În timp ce lumea se confruntă, la nivel global, cu veri tot mai toropitoare, mulți proprietari de mașini nu știu ce pot face pentru a-și proteja automobilele în perioadele de caniculă. Mai mult decât atât, orice șofer trebuie să fie la anumite componente care pot fi afectate de temparturile tehnice, iar acestea trebuie verificate cu rigurozitate pentru a evita o situație nedorită.

Începutul lunii iulie din 2023 a fost cea mai încinsă de când se realizează măsurători în acest sens, recordurile de temperatură fiind doborâte de la o zi la alta. Doar în București, unde sunt înregistrate peste 1,5 milioane de automobile, temperaturile în lunile de vară pot trece ușor de 40 de grade Celsius, sub soarele care încinge betonul. Nu ajută nici poluarea, care este inevitabilă în Capitală.

În acest context complicat, posesorii de mașini - indiferent de unde sunt - trebuie să țină cont de anumite reguli și sfaturi de bună practică atunci când vine vorba de utilizarea mașinii pe timp de vară. Noi am strâns laolaltă o serie de idei, soluții și sfaturi care te pot proteja de probleme tehnice nedorite, dar și unele care pot să reducă măcar parțial efectele caniculei asupra mașinii.

Nu lăsa mașina în soare

Trebuie început cu lucrurile banale. Știm, în marile orașe sunt mult mai puține locuri de parcare decât sunt mașini (cam 350.000 de locuri de parcare sunt în București), iar doar o fracțiune dintre acestea sunt la umbră. Aceasta variază, oricum, în funcție de momentul zilei, dar „betonarea” orașelor se traduce printr-un număr mai redus de locuri la umbră. Chiar și așa, ideal vorbind, mașina ar trebui parcată într-un loc ferit de soare în zilele teoride.

Folosește parasolare sau folia omologată

Chiar dacă ai fost binecuvântat cu o zi de vară cu un cer înnorat, asta nu înseamnă că razele ultraviolete nu trec și acestea pot reprezenta un pericol și pentru om, dar și pentru mașină. O folie fumurie (dacă mașina nu vine, din fabrică, cu geamuri tratate astfel) sau niște simple parasolare pot ajuta să protejeze interiorul. Ele ar trebui plasate nu doar la lunetă și parbriz, dar și pe geamurile laterale.

Cel mai afectat de razele soarelui în zilele toropitoare de vară este bordul. Într-o zi obișnuită de vară, în care temperatura la soare poate sări lejer de 35-40 de grade Celsius, bordul unei mașini lăsate departe de un con de umbră poate să depășească 80 de grade Celsius. În condițiile unor temperaturi atât de ridicate, bordul se poate crăpa (inițial apar crăpături fine, evident), dar se scurtează și viața sistemului de ventilație și aer condiționat, pe lângă că îmbătrânesc mai repede și elementele de cauciuc și sistemul electric. Bordurile mașinilor moderne ascund, în spatele lor, kilometri de fire și multiple calculatoare de bord, iar tot acest hardware nu este fanul zilelor de caniculă.

Există și soluții protectoare pentru bord, dar și pentru tapițeria din habitaclu. Acestea ar trebui aplicate peste suprafețele care sunt cel mai adesea luminate de soare, dar numai când nu bate direct lumina pe ele. Puteți face acest tratament seara, când este mai răcoare. De asemenea, tapițeria de piele trebuie tratată cu soluții speciale pentru piele, deși există și o soluție mai ieftină și la îndemână pentru piele - laptele demachiant.

Verifică instalația de aer condiționat, dar și nivelul lichidelor

Pe vremuri, se practica folosirea apei pentru răcirea motorului, în cazul în care antigelul nu era de găsit. Acesta din urmă are, însă, o temperatură de fierbere mai mare decât a apei (circa 140 de grade, în timp ce apa fierbe evident, la 100 de grade Celsius) și asta înseamnă că scapi de visul urât al unui motor care dă în fiert. De aceea, vara nivelul la răcire trebuie completat doar cu lichid speciifc, nu cu apă. Știm că majoritatea șoferilor nu mai folosesc apă, dar unele metehne au o durată de viață mai lungă decât altele.

De asemenea, înaintea sezonului cald este recomandată verificarea sistemului de aer condiționat. La fel ca în cazul aerelor condiționate din locuințe sau de la birou, este bine să te asiguri că sistemul are freon și că filtrele sunt curățate, pentru a nu te îmbâcsi singur atunci când stai blocat în trafic, cu A/C-ul pornit la maximum. Că tot am deschis subiectul aerului condiționat, există o metodă pentru a scoate mai repede aerul cald din mașină. Cum acesta este mai ușor decât cel rece, îl vei scoate mai repede din mașină dacă pornești ventilația pe rece la nivelul picioarelor și astfel va ieși mai repede aerul cald - lăsând geamurile crăpate câteva minute.

Fără spray-uri sau alte recipiente ce pot exploda

Pe anumite recipiente cum sunt, de pildă, cele pentru spray-uri de păr sau pentru deodorant există un semn care-ți spune că acest recipient n-ar trebui lovit puternic sau lăsat la temperaturi ridicate deoarece există riscul unei explozii. Toate recipientele sub presiune nu ar trebui să se găsească într-o mașină, pe timpul caniculei. Fie că vorbim de deodorante, odorizante, spray-uri de vopsea, de spumă sau silicon, toate reprezintă un risc, iar pagubele pot fi serioase în cazul în care cedează recipientul, ca să nu mai vorbim de situația nedorită în care se află și o persoană sau un animal înăuntru.

Ai grijă de vopsea, dar și de cauciucuri

Vopseaua se poate mătui și-și poate pierde din nuanță. Puteți observa această deteriorare în cazul mașinilor din țări precum Grecia, unde soarele pare că strălucește constant. Îți poți proteja vopseaua - care oricum este mai fragilă de când se folosesc vopselurile pe bază de apă - cu niște ceară specială. Aceasta ar trebui aplicată lunar pentru a evita crăpăturile și alte pagube.

Alte componente care pot fi afectate de căldură sunt ștergătoarele. Cauciucul lamelor se poate crăpa sub soare. În plus, trebuie verificată și presiunea din anvelope aproximativ o dată pe lună. Dacă cauciucurile mașinii nu sunt umflate la presiunile din fișa tehnică, ele au o pată de contact mai mare ceea ce duce la o încingere suplimentară, mai mare, în mers.

Bateria mașinii trebuie și ea verificată, dar și filtrele

Vorbim, evident, de bateria unei mașini cu motor termic. Aceasta ar trebui să fie testată cam de două ori pe parcursul sezonului de vară. Motivul este simplu: sistemul electric, alimentat de baterie, este pus sub presiun pe perioada verii și merită testată încărcarea pentru a te asigura că n-ai parte de surprize neplăcute.

Pe lângă baterie, trebuie să schimbi la timpul potrivit și filtrul de aer, dar și cel de polen. Cum spuneam și mai sus, dacă nu vrei să ai parte de un aer neplăcut în mașină, când funcționează aerul condiționat, trebuie să ai filtrul de polen în stare bună. Acesta captează mult praf, frunze, dar și alte elemente mici care îl pot bloca și acesta devine ineficient. Filtrele pot fi verificate la un service, odată cu nivelul de freon. În plus, filtrele de aer trebuie și ele schimbate, căci un filtru de aer plin de praf poate duce la creșterea consumului de combustibil, dar și la dereglarea senzorului de debit de aer al motorului.

Spală frecvent mașina, dar nu în timpul zilei

Mașina ta ar trebui să fie tratată cu o spălare (interior/exterior) ceva mai des în sezonul cald. Dacă îți cureți mașina constant, vei evita ca praful și alte reziduri să rămână și să se „coacă” pe mașina ta. De asemenea, după spălare, trebuie să ai grijă să usuci mașina pentru ca resturile de minerale și murdărie să nu rămână în umiditatea reziduală după clătire. Alternativ, mașina poate fi apărată și cu o prelată de calitate.

Există ulei „de vară”, la fel ca și lichidul de parbriz

În timpul perioadelor de vară - fie că nu este o căldură toropitoare insuportabilă afară - este bine să folosești un ulei care are o vâscozitate mai mare pentru a rezista căldurii excesive. Cât despre lichidul de parbriz, acesta există sub mai multe sortimente. Cel pe care îl folosești iarna este făcut să dizolve gheaţa şi rezistă când mercurul scade vertiginos în termometre. În schimb, acesta nu mai este eficient la temperaturi ridicate și nu te ajtuă nici să scapi de insectele prelinse pe parbriz, după o tură pe autostradă. Există, totuși, și lichidul „de vară” ce conține substanţe cu proprietăţi antistatice, antiinsecte, antiaburire şi anticorozive.

Sursa foto: Shutterstock.com, Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri