Cei mai mulți oameni din Londra, Barcelona, Varșovia, Bruxelles și Paris cred că mașinile ar trebui interzise o zi pe săptămână. Campania „Orașe Curate” realizată de o echipă de oameni care militează pentru mobilitatea urbană arată că 62% dintre cetățenii din aceste cinci orașe majore susțin ideea de a renunța la mașini pentru o zi pe săptămână.

Conceptul radical ar putea reduce consumul de petrol al Europei folosit în transportul urban cu până la cinci la sută. Acesta este echivalentul cererii colective anuale de petrol din Estonia, Letonia și Lituania, scrie Euronews.

„Această cercetare arată în mod clar că zilele fără mașini sunt o modalitate sigură de a scoate orașele de sub dependența petrolului foarte rapid, fără nicio infrastructură complicată sau schimbare de politică. Sunt printre cele mai bune măsuri pe termen scurt care sunt imediat disponibile, ieftine și ușor de implementat”, spune Barbara Stoll, directorul Campaniei „Orașe Curate”.

Cel mai mare sprijin de implementare reală există în Varșovia și Paris, unde 65% dintre cetățeni susțin existența unei zi pe săptămână fără mașini.

Citește și: Top 6 țări care interzic mașinile pe benzină și diesel până în 2030

O zi fără mașini. Cum ar funcționa concret inițiativa

Dott, un operator de transport european care oferă biciclete și scutere electrice, a creat o serie de imagini care arată cum ar putea fi reimaginate capitalele europene fără mașini.

Sursa foto: Unsplash

Interesant este că existența unei zile fără mașini nu este o inițiativă nouă. De pildă, ziua de 22 septembrie este Ziua Mondială fără Mașini, moment în care mai multe orașe din întreaga lume au implementat deja această politică într-un fel sau altul.

În fiecare duminică, între orele 6:00 și 11:00, Jakarta, capitala Indoneziei, închide drumurile principale pentru vehiculele private.

Capitala Columbiei, Bogotá, găzduiește săptămânal o „Ciclovía” sau „Drumul pentru biciclete”, interzicând mașinile timp de cinci ore, duminică dimineața.

Ideea a devenit populară pentru prima dată în `70, când un embargo brusc a făcut ca prețurile petrolului să crească. Pentru a ajuta la conservarea proviziilor, 10 orașe europene au introdus „duminicile fără mașini”, ca o inițiativă constantă.

Când Rusia a invadat Ucraina în februarie, UE a impus sancțiuni stricte asupra importurilor rusești. Mișcarea a avut ca scop izolarea economică a Rusiei de restul țărilor, dar a generat creșterea prețurilor petrolului pe restul continentului.

Zilele fără mașini ar putea fi o modalitate de a reduce cererea acestora și de a face față crizei de componente auto.

Analiza „Orașelor Curate” a arătat că o singură zi fără mașini implementată în toate orașele importante din Europa și Marea Britanie ar putea economisi între 541 și 945 de mii de barili de petrol.
Pe parcursul unui an, acest lucru ar economisi între 29 de milioane și 49 de milioane de barili de petrol.

Potrivit analizei, această campanie ar avea un impact mai mare cu 60% decât cel al inițiativelor de work remote, în care oamenii ar lucra trei zile pe săptămână de acasă.

Vezi și: Dacia va menține motoarele pe benzină ”cât se poate”. Doar Renault va trece 100% pe electrice

Zilele fără mașini ar ajuta mediul înconjurător?

Sectorul transporturilor contribuie la un sfert din toate emisiile globale de gaze cu efect de seră, jumătate provenind de la autovehicule private, cum ar fi mașinile de pasageri și camioanele. Prin reducerea cererii de petrol, zilele fără mașini ar putea ajuta societățile să se „decarbonizeze”. De asemenea, ar putea limita poluarea toxică a aerului.

Potrivit Agenției Europene de Mediu, 10% din cazurile de cancer din Europa sunt cauzate de poluarea aerului. Contaminarea aerului „mănâncă” în medie cu 2,2 ani din speranța de viață medie globală, a avertizat OMS.

Mașinile sunt privite ca fiind unul dintre „actorii” importanți care contribuie la poluare din lume, fiind cele care elimină substanțe chimice și particule în aer.

„Orașele ar trebui să ia în considerare zilele fără mașini ca o măsură pentru a reduce rapid poluarea atmosferică toxică, care ucide mii de europeni pe an. În plus, sunt o modalitate extrem de bună de a demonstra publicului cum poate fi viața în orașe când drumurile nu sunt dominate de mașini”, a mai precizat Barbara Stoll, directorul Campaniei „Orașe Curate”.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri