La sfarsitul lui 2008, cand s-a gandit pentru prima data la o librarie care sa ofere continut in format digital, Petre Lica (32 de ani ), cel care se ocupa de proiectul Librariadigitala.ro, lucra la Igloo Media, editorul fostei reviste Republik, unde de altfel si acum este advertising and new business manager.

“Petreceam foarte mult timp pe Internet si aveam o pasiune pentru aceasta zona a publishingului digital, iar atunci mi-am dat seama ca am putea dezvolta un proiect care sa ofere carti in format digital si in Romania”, povesteste antreprenorul.

Pe de alta parte, dincolo de pasiune, mai sunt motivele de business precum dezvoltarea acestor tipuri de afaceri in Statele Unite si in Europa de Vest concomitent cu scaderea tirajelor publicatiilor tiparite.

“In acelasi timp, romanii sunt recunoscuti ca si consumatori de Internet si informatii in format digital. Mai trebuie observata si apetenta romanilor din diaspora pentru tot ce este romanesc / in limba romana. Nu este de ignorat ca si in Romania vanzarile pe partea de publicatii tiparite au inceput sa scada, cum s-a intamplat acum un an sau doi in Statele Unite”, explica Petre Lica (foto sus).

El a inceput sa lucreze la site din februarie anul trecut, in prezent fiind implicate in proiect 10 persoane, agentia de branding BrandTailors si cea de online Mediatic.

Pana acum a investit 15.000 de euro, bani proveniti din salariile sale si de la un prieten, iar in prezent este in negocieri cu un om de afaceri american pentru ca acesta sa devina partenerul lui si sa mai investeasca 100.000 de euro pentru dezvoltarea, administrarea si promovarea site-ului.

Desi romanii sunt deschisi la nou, dovada si faptul ca librariadigitala.ro are deja peste 400 de prieteni pe Facebook, lansarea proiectului nu este tocmai un lucru usor. Principalele dificultati pana acum au fost atat dezvoltarea site-ului, astfel incat plata produselor cumparate sa se faca usor si sigur, cat si realizarea de parteneriate cu editorii de carti.

“Editorilor le este teama ca segmentul digital va duce la canibalizarea vanzarilor din print si totodata ei cred ca, daca aceste carti vor fi digitalizate, vor fi si piratate. Dar vanzarile din print sunt ajutate de cartile electronice, pentru ca sunt oameni care le citesc in acest mod si apoi vor sa le aiba si in biblioteca. Teama de piraterie o inteleg, dar editorii trebuie sa descurajaze acest lucru. Oamenii pirateaza pentru ca nu au o alternativa prin care, de exemplu, sa-si ia un film pe care sa-l vada acasa inainte ca acesta sa fie pe DVD sau sa citeasca o carte, care de multe ori este scumpa. Si astfel devin frustrati si recurg la piraterie”, spune Lica.

In acest sens, managerul librariadigitala.ro ofera exemplul a doi scriitori cu mare succes comercial: J.K. Rowling, autoarea seriei Harry Potter, si a lui Dan Brown, recunoscut mai ales pentru best-sellerul “Codul lui Da Vinci”. In timp ce scriitoarea britanica a refuzat ca editiile Harry Potter sa fie digitalizate, inregistrand astfel un numar important de piratari, autorul american a acceptat acest lucru, iar initial vanzarile de carti digitale au fost mai mari decat cele ale editiei printate.

Intalnirile cu managerii editurilor au inceput in vara 2009 la salonul de carte Bookfest, iar pana acum Lica a incheiat parteneriate cu editurile Polirom, Trei, Pandora M, Publica, Nemira, Litera, Humanitas si este in discutii cu RAO, Curtea Veche, Tritonic, Corint si Egmont Romania.

Practic, libraria va functiona precum un reprezentant digital al editurilor ca un distribuitor al acestora pe Internet, veniturile site-ului provenind astfel din comisioanele platite de editori.

Antreprenorul spera sa lanseze site-ul in martie cu aproximativ 100 de carti scrise atat de autori romani, cat si de straini, iar ulterior, din vara, toamna, sa ofere si publicatii precum ziare economice, reviste saptamanale sau lunare.

Desi nu se stie inca pentru ce suma vor fi achizitionate cartile, Petre Lica spune ca pretul va fi la jumatate fata de editiile tiparite.

“Vrem sa oferim carti pentru sesiune, carti pentru cadou, carti de vacanta, carti pentru calatorie – toate in format digital. Apoi, daca vor sa-si asorteze la aceste carti si filmele care s-au facut dupa ele, n-au decat, le vom oferi si filme in format digital”, spune antreprenorul.

Astfel, fondatorul librariei (foto jos) isi doreste sa comercializeze cel putin 50 de filme pentru inceput si spera ca din vara sa se poata cumpara de pe site cititoare de carti electronice (e-readere) si muzica din genuri precum indie, pop sau rock britanic si underground.

Pentru ca deocamdata pretul cititoarele de carti electronice este destul de mare, acestea incepand de la 250 de euro, Lica spune ca va incerca sa vanda e-readere oferind reduceri pentru clientii fideli ai site-ului.

El estimeaza ca pana la finalul anului se vor vinde cel putin 5.000 de e-readere iRiver Story, primul model de cititoare electronice comercializate in Romania, dar si ca in prezent exista peste 1.000 de romani care detin Kindle de la Amazon, cel mai bine vandut e-reader la nivel global.

Desi este foarte optimist in privinta vanzarilor acestor dispozitive, Lica afirma ca un posibil insucces ar fi cauzat de lipsa de continut in limba romana si de pret.

Chiar daca vanzarile de e-readere poate nu vor fi pe masura asteptarilor, exista insa posibilitatea de a citi in format digital si de pe telefon, laptop, netbook sau viitoarele tablete PC.

Astfel, pentru acest an, Lica se asteapta la venituri in jurul a 60.000-70.000 de euro, dar ia in calcul si alte doua variante: cea pesimista, in care cifra de afaceri nu va fi mai mare de 30.000 de euro la finalul lui 2010, si cea optimista, de peste 100.000 de euro, situatie in care isi va acoperi costurile inca din primul an.

Pentru ca de peste trei ani se ocupa de vanzarea de publicitate pentru Igloo Media, managerul nu exclude nici aceasta varianta de venituri si isi doreste ca din 60.000-70.000 de euro, in jur de 10.000 de euro sa vina din vanzarea de advertising pe site.