Un studiu realizat de compania de cercetare de piata Reveal a scos la iveala cateva cifre ingrijoratoare. Unul din patru bucuresteni petrece zilnic peste 45 de minute in drum catre locul de munca, fapt care afecteaza satisfactia si productivitatea la locul de munca. Cele mai utilizate mijloace de transport sunt autobuzele, tramvaiele si metroul, masina personala, iar in proportie de 4% taxiul si UBER-ul.

Un calcul simplu bazat pe datele acestei analize ne arata ca un bucurestean care are programul de 8 ore mai petrece inca o ora si jumatate spre birou si inapoi acasa, pe drum. Majoritatea angajatilor, insa, au un program de 9 ore, cu o ora pauza de masa. Se ajunge, asadar, la 10 ore si jumatate dedicate in fiecare zi serviciului. Durata drumului si aglomeratia din trafic sunt motive in plus de stres si distrug productivitatea unui angajat inca dinainte ca el sa ajunga la birou.

Cu cat se petrece mai mult timp pe drum, cu atat scade productivitatea

Nu este deloc surprinzator ca dupa un drum de peste 45 de minute, trafic si aglomeratie, dimineata ta este deja tensionata si ca atunci cand ajungi la birou nu mai dai acelasi randament pe care l-ai fi dat daca parcurgeai un drum de maximum 30 de minute. Nu ti se intampla doar tie, este o realitate a multor bucuresteni, care isi pierd energia inainte de a incepe, efectiv, treburile.

In cazul celor care lucreaza mai putin de 8 ore, timpul petrecut pana la serviciu este de maximum 30 de minute in peste 60% din cazuri. In cazul celor care petrec mai mult de 45 de minute pana la serviciu si eficienta este mai scazuta, deoarece isi iau pe parcursul zilei mai multe pauze. Un alt studiu, citat de publicatia americana Time, arata ca un drum lung pana la serviciu si inapoi spre casa influenteaza in mod negativ si starea ta de sanatate, nu doar eficienta in a-ti aborda activitatile.

Intr-un oras atat de aglomerat precum Capitala, timpul petrecut pe drum depinde enorm de locul in care isi are sediul compania in care lucrezi. Daca unele companii au preferat sedii in afara orasului, in care angajatii ajung cu greu, altele au mers pe proximitatea fata de mijloacele de transport in comun.

In cazul companiilor care isi au sediul in parcul de birouri West Gate, de pilda, jumatate dintre angajati fac mai putin de 30 de minute pana la serviciu, arata cercetarea Reveal. Acest lucru este posibil mai ales datorita amplasarii parcului in imediata vecinatate a statiei de metrou Preciziei si a altor catorva statii pentru troleibuz, autobuze si tramvaie, fapt care usureaza drumul pentru angajati. Si amplasarea Novo Park, detinut tot de Liviu Tudor, a fost gandita tot dupa acelasi principiu – proximitatea fata de metrou si alte mijloace de transport in comun, cu care ajunge la serviciu 64% din populatia activa a Capitalei.

Drumul pana la birou, un criteriu important pentru evaluarea unui loc de munca

Satisfactia la locul de munca este un prim factor de care depinde eficienta angajatilor. O cercetarea citata de Reuters arata ca exista o stransa legatura intre timpul petrecut pe drum si satisfactia pe care o au angajatii in legatura cu jobul lor.

Aceeasi cercetare arata si faptul ca 32% dintre respondenti au luat in considerare durata drumului pana la serviciu atunci cand au ales respetivul job. Asadar, companiile cu sedii la care angajatii au accesul ingreunat trebuie sa isi asume riscul ca unii angajati sa plece din cauza stresului provocat de drumul prea lung pana la serviciu. Exista, de asemenea, posibilitatea ca unii candidati foarte bine pregatiti sa ocoleasca firmele cu sediul foarte departe de casa, din aceleasi considerente.

Tu cat timp petreci pe drum si cat de mult conteaza acest factor in alegerea unui job?

Concluziile legate de timpul petrecut de bucuresteni pana la serviciu au fost culese din doua studii Reveal Marketing Research:

1) Studiu realizat in noiembrie 2016, in randul a 518 respondenti cu varsta cuprinsa intre 18 si 55 de ani, locuitori ai Capitalei. Metoda de cercetare folosita este CATI (chestionar standardizat aplicat prin telefon persoanelor selectate aleator). Datele sunt reprezentative la nivelul populatiei Bucurestiului.
2) Studiu realizat pentru West Gate Facility Management, in iunie 2016, in randul a 1.200 de angajati din parcurile de birouri West Gate si Novo Park. S-au folosit pentru colectarea datelor chestionare aplicate face-to-face in parcuri, asigurandu-se selectia aleatoare a respondentilor si distributia echilibrata prin diversitatea zonelor de colectare din cadrul centrului.

Sursa foto: Radu Bercan/Shutterstock