Veniturile din taxa auto sunt estimate de Guvern pentru acest an la cel mai mic nivel de la introducerea obligativitatii acestei plati, la cel mult 275 milioane lei, de zece ori mai putin decat prognoza de incasari pentru anul trecut, pe o piata inca afectata de criza si puterea de cumparare redusa, scrie Mediafax.

Nivelul extrem de redus al incasarilor este estimat si in contextul in care Guvernul a diminuat pentru acest an cu 25% cuantumul taxei si a dispus suspendarea la plata a taxei auto de prima vanzare, pe fondul unor puternice proteste la adresa deciziilor anterioare ale Executivului, inclusiv fata de introducerea taxei de poluare auto.

Prognoza de venituri din taxa auto este prezentata in bugetul de venituri si cheltuieli pentru acest an al Fondului pentru mediu, aprobat in sedinta Guvernului de marti, 13 martie.

La finalul sedintei de saptamana trecuta, din 6 martie, Guvernul anunta aprobarea bugetului acestui Fond, dar cu un nivel estimat al incasarilor din taxa auto de 624 milioane lei. In bugetul aprobat pe 13 martie de Executiv, cele 624 milioane lei reprezinta veniturile totale ale Fondului pentru Mediu, alimentat si din alte surse.

Aceasta in conditiile in care, in proiectul hotararii de aprobare a bugetului, estimarea pentru veniturile din taxa auto se ridica la 1,8 miliarde lei.

Incepand cu acest an, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule este redusa cu pana la 25%.

In acelasi timp, in luna ianuarie, Guvernul a decis ca taxa de prima vanzare a masinilor inmatriculate inainte de 2007 sa fie suspendata pana la inceputul anului viitor, urmand ca persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii inapoi.

In ordonanta de suspendare a taxei auto de prima vanzare se arata ca, prin aceasta masura, bugetul Fondului pentru mediu a fost privat de 336 milioane lei, reprezentand veniturile care ar fi fost obtinute prin impunerea la plata a tuturor autovehiculelor inmatriculate rulate, pentru care este transcris dreptul de proprietate. O alta pierdere de venituri, estimata la 240 milioane lei, era indicata din reducerea valorii taxei auto cu pana la 25%.

Taxa auto a fost introdusa de Guvern in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon.

In 2009, pe fondul scaderii drastice a numarului de inmatriculari auto, incasarile statului din taxa de poluare pentru autovehicule au fost de aproximativ 630 milioane lei, cu peste un miliard de lei mai putin decat indicau estimarile initiale.

Pentru anul trecut, pe fondul majorarii taxei, Guvernul a estimat incasari din taxa auto de aproximativ doua miliarde lei, cu 437,5 milioane lei peste prognoza veniturilor atrase din aceasta sursa in 2010 si de trei ori mai mult decat incasarile inregistrate in 2009. Pentru 2011, Guvernul a majorat cuantumul taxei auto in medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante.

Reprezentanti ai unor companii din piata de profil au apreciat atunci ca o crestere a nivelului taxei de poluare va duce la diminuarea drastica a importului de masini second hand, intensificandu-se astfel comertul prin dealeri, cu vehicule rulate deja inmatriculate in tara.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Citește și
Mit Motors introduce serviciul de preluare şi livrare a mașinilor pentru service
Setari Cookie-uri