregatirii postliceale cu Cadrul National al Calificarilor.