Marius Ghenea, director de investitii in cadrul 3TS, cunoscut pentru afaceri precum PC Fun, sustine ca in Romania exista o rezistenta culturala la management financiar.

“A fost o lectie si pentru mine sa stiu ce inseamna o balanta, un bilant. (…) Nici in ultimii 20 de ani nu a fost inclusa educatia financiara si antreprenoriat in curricula din invatamant. 99% dintre romani nu isi fac un buget personal sau nu stiu sa il faca”, crede Ghenea.

In opinia sa, exista afaceri construite pentru o crestere rapida, in acest caz fiind necesara o strategie “ca la sah, cu 2-3 mutari inainte”.

“In cazul unui start-up este bine sa beneficiezi de fonduri nerambursabile. Exista nu doar fonduri europene, ci si competitii, programe, concursuri. La un al doilea pas ar putea interveni un business angel. Alegerea se face din ambele parti. Pasul urmator ar fi o finantare seria A, care se intampla in partea de investitii private. Si poate dupa aia sa te gandesti la o listare pe bursa sau un exit final catre un investitor strategic. Trebuie sa existe o relatie rezonabila intre datorii si capitaluri, avem o problema insa in intelegerea notiunii de capital de catre antreprenori. De cele multe ori un start-up este pe capital negativ, nu genereaza profit. Pana nu rezolvati partea de capital nu veti fi suficient de atragatori pentru o banca sau alti finantatori”, afirma Ghenea.

Acesta ii sfatuieste pe antreprenori sa nu amane luarea unei decizii. “O decizie mai putin inspirata astazi este mai buna decat una minunata luata mai tarziu”, mai puncteaza Marius Ghenea.

Catalin Chis

La randul sau, Catalin Chis, fondator si proprietar APS, este de parere ca focusul antreprenorilor trebuie sa fie pe prezent si pe lucrurile care pot influenta “azi” business-ul.

“Foarte multe din lucrurile pe care le facem sunt cu emotie. Daca simtiti ca trebuie sa faceti ceva actionati. Focus pe lucrurile importante si actionati AZI. Poate maine nu mai este gura de finantare pe care o putem lua astazi”, crede Chis.

Citeste si:

De asemenea, Sergiu Negut, business angel, consultant si decan asociat la Maastricht School of Management Romania, mizeaza pe cunoastere in detaliu a datelor financiare ale afacerii fapt ce ii va ajuta pe antreprenori sa nu fie dezavantajati in discutiile pe care le-ar putea avea intr-o posibila tranzactie sau solicitare de finantare.

Oamenii sunt cronic optimisti, business-plan-ul pe care il cred ei a fi realist este de fapt supraevaluat”, spune Negut.

Negut mai atrage atentia asupra modului in care antreprenorii aleg sa cedeze din actiunile companiei infiintate. In viziunea sa, o combinatie de tip 50-50 este una “pacatoasa”, intrucat “nu stii clar cine este seful”.

“Este important sa vezi care este scopul tau, ce iti doresti in situatia data. Cand vrei sa dai un pachet minoritar, este important sa vezi oportunitatea de dupa cash, trebuie sa primesti de la acel actionar informatii, knowledge. Daca vreti sa dati majoritatea, afacerea nu mai este a voastra. Atentie cand si cum dati bucati din business-ul vostru. Solutia este sa gasiti formule creative de datorie – leasing, credit furnizor, IFN-uri – si sa intrati intr-o relatie cu banca atunci cand puteti sa o faceti. Exista etapa de inceput – cand mergi cu banii de acasa si etapa unui business profitabil operational unde trebuie sa creezi o relatie de credit pentru ca vei avea nevoie de ea”, declara Sergiu Negut.

Totodata, Ruxandra Pietreanu, managing partner Path-Finder Management & Consulting, subliniaza faptul ca antreprenorii ar trebui sa nu uite de unde au plecat si sa impartaseasca si cu altii din secretele succesului lor sau chiar sa ajute financiar.

In orice moment sa stiti unde va aflati in mod real, sa nu uitati de unde ati plecat. Multi uita ca sunt si altii la inceput de drum, trebuie sa dam si la altii (sustinere in bani, timp in a lucra cu firme la inceput de drum)”, mai spune Pietreanu, in cadrul conferintei Antreprenor, caut finantare, un eveniment realizat de wall-street.ro in partneriat cu EY, Pathfinder, EximBank, AlphaBank si Maastricht School of Management.