Ministerul Dezvoltarii a lansat, in dezbatere publica, pe 18 mai, un proiect de Ordonanta de urgenta care stabileste ca aplicatiile mobile pentru comenzi de taxi pot fi folosite doar de catre un dispecerat taxi, ceea ce ar putea duce la interzicerea aplicatiilor precum Star Taxi si Clever Taxi. Mai mult, serviciile de transport fara autorizatie taxi valabila vor putea fi sanctionate la prima abatere, eliminandu-se din lege sintagma “in mod repetat”, afectand, astfel, activitatea companiilor precum Uber si Taxify. Proiectul mai stabileste ca taxiurilor le va fi interzis sa transporte persoane sau sa stationeze pentru a efectua transport de persoane in interiorul unei localitati, alta decat localitatea de autorizare, fiind vizate aici taxiurile din Ilfov care isi desfasoara activitatea in Bucuresti si viceversa.

Asociatia pentru Drepturile Taximetristilor Independenti (ADTI) nu sustine proiectul de Ordonanta de urgenta, intrucat obliga soferii se faca parte dintr-un dispecerat si sa plateasca o taxa companiei care detine dispeceratul, a declarat Viorel Radu, presedintele ADTI.

„Noi suntem revoltati de ideea de a ne aplica masuri coercitive, in sensul de a ne obliga in continuare sa fim arondati dispeceratelor. (...) Vom fi obligati sa platim in continuare taxe de dispecerizare si inclusiv pentru aplicatii care vor exista in interiorul acestor dispecerate. Acest lucru se va intampla pentru ca suntem obligati, suntem captivi acestui serviciu de transport. Cand ne-am facut serviciu de transport, ne-am facut ca sa transportam clienti, orice tip de clienti, clienti care ne apeleaza direct si nu clienti prin intermediul dispeceratelor. Noi nu vrem sa le dam bani acestora, vrem sa platim doar taxe catre administratie”, a explicat Radu, care a precizat ca taxa de dispecerat este intre 100 si 400 de lei.

Asociatia Profesionala a Transportatorilor in Regim de Taxi si Inchiriere (APTTI), membra a Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), nu sustine propunerea Ministerului Dezvoltarii, intrucat vor fi amendati daca nu au statii de emisie-receptie, asa cum se arata in proiectul depus.

Proiect OUG: modificarea...
Citeste si: Proiect de modificare a legislatiei taximetriei: Uber, Taxify, vizate

„Suntem amendati si noi, dispeceratele care avem aplicatii, fiind nevoiti sa folosim statii de emisie-receptie. Ne intoarcem in vechea epoca. Nu avem voie cu aplicatii. Nu se poate asa ceva. Tehnologia a avansat. Clientii folosesc foarte usor acest sistem. Si noua ne este mult mai usor ca nu mai avem atatea dispecere, pentru ca aplicatia ia direct legatura cu soferul. E mult mai simplu. Nu suntem de acord sub nici o forma cu acest proiect de lege”, a explicat Mihai Ghisa, presedinte APTTI si prim-vicepresedinte FORT.

Mai mult, Ghisa a anuntat ca va organiza un protest impotriva ordonantei.

De partea cealalta, Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) sustine proiectul de Ordonanta, fiind multumita de faptul ca au fost scoase din lege sintagmele „in mod permanent” si „in mod repetat”, fapt ce va permite sanctionarea activitatilor de transport ilicit de persoane.

„Toate asociatiile si toate federatiile membre COTAR sustin proiectul. Intr-un sfarsit sunt scoase aceste sintagme: „in mod repetat” si „in mod permanent”, dupa trei ani de proteste in fata Guvernului. Le-au cerut si organele abilitatea ale statului, care aplica legea in strada. Cei care fac activitate neautorizata, nelicentiata in cazul carora politistii nu pot aplica legea. (...) Probabil acum, dupa ce vor fi scoase aceste sintagme din lege, Consiliul General al Municipiului Bucuresti va lua legatura cu fiecare localitate din judetul Ilfov si va incheia un protocol si probabil aceste taximetre vor putea merge in Bucuresti. (...) Este o exceptie de la lege, care permite acest lucru”, a explicat Stefanescu.

UBER, amendament la proiectul...
Citeste si: UBER, amendament la proiectul de modificare a legii 38/2003

Clever Taxi, aplicatia care incaseaza 10 euro pe luna plus TVA din partea utilizatorilor, sustine ca proiectul de Ordonanta de urgenta publicat de Ministerul Dezvoltarii nu reflecta dorinta si nevoile reale din domeniul taximetriei, iar interzicerea aplicatiei Clever Taxi va afecta 800.000 de cetateni si 20.000 de soferi de taxi.

O mare parte din taximetristii din Bucuresti utilizeaza Clever Taxi sau Star Taxi si au ajuns sa prefere aplicatiile in detrimentul dispeceratelor, economisind astfel bani. Spre exemplu, in noaptea 19-20 mai, cand se sarbatorea Noaptea Muzeelor, aplicatiile de taximetrie instalate pe telefoanele soferilor din Bucuresti primeau solicitari constant, iar unii dintre soferi au preferat sa lucreze doar cu aplicatia in acea seara, desi erau arondati unui dispecerat.

Ioan Pugna, managerul firmei de taxi Good Cab din Cluj Napoca, sustine ca dispeceratul nu este afectat de o eventuala ordonanta, intrucat exista clienti unici ai companiei, dar colaboratorii vor fi afectati, deoarece scade eficienta in parcursul zilnic.

„Ordonanta da o putere enorma dispeceratelor, care pana acum, in Legea 38, erau o activitate conexa. Acum, prin puterea pe care o da dispeceratelor depaseste cu mult statutul comercial”, sustine Pugna.

Uber critica OUG privind...
Citeste si: Uber solicita retragerea OUG privind legea taximetriei

Pugna atrage atentia ca dispeceratele ar putea creste taxa, argumentand ca au crescut costurile. Astfel, taximetristul nu mai are alte optiuni, precum Star Taxi si Clever Taxi, si este obligat sa revina la un dispecerat.

Istoricul incercarilor de modificare a legii taximetriei

In mai 2017, Ministerul Transporturilor a publicat un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea Legii 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, prin care scoate din textul legii sintagma „in mod repetat”. Aceasta era una dintre cerintele Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), sustinuta si in timpul protestelor din aprilie 2017. Proiectul nu a fost, insa, adoptat.

In decembrie 2017, Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) introducea un proiect de hotarare care stabilea ca in Bucuresti si-ar putea desfasura activitatea de transport in regim taxi doar transportatorii autorizati care au servicii de dispecerat autorizate de municipalitate, iar nerespectarea obligatiilor se sanctioneaza cu amenda intre 4.500 si 5.000 de lei. Nici acest proiect nu a fost, insa, adoptat.