10. Brandul de tara

10. Brandul de taraBrandul de tara al Romaniei a redevenit, in 2009, subiect de exercitiu pentru guvern, dupa incercari precum „Romania, simply surprising” (2001) si „Fabulouspirit” (2007). Ministerul condus de Elena Udrea a lansat, la 1 Mai, campania de promovare a Romaniei ca destinatie turistica „Romania – Land of Choice”. Acompaniata de un imn compus de Marius Moga, campania a inclus doua spoturi (1,2) produse de ADDV si difuzate pe Eurosport si CNN.

Tot anul trecut, Ministerul Tursimului a organizat licitatia pentru crearea brandului de tara, care nu va avea nici o legatura cu „Land of Choice”. Va fi o noua incercare de a construi brandul Romania, pentru care s-au aruncat in competitie 13 consortii, formate din agentii de branding, cercetare si turism. Licitatia a fost suspendata in urma contestatiilor aduse listei cu cei trei finalisti. Dupa ce a respins contestatiile, Ministerul a selectat oferta cu cel mai mic pret – 895.000 euro – din partea asocierii THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres SA, un pret catalogat de Aneta Bogdan, managing partner al companiei de branding Brandient (participanta la licitatie) ca fiind „nejustificat de mic”.

9. Lucian Sarb la Euronews

9. Lucian Sarb la EuronewsUna dintre vestile bune ale lui 2009 pentru piata de media a fost numirea lui Adrian Sarb, manager de proiect si director editorial la The Money Channel, in fruntea prestigioasei televiziuni de stiri Euronews. Ca director editorial, Sarb a devenit romanul cu cea mai inalta pozitie de management editorial in cadrul unei multinationale media, dar si primul est-european care accede la o astfel de pozitie.

Euronews este canalul de stiri cu cea mai mare audienta in Europa. Emite in 8 limbi in toata lumea avand ca principali competitori globali CNN si BBC World. Euronews este detinut de un consortiu de state europene dintre care actionarii principali sunt Franta, Elvetia, Italia si Rusia.

8. Expansiunea cinemaului

8. Expansiunea cinemauluiUnul dintre putinele domenii in care s-a investit in 2009 mai mult decat in anii anteriori a fost cinemaul. Dupa primul an de criza, Bucurestiul s-a ales cu primul sau megaplex: Cinema City Cotroceni, un complex cinematografic cu 21 de sali si o capacitate de 4234 de locuri. Complexul detine si primul cinematograf cu tehnologie IMAX din Romania. Investitia s-a ridicat la aproximativ 10 milioane de euro, pe care compania se asteapta sa-i recupereze intr-un interval de 3-8 ani. Mai mult, pana in 2012 intentioneaza sa dezvolte inca 25 astfel de proiecte.

Cinema City nu a fost insa singurul investitor in cinema activ anul acesta. The Light Cinema a introdus in iunie tehnologia 6D – filmul „cu ploaie si vant”, iar Baneasa Shopping City a lansat primul cinematograf drive-in digital din tara. Si Hollywood Multiplex, liderul pietei, a investit in modernizarea salilor.

Criza finanicara pare sa le priasca business-urilor de cinema, daca ne gandim ca in primele luni ale lui 2009 numarul de vizite a crescut cu peste 20% atat pe plan local, cat si global. “In business-ul de cinema, competitia noastra nu este divertismentul de acasa. Noi nu concuram cu DVD-urile sau cu televiziunea sau cu Internetul. Competitia noastra, in afara de celelalte cinematografe, sunt restaurantele, cluburile, pub-urile, excursiile, vacantele. Toate activitatile pe care le faci afara din casa, inclusiv shopping-ul, reprezinta o competitie pentru noi”, spunea Moshe Greidinger, CEO Cinema City International. Atata timp cat cinemaul ramane una dintre cele mai ieftine variante de divertisment in afara casei, oamenii vor apela la ea pentru a economisi.

7. Tranzactii in online

7. Tranzactii in onlineChiar daca piata de fuziuni si achizitii a fost destul de amortita in 2009, in Internetul romanesc au avut loc cateva tranzactii importante. Astfel, in noiembrie, fondul de investitii 3TS Cisco Growth Fund a anuntat preluarea unui pachet de 25% din actiunile publisher-ului online InternetCorp (editorul Wall-Street, 9AM, Kudika, Garbo, Envy si Yuppy). Tranzactia va accelera ritmul de dezvoltare a companiei. “Cu un background de 5 ani, o echipa excelenta, un portofoliu de site-uri de top si un suport financiar solid, InternetCorp nu mai este un start-up”, afirma Mihai Seceleanu, CEO Internet Corp (foto).

Actorii implicati in tranzactie au refuzat sa comenteze in privinta evaluarii companiei, insa, potrivit ZF, preluarea unui pachet minoritar din InternetCorp evalueaza publisher-ul la 8 milioane de euro.

Tot in noiembrie s-a vorbit si despre vanzarea site-ului de anunturi Autovit.ro pentru suma de 4,7 milioane euro, o investitie a companiei sud-americane Naspers, cu afaceri in Internet, televiziune si presa scrisa.

In luna iunie, jocul online eRepublik a atras o runda de finantare in valoare de 2 milioane de euro din partea fondului de investitii AGF Private Equity. Suma urma sa fie folosita pentru dezvoltarea tehnica a proiectului, initiat de catre George Lemnaru si Alexis Bonte.

6. Televiziunile renunta la regii

6. Televiziunile renunta la regiiAnul 2009 a adus o schimbare importanta in business-ul publicitatii TV. Doua dintre cele mai importante companii de media, Antena 1 si Realitatea Media, au internalizat vanzarile de publicitate, renuntand la regiile cu care colaborau de ani de zile. In cazul trustului Intact, publicitatea era vanduta de Clir Media, regie condusa de Laurentiu Ionete, care a gestionat spatiul publicitar al Antenelor in ultimii 12 ani. Dupa iesirea Antenelor (care au avut vanzari de 61-63 milioane euro in 2009) din portofoliul Clir, regia a ramas cu doi clienti: Radio Zu si Radio Romania Actualitati, care aduc cam 10% din rulaje.

Tot cu doi clienti a ramas si DBV Media House – televiziunile OTV si One Music Channel – dupa ce Realitatea Media, care ii genera 90% din rulaje, a decis sa-si internalizeze vanzarile.

“Business-ul nostru este foarte vulnerabil. Esti aproape 100% la mana clientului tau. Practic, daca el se hotaraste ca nu mai vrea sa lucreze cu tine, nu mai vrea sa lucreze cu tine si asta este. Dispare el, dispare 90% din rulaj, din business. Nu trebuie sa mai lasam sa se intample asta. Nici mie, nici celorlalti colegi ai mei”, a spus Brindusa Vlanga, director general DBV Media House, care intre timp a negociat cumpararea revistei Tabu.

De asemenea, preturile la publicitatea TV au scazut in 2009 de doua-trei ori.

Lectia regiilor: Cum te reinventezi cand ai pierdut 90% din business

5. Presa locala, prima abandonata

5. Presa locala, prima abandonataUltimul an a fost unul extrem de dificil pentru presa locala din Romania. Trusturile au ales sa-si abandoneze publicatiile locale, pentru a se concentra asupra celor mai puternice branduri din portofoliu – ziarele centrale.

Astfel, Publimedia International a renuntat la editiile tiparite ale publicatiilor Humedoreanul, Clujeanul, Bihoreanul, Banateanul si Ieseanul, pastrandu-le exclusiv in varianta online. Asta dupa ce se luase in discutie inchiderea lor definitiva. In urma deciziei, echipa de la Clujeanul a parasit publicatia si si-a infiintat, din fonduri proprii, un saptamanal numit Viata Clujeanului.

Grupul EMI European Media Investment AG, actionar majoritar in Monitorul de Cluj, Monitorul de Sibiu, Monitorul de Medias si Monitorul de Alba, a vandut ziarele catre actionarii minoritari. Decizia a fost influentata de strategia Goldbach Media Group, proprietarul ARBOmedia, de a se concentra cu precadere pe media electronice.

Bugetele de publicitate pentru presa scrisa au scazut cu peste 50% in 2009, potrivit anuarului Media Fact Book.


4. Falimente cu cantec: Bigger si Boom

4. Falimente cu cantec: Bigger si BoomPrimul an de criza nu a trecut fara sa lase in urma falimente sau inchideri neasteptate ale companiilor cu datorii. Astfel, in martie, agentia Bigger Group s-a inchis, lasand pe drumuri 40 de angajati si datorii de 4 milioane de euro. Seful agentiei, Marcel Straut (foto), a vandut pe neasteptate afacerea unei tinere de 21 de ani din Republica Moldova, dupa care a disparut din tara. Cea mai afectata de ingineria lui Straut a fost agentia Media Direction, a grupului BBDO, care avea de incasat circa 2 milioane de euro de la Bigger.

