Practic, dintre cei 400 de participanti la studiu, doar 61% (246) sunt interesati de meserii creative. Pe de alta parte, dintre acesti 246 de tineri, in jur de 57% (140) ar dori sa isi deschida o afacere daca ar avea bani. Printre meseriile preferate de cei care ar vrea sa devina antreprenori se numara cea de fotograf, architect, designer de moda, creator de programe sau jurnalist.

Chiar daca acesti 140 de tineri sunt interesati de fotografie, arhitectura ori moda, in cazul in care ar lansa un business s-ar orienta catre zona de hoteluri si restaurante (26%), vanzari online (22%), agricultura (10%), constructii (9%), transporturi (7%) si reparatii (6%) iar 14% (catre alte domenii). Astfel, doar 6% dintre acesti tineri interesati de creativitate, ar vrea un business in acest domeniu.
3 milioane de euro pentru finantare de afaceri si cursuri
Pentru a mari numarul celor care vor sa lanseze afaceri in zone creative, Fundatia Post-Privatizare a lansat un proiect bazat pe fonduri europene, in valoare de 3 milioane de euro, prin care sa ofere cursuri de pregatire pentru 26.000 de tineri din toata tara si sa finanteze 20 de afaceri cu pana la 10.000 de euro.

“Este o suma care ar putea ajunge primelor sase luni de existenta si ar putea ajuta antreprenorii sa isi obtina primele venituri pentru a se sustine”, afirma Peter Barta, directorul executiv al Fundatiei Post-Privatizare.

Calendarul intregului proiect (al cursurilor de formare, conditiile pentru cele 20 de afaceri care vor primi finantare) va fi publicat in saptamanile care urmeaza.

“Trebuie sa scapam de ideea ca daca esti un artist bun trebuie sa fii sarac, boem, undeva intr-o cafenea cu coatele roase. Discutam despre afaceri cu multe drepturi de proprietate intelectuala, ideea este sa facem lucruri bune din puncte de vedere economic, cu businessuri cu planuri de afaceri bine realizate”, a afirmat directorul general al GEA Strategy & Consulting.

Citeste si:

De altfel, in economia Romaniei, industriile creative au o contributie mai mare sau comparabila cu turismul, restaurantele, transporturile sau constructiile. De exemplu, in 2009, industriile creative au insemnat 5,93% din PIB si aproximativ 100.000 de locuri de munca, conform unei cercetari realizate de Centrul de Cercetare si Consultanta in Domeniul Culturii.

Acest proiect este realizat in parteneriat cu Asociatia ORICUM, GEA Strategy & Consulting, Centrul de Cercetare si Consultanta in Domeniul Culturii, M&C Strategy Development, Universitatea din Bucuresti si Universitatea de Arte “George Enescu” din Iasi.

“Promovarea antreprenoriatului in domeniul industriilor creative” este un proiect cofinantat din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013 “Investeste in oameni!”, axa prioritara 3 “Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a intreprinderilor”, domeniul major de interventie 3.1 “Promovarea culturii antreprenoriale”. Durata proiectului este de 30 luni.

Sursa datelor din tabel: Universitatea din Bucuresti

Studiul a fost realizat de Universitatea din Bucuresti intre 30 iunie si 26 iulie anul trecut prin interviuri fata in fata. Esantionul a fost de 400 de persoane, iar marja de eroare este de +/- 2,49%.