“Afacerile pe plan international au devenit o parte esentiala in industria turismului online. Rezervarile online cresc, in general, si capata o pondere tot mai importanta in turismul global”, a declarat Jake Fuller, un analist al firmei de investitii Thomas Weisel Partners, citat de The New York Times.

Analistul a adaugat ca rezervarile inregistrate de companiile Expedia, Travelocity si Priceline au crescut cu doar 7% anul acesta, pana la 33 de miliarde de dolari. Evolutia slaba a fost cauzata de incercarea companiilor aeriene, a hotelurilor si a firmelor care inchiriaza masini de a-i atrage pe consumatori direct pe site-urile lor. Piata de comert electronic in SUA a atins si ea punctul in care vanzarile din anumite domenii apuca o panta descendenta.

Chiar si unii lideri ai comertului electronic, cum ar fi Amazon sau eBay, au incercat sa faca incursiuni in pietele de peste Ocean. Insa analistii sustin ca vanzarea de produse infrunta mai multe obstacole in extinderea internationala.

Cifrele arata ca aproximativ 30% din turismul domestic american se realizeaza prin rezervari online,cu estimari de crestere de pana la 50%. In Europa, rezervarile online aduc un raport de doar 20% din vanzari, in timp ce in Asia reprezinta doar 12 procente din total.

Modalitatile prin care agentiile de turism online americane au devenit jucatori vizibili pe piata europeana au fost fie prin cumpararea competitorilor, fie prin cresterea numarului de actiuni in propriile afaceri.

De exemplu, compania Priceline a cumparat, in 2004 si 2005, doua complexuri hoteliere in Europa, pe care a platit mai mult de 300 de milioane de dolari. Alimentate de aceste achizitii, rezervarile Priceline sunt asteptate sa creasca pana la 2,3 miliarde de dolari anul acesta, cu 72% mai mult decat in 2006. Potrivit lui Fuller, acest procent este de doua ori mai mare decat cresterea internationala a companiei Expedia si de sapte ori mai mare decat cresterea inregistrata de Travelocity.

Directorul executiv al companiei Priceline, Jeffery Boyd, a declarat pentru publicatia The New York Times, ca a incercat sa introduca brandul Priceline in Europa, inca de la inceputul acestui deceniu. Dupa ce demersurile au esuat, Priceline a inceput sa cumpere branduri de peste Ocean. Combinand bazele de date ale Active Hotels si Booking.com, compania si-a construit o platforma de 14.000 de hoteluri europene.

Citeste si:

Priceline nu a dezvaluit daca subsidiarele sale europene ii aduc profit, insa investitorii dau semne pozitive. Actiunile Priceline au crescut pana la 70,83 dolari, la inchiderea tranzactiilor de vineri, fata de cei 30 de dolari pe actiune, in urma cu un an.

Travelocity, companie detinuta de grupul Sabre Holdings, este probabil singura firma de turism din SUA care a raportat cresteri energice in rezervarile online domestice. Rezervarile inregistrate de Travelocity in America de Nord au crescut cu 18% in 2006, noul an aratandu-se si mai prolific, conform oficialior companiei. Miscarea internationala cu cea mai mare greutate facuta de Travelocity a avut loc in 2005, cand compania a platit 1,1 miliarde de dolari pentru cumpararea rivalului englez LastMinute.com.

Piata europeana este, in anumite privinte, mai profitabila decat cea domestica, sustine directorul executiv al Travelocity, Michelle Peluso. Spre deosebire de americani, clientii europeni obisnuiesc sa rezerve camera de hotel si biletul de avion impreuna. Agentiile de turism inregistreaza profituri mai mari din vanzarea a astfel de pachete.

Dintre toate companiile americane mari de turism online, Expedia a avut cel mai mare succes in dezvoltarea de la zero a afacerilor pe piata internationala. Cele 13 site-uri europene ale brandului Expedia au adus incasari de aproximativ 5,6 miliarde de dolari, aproape dublu fata de cel de al doilea jucator american pe piata europeana – Travelocity.

Rezervarile europene ale companiei Expedia au crescut de patru ori mai repede decat cele din America de Nord, unde s-a inregistrat o crestere de doar 8% din ianuarie pana in martie. Pentru primul trimestru, Expedia a incasat un miliard de dolari doar din rezervarile facute in Europa, suma atinsa pentru prima oara in istoria companiei.

Potrivit analistilor, viitorul le va aduce firmelor de turism americane o expansiune si mai mare pe pietele globale. Desi Europa este in continuare incapatoare si deschisa investitiilor straine, firmele de turism isi indreapta privirile spre zona Asia-Pacific. Sau chiar mai aproape, America Latina.