In luna iulie, una dintre cele mai importante regii de publicitate online, Boom Advertising, parte a Netbridge Investments, a intrat in procedura de insolventa, in urma procesului intentat de publisher-ul imobiliare.ro, care face parte din acelasi grup de companii ca si Boom. Prin declansarea falimentului, regia online a evitat datorii de peste 1 milion de euro la furnizori si parteneri precum RealMedia Network, Gazeta Online si New Colors Trade.

3. Sarbu vinde studiourile de la Buftea

3. Sarbu vinde studiourile de la BufteaUltimul an a fost unul bun pentru Adrian Sarbu. A fost numit CEO al grupului Central European Media Enterprises (CME), proprietarul Pro TV, devenind romanul cu cea mai inalta pozitie executiva intr-o multinationala.

Sarbu a fost si jucatorul principal al celei mai valoroase tranzactii de pe piata de media, in ultimele 12 luni: vanzarea diviziei MediaPro Entertainment (care include Media Pro Pictures, Media Pro Studios, Media Pro Distribution, Pro Video, Media Pro Music & Entertainment, Cinema Pro si Hollywood Multiplex) catre CME, estimata la 97,6 milioane dolari.

Insa jobul lui Sarbu n-a fost unul usor. La sfarsitul lui aprilie, cand CME raporta pierderi nete de 44,4 milioane dolari in primul trimestru, Sarbu spunea ca cele trei luni au fost cele mai dificile din istoria companiei americane.

2. Vantu renunta la print

2. Vantu renunta la printUna dintre cele mai dure replici pentru piata de media, in 2009, a fost cea data de Sorin Ovidiu Vantu la inceputul lui decembrie: „Voi renunta definitiv la print, merg doar pe media electronica”. Asa ca pe 23 decembrie a aparut ultimul numar al ziarului Cotidianul, fondat in 1991 de Ion Ratiu. Tot atunci s-a inchis si Business Standard, lansat in mai 2007.

Realitatea Media, companie controlata de Sorin Ovidiu Vantu, a cumparat in 2006 Catavencu SA, tranzactie finalizata anul trecut, cand Realitatea a preluat ultimele 10 procente din Catavencu. Insa incepand din luna octombrie compania a renuntat, pe rand, la titlurile de presa scrisa – incepand cu revistele de Lifestyle (Tabu, Superbebe, Bucataria pentru toti, Aventuri la pescuit) si pana la Cotidianul si Business Standard.

Revista Money Express a fost preluata, de la 1 ianuarie, de compania de proiecte speciale M&C Strategy, a lui Dragos Nedelcu si Sorin Freciu, potrivit paginademedia.ro. Iar agentia de presa NewsIn a fost preluata de directorul general, Cosmin Popa.

1. Criza mananca 40% din piata de publicitate

1. Criza mananca 40% din piata de publicitateEvenimentul anului ramane scaderea spectaculoasa a pietei de publicitate. Dupa ani cu cresteri de doua cifre, piata de publicitate a scazut in 2009 cu 38%, la 347 milioane euro, aproape de nivelul din anul 2006, potrivit studiului Media Fact Book, realizat de Initiative Media.

Cele mai mari comprimari au fost inregistrate in presa scrisa, care a ajuns in 2009 la 40 de milioane de euro, la jumatate fata de cele 82 de milioane de euro din anul anterior.

A doua scadere importanta a fost cea a pietei de outdoor, estimata in 2009 la aproape 44 de milioane, mai putin cu 37,1% fata de anul anterior.

Televiziunea, mediul de promovare cel mai eficient din punct de vedere al costurilor si audientei cu o cota de 62,4% din totalul investitiilor in publicitate, a scazut la 225 de milioane de euro, mai putin cu 33,2% fata de 337 de milioane de euro in 2008.

Desi la inceputul anului 2009, specialistii estimau ca internetul va stagna, acum oficialii agentiei de media au preconizat un declin pana la 13 milioane de euro, fata de 16 milioane de euro in 2008.

O buna parte dintre managerii intervievati de Wall-Street in 2009 au estimat ca piata de publicitate va continua sa scada anul acesta, cel putin in primul semestru.