Doar 7 din din 100

Doar 7 din din 100In fiecare an, revista Entrepreneur prezinta un top al celor mai dinamice francize la nivel mondial.

In primele o suta de pozitii ale clasamentului 2008 se regasesc doar sapte francize care au ajuns si in Romania, printre care liderii incontestabili ai fast-food-ului, McDonald's, KFC si Pizza Hut. Cum arata marii francizori in Romania si care sunt cele mai cautate francize din lume?

In Romania, doar 7% din cele mai vanate francize au intrat pe piata, pana in prezent. Este vorba despre agentia imobiliara Re/Max(locul 10), Pizza Hut(locul 23), Cartridge World (locul 30), InterContinental Hotels Group(locul 31), McDonald's(locul 38), KFC (locul 48)si WSI Internet(locul 61).

Re/Max, franciza in real estate

Re/Max, franciza in real estatePrima companie din clasament care si-a deschis un sediu si la noi este Re/Max (Real Estate Maximum) International, locul 10 in topul Entrepreneur. Agentia imobiliara a fost fondata de americanii Dave si Gail Liniger in1973, in orasul Denver.

Francizele au fost acordate incepand cu 1975, costurile unei unitati fiind cuprinse intre 35.000 si 191.000 de dolari, taxa de intrare variind intre 12.500 si 25.000 de dolari. Contractele se incheie pe cinci ani si se pot reinnoi contra unei taxe stabilite de comun acord intre parti, in functie de franciza.

Compania functioneaza pe sistemul unor comisioane semnificative oferite agentilor, care sunt datori sa se ocupe singuri de business-ul lor, impartind in mod egal cheltuielile si operand sub semnul comisioanelor maxime. In prezent Re/Max insumeaza o retea globala de peste 121.000 de agentii si 7.000 de birouri in peste 67 de tari, din care 35 in Europa.

In Romania, compania opereaza 21 de locatii, fiind cea mai mare retea imobiliara din Romania cu peste 100 de asociati de vanzari.

Pizza Hut, cea mai cunoscuta pizzerie din lume

Pizza Hut, cea mai cunoscuta pizzerie din lumePizza Hut (locul 23 in clasament) este astazi cel mai mare lant de restaurante pizzerii din lume, cu peste 12.000 de restaurante si outlet-uri in 100 de tari din lumea intreaga. Pizza Hut a luat nastere in 1958, in oraselul Wichita, Kansas, la initiativa fratilor Dan si Frank Carney. Un an mai tarziu, in 1959, Pizza Hut a acordat prima franciza, tot in Kansas.

In 1977, Pizza Hut a devenit una din diviziile producatorului global de bauturi carbonatate PepsiCo, in 1997 trecand sub aripa Tricon Global Restaurant,cel mai mare brand de restaurante din lume, incorporand deja cunoscutele KFC, Taco Bell si Pizza Hut. In 2002, Tricon Global Restaurant devine Yum! Brands.

In Romania, Pizza Hut a intrat sub sistem de franciza in 1994, extinzandu-se la 11 locatii pe teritoriul romanesc, in Bucuresti, Constanta, Iasi, Cluj, Bacau, Ramnicu Valcea si Timisoara. O franciza Pizza Hut poate ajunge astazi si la un milion de dolari, cu o taxa de intrare de 25.000 de dolari si taxa de operare de 6,5% din veniturile aferente.

Cartridge World, franciza care ofera cartuse pentru imprimante

Cartridge World, franciza care ofera cartuse pentru imprimanteCartridge World, locul 30 in top, este compania cu cea mai rapida crestere mondiala din industria de cartuse pentru imprimanta, in sectorul incarcarii cu cerneala si laser, care si-a anuntat anul trecut planurile de expansiune rapida in Romania, prin deschiderea a peste 50 de magazine in urmatorii 5 ani.

Cartridge World ofera consumatorilor locali o metoda convenabila din punctul de vedere al costurilor pentru a reduce, refolosi si recicla cartusele de goale de cerneala sau toner folosite de imprimante cu inkjet, laser, faxuri si copiatoare. Consumatorilor si corporatiilor li se asigura astfel o economie de 50%, garantia serviciului de recuperare a banilor si protejarea mediului inconjurator.

Compania a fost infiintata in 1988 de catre Bryan Stokes la Adelaide in Australia, in prezent detinand aproximativ 1500 de magazine in intreaga lume. Investitia totala intr-o franciza Cartridge este de 40.000 de euro, taxa de intrare in franciza fiind de 10.000 euro, in timp ce cheltuielile pentru amenajarea spatiului, achizitionarea echipamentelor sunt de aproximativ 30.000 de euro. Mai mult, se percep taxe de redeventa de 6% din cifra de afaceri si o taxa de publicitate de 3% din profit la o durata a contractului de 5 ani.

Toate magazinele, chiar si la nivel mondial, folosesc acelasi tip de echipament, iar sistemul de distributie folosit asigura accesul francizelor la game de produse cu preturi competitive. Francizele beneficiaza de suport din partea personalului specializat al companiei, dar si de un program de doua saptamani de training de specialitate intr-una din locatiile detinute in California.

Primul magazin Cartridge World din Romania a fost deschis in zona Razoare din Bucuresti in mai 2007. Compania sustine ca prin metoda reciclarii cartuselor, intr-o tara cu populatia de 22 milioane de oameni, s-ar putea economisi 4,3 milioane de litri de petrol pe parcursul unui an.

IHG - o franciza hoteliera

IHG - o franciza hotelieraLocul 31 in topul amintit apartine celui mai mare grup hotelier din lume, Intercontinental Hotels Group (IHG), prezent si in Romania prin intermediul marcii Crowne Plaza, fiind interesat si de extinderea pe piata cu alte branduri, precum Holiday Inn si Express by Holiday Inn. Compania hoteliera Intercontinental are in patrimoniu si hotelul Lido din Bucuresti.

Reteaua hoteliera internationala a fost fondata in 1947 de catre PanAmerican World Airlines si aduna in prezent sapte branduri foarte apreciate in lume, Intercontinental, Crowne Plaza, Holiday Inn, Express by Holiday Inn, Staybridge si Candlewood Suites si Hotel Indigo..

Grupul detine peste 3.800 unitati hoteliere si 572.000 de camere in 100 de tari, asigurand cazarea a 120 milioane de turisti din intreaga lume. Aproximativ 3.200 de unitati sunt administrate in sistem de franciza de partenerii IHG, 524 de hoteluri sunt operate de companie, in timp ce doar 20 de unitati apartin in totalitate grupului.

O franciza IHG se bazeaza, in general, pe un contract standard de zece ani care se poate prelungi dupa plata unei taxe variabile. Taxa de licenta platibila este de 5% din veniturile din cazare, conditiile variind de la o tara la alta, in functie de performantele hotelului pe piata.

McDonalds ramane in top

McDonald’s (locul 38 in top), lider mondial pe piata de fast-food, este prezent in aproximativ 100 de tari, cu peste 30.000 de restaurante si vanzari anuale de peste 14 miliarde de euro. In Romania, McDonald’s a deschis prima sa unitate in Bucuresti, la 16 iunie 1995, in prezent detinand 52 de locatii in Bucuresti si in tara. In 2008, McDonald’s Romania urmareste extinderea cu inca 6-8 restaurante.

In toata lumea, peste 70% din restaurantele McDonald's sunt operate de cãtre francizeri independenþi. 22% din restaurante sunt operate de ramurile locale ale Corporatiei McDonald's. 13% sunt operate prin asociere sau sub licenta. In general, Corporaþia McDonald's ofera licente doar persoanelor fizice. Se ofera suport si consiliere in alegerea locatiilor, instalarea echipamentelor, francizerul participand la luarea deciziilor si asumandu-si responsabilitatea pentru profituri sau riscuri. Cheltuielile de publicitate si promovare sunt suportate de francizer.

O locatie in franciza variaza intre 500.000 si 1,5 milioane de dolari.Taxa de franciza este de 45.000 de dolari, licenta de operare valoreaza 12,5% din venituri , iar contractele se incheie de obicei pe o perioada de 20 de ani, cu posibilitatea reinnoirii in urma platii unei taxe aferente de 45.000 de dolari.

KFC, inca o franciza dinamica

KFC, inca o franciza dinamicaLa o distanta de zece pozitii in clasament se afla competitorul KFC. Compania s-a nascut in 1930, la initiativa colonelului Harland Sanders, in Kentucky. Produsele de pui preparate dupa o reteta pastrata si astazi secreta fac deliciul, anual, a doua miliarde de oameni din peste 82 de tari din lume. Achizitionat de PepsiCo in 1986, KFC face parte astazi din Yum! Brands, care include si Pizza Hut, Taco Bell sau Long John Silver’s.

In Romania, KFC ( Kentucky Fried Chicken) opereaza sub un contract de franciza prin care licenta este acordata companiei US Food Network SA. Primul restaurant a fost deschis in aprilie 1997 pe Blvd. Magheru din Bucuresti, iar in 2004 a avut loc inaugurarea KFC in Constanta, la Tomis Mall, al saptelea restaurant din tara si primul in afara capitalei.

In prezent Compania US Food detine 23 restaurante KFC, dintre care 9 in Bucuresti si celelalte in Constanta, Timisoara, Oradea, Iasi, Brasov, Ramnicu-Valcea, Ploiesti, Pitesti, Cluj si Bacau. Incepand cu anul 2008, KFC intentioneaza sa deschida minimum 5 restaurante in fiecare an.

O franciza KFC poate ajunge intre 1,1 si 1,7 milioane de dolari. Se percepe o taxa de franciza de 25.000 de dolari si 4% din venituri ca taxa licentei de operare. Contractele se incheie pe o perioada de 20 de ani, la reinnoirea contractului solicitandu-se o taxa de aproximativ 5.000 de dolari.

WSI Internet, franciza pe net

WSI Internet, franciza pe netUltima companie din topul celor mai dinamice francize din 2008 care s-a indreptat si spre piata autohtona este WSI Internet (locul 61). Fondata in 1995, compania a dezvoltat o retea de consultanti care se intinde in peste 87 de tari din sase continente, furnizand servicii Internet intreprinderilor mici si mijlocii. WSI Internet isi are sediul in Toronto, Ontario si functioneaza in regim de franciza din 1996.

Investitia totala in franciza WSI totalizeaza intre 58.000 si 163.000 de dolari americani, taxa de franciza perceputa fiind intre 50.000 si 147.000 de dolari. Cheltuielile cu acordarea licentei de operare ajung la 10% in cazul unui contract rulat pe cinci ani.

Daca aceste exemple vi se par mult prea putine, exista destul loc pe piata romaneasca pentru noi branduri de succes deja testate. Burger King si-a anuntat deja intrarea in primavara acestui an, prin acordarea unei francize.

Francize de top care nu sunt in Romania (I)

Francize de top care nu sunt in Romania (I)Cele mai dinamice francize ale anului asigura si ele oportunitati de francizare in regiune. Jan-Pro se bucura de cea mai spectaculoasa evolutie in Statele Unite si Canada. Fondata in 1991 de catre Jacques Lapointe in Providence, Rhode Island, compania asigura servicii de curatenie si se extinde rapid prin franciza din 1992. Investitia variaza intre 3.300 si 49.900 de dolari, taxele de intrare intre 2.800 si 44.000 de dolari, in timp ce taxa operationala valoreaza 10% din venituri in cazul unui contract pe zece ani, cu posibilitate de innoire.

Iar daca KFC sau McDonald’s vi se par mult prea “costisitoare”, exista variante mult mai accesibile si la fel de apreciate. Subway a aparut in 1965, cand adolescentul Fred DeLuca si prietenul sau de familie Peter Buck au deschis Pete’s Super Submarines in Bridgeport, Connecticut, o afacere cu sandwich-uri care ar fi asigurat bani tanarului student. In 1974, compania a fost redenumita Subway si a inceput o extindere agresiva prin acordarea de francize. Succesul l-a reprezentat gama variata de produse fresh si sanatoase, o alternativa la fast-food-uri.

Subway detine o retea de 29.000 de restaurante in 86 de tari, investitia intr-o unitate pozitionandu-se intre 76.000 si 227.800 de dolari, la o taxa de intrare de 15.000 de dolari. Contractele se incheie pe 20 de ani si se pot reinnoi, taxa de operare perceputa fiind de 8%.

Francize de top care nu sunt in Romania (II)

Francize de top care nu sunt in Romania (II)Dunkin’Donuts reprezinta inca o varianta de francizare testata cu succes in peste 40 de tari. Istoria brandului incepe in 1946, cand William Rosenberg a fondat Industrial Luncheon Services, o companie care livra mancare muncitorilor din Boston. Succesul afacerii l-a convins sa deschida Open Kettle, un magazin care vindea gogosi in Quincy, Massachusetts. Doi ani mai tarziu, Open Kettle a devenit Dunkin’ Donuts, servind o varietate de gogosi, briose, cafea si sucuri naturale.

Din 1955 Dunkin’Donuts s-a extins pe plan mondial, in peste 7.000 de locatii. In America, compania detine 5.300 de unitati in 34 de state, iar pe plan international 1.900 de locatii in 30 de tari, din care amintim Filipine, Indonezia, Coreea de Sud si Thailanda.Taxa de intrare intr-o astfel de franciza este cuprinsa intre 40.000 si 80.000 de dolari, iar licenta de operare valoreaza 5,9%. Investitia totala depinde insa de locatie si potentialul de crestere a pietei.

Indiferent de tipul unei francize, de la sandwich-uri la servicii de curatenie si unitati hoteliere, exista mii de oportunitati care merita fructificate pentru a intra in afaceri. Daca va doriti o crestere sustenabila si sigura, retetele de succes deja verificate va vor trezi cu siguranta interesul.