Problema duratelor lungi de care trebuie să ții cont când vine momentul reîncărcării unei mașini electrice, asta dacă se va adopta la scară largă soluția dezvoltată de chinezii de la Nio. Compania a anunțat recent că în stațiile sale s-au schimbat 30 de milioane de baterii printr-un proces 100% automatizat care durează doar trei minute. Există, însă, rezerve cu privire la viabilitatea ecologică pe termen lung a acestui proces.

Denumită Nio Power, rețeaua de puncte automatizate care schimbă bateriile de pe EV-urile făcute de marca din China atingea 700 de locații încă din urmă cu doi ani. Acum, primele stații din Europa continentală au intrat în uz și urmează și extinderea către Marea Britanie. Nu se știe dacă Nio va ajunge cu rețeaua Nio Power și în Europa de Est.

Sistemul este simplu, dar și exclusivist. În primul rând, trebuie să ai în fața casei o mașină Nio și, pe lângă asta, stațiile nu au o capacitate de stocare nelimitată. Dacă ai trecut de aceste bariere, trebuie doar să parchezi în „zona de reîncărcare” a parcării de lângă fiecare stație, iar o opțiune va apărea pe sistemul de infotainment al mașinii denumită „Auto Parking”. După ce o apeși, mașina va porni de una singură și va opri în zona de schimb de baterie din interiorul stației.

Folosind un sistem cu platforme mobile pe niște role și niște brațe robotice, stația deconectează prinderile speciale care țin în loc setul de baterii încastrat în podea și îl scot. Bateriile goale sunt transportate într-o zonă din dreapta stației și, mai apoi, se montează un set nou de baterii care este prins în cele 10 puncte de siguranță. După ce această operație de doar două minute și jumătate este completată, mașina realizează un așa-numit control intern pentru a verifica dacă bateria nouă funcționează în parametrii.

Dacă totul este în regulă, șoferul poate pleca și se poate bucura de o baterie plină. În mod normal, prin fast-charging la curent direct (DC), o baterie de EV se încarcă de la 20% la 80% în circa 15-25 de minute, în funcție de tehnologie și de puterea stației. În schimb, printr-o priză casnică, umplerea unei baterii obișnuite de 60 kWh poate dura o noapte întreagă (circa opt ore).

Cele mai noi stații Nio Power (de generația a treia) pot înmagazina până la 21 de baterii, cu opt mai multe decât în cazul stațiilor de generația a doua. În total, o stație poate realiza până la 408 schimbări de baterie pe zi, o creștere a capacității cu 30% față de vechea generație. Fiecare stație este echipată cu senzori LIDAR pentru poziționarea platformelor sub mașină, dar și două procesoare Nvidia Orin pentru a realiza operațiunea. În schimb, mașinile Nio se folosesc de tehnologiile integrate ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) pentru a parca pe platforma interioară din stație.

În China, bateriile stocate în fiecare stație sunt încărcate în timpul nopții, pentru ca clienții să plătească tariful ceva mai scăzut al încărcării nocturne atunci când vin să-și înlocuiască bateria descărcată în timpul zilei. Conform statisticilor companiei, 10 milioane de schimbări de baterie s-au biifat după 1.506 de zile de la punerea în funcțiune a primei stații, dar următoarele 10 milioane de schimburi s-au făcut în doar 273 de zile. Cele 10 milioane până la totalul actual de 30 de miliarde de „swap-uri” s-au făcut în mai puțin de 190 de zile, deși doar mașinile Nio pot participa, așa cum am menționat anterior.

Mai recent, Nio a bătut palma cu Shell pentru a construi stații mixte în care se vor putea reîncărca bateriile EV-urilor, pentru cei care doresc asta, dar unde vor exista și puncte de schimbare rapidă a bateriilor. Compania chineză este gata să împărtășească tehnologia din spatele stațiilor sale și se pare că s-au purtat discuții în acest sens și cu alți producători auto. O problemă importantă este că există multiple tipuri de baterii și seturi de baterii care sunt folosite în prezent, astfel că nu există un tip standardizat pentru a putea pune bazele unei rețele de stații care utilizează o tehnologie uniformă de scoatere și schimbare a bateriilor (și sistemele de prindere diferă, de exemplu).

Sursa foto: Nio

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri