Italienii provin dintr-o nație mândră, iar Ferrari se mândrește la orice pas cu istoria sa vastă. Nu miră pe nimeni, acestea fiind spuse, că cea mai nouă bestie cu motor cu 12 cilindri amplasați în V se inspiră de la unul dintre cele mai cunoscute Ferrari-uri ale aniilor '70, cum n-ar trebui să fie ciudat nici că inginerii sunt atât de fericiți c-au putut utiliza și în 2024 un asemenea agregat încât mașina se numește 12Cilindri - pe care, tot din mândrie italiană, trebuie citit „Dodici Cilindri”, altfel se strică La dolce vita.

Când credeam că acest lucru nu mai este posibil, Ferrari a făcut ca lucrurile să se întâmple, parcă sfidând realitatea ce ne înconjoară. În timp ce tot mai mulți constructori anunță un viitor 100% electric care bate la ușă, Ferrari a prezentat, în preambulul Marelui Premiu de la Miami din acest weekend, o mașină nou-nouță. Numele vi l-am spus deja, poate părea plicticos, dar ceea ce trebuie reținut este că vorbim despre înlocuitorul de drept al lui 812 Superfast - adică e un GT autentic.

Vedeți cum urcă stâlpii, din dreptul aripilor spate ce aproape că străpung prin caroserie?

Motorul, căci el atrage toată atenția într-o primă fază, este ultima evoluție a agregatului Ferrari F140 și are o capacitate de 6.500 cmc, îndeajuns pentru a dezvolta, fără vreun sistem hibrid, 830 cai putere și 678 Nm. Cifrele, evident impresionante, sunt în linie cu ceea ce a oferit până acum Ferrari 812 Competizione și la o distanță mică de viitorul Aston Martin Vanquish care s-a anunțat cu 835 cai putere și 1.000 Nm tot dintr-un V12 de mare litraj.

De unde obsesia pentru V12

Dar doar faptul că Ferrari persistă cu această arhitectură legendară într-un moment în care chiar și Mercedes-Benz, cunoscuți pentru motoarele lor gigant, aleg să echipeze mașini sport cu propulsoare cu patru pistoane, este de lăudat. Relația dintre Căluțul Cabrat și motorul cu 12 cilindri este una veche, Enzo fiind impresionat încă din perioada interbelică de motoarele V12 cu care veneau modelele americane Pacakard Twelve.

Între 1968 și 1970, 365 GTB/4 a avut faruri încastrate în bot, ascunse sub un capac din plexiglas. Ulterior au apărut farurile escamotabile, dar 12Cilindri se inspiră din versiunea originală. Sursă foto: Coy's

Cu această inspirație în minte, Il Commendatore l-a instructat pe maestrul Gioacchino Colombo, cel responsabil pentru unele dintre cele mai cunoscute motoare ale mărcii, să clădească un agregat compact pentru prima mașină sport ce a purtat vreodată sigla Ferrari: 125S. Lansată în 1947, sportiva ascundea un motor V12 de doar 1,5 litri, ceea ce l-a satisfăcut pe Enzo. În același fel, mașina care a inspirat vizual design-ul noului 12Cilindri, anume 365 GTB/4, a avut de asemenea un V12 sub capotă.

Acel model, poreclit „Daytona” în cinstea victoriei en-fanfare reușită de Ferrari în cursa de 24 de ore de la Daytona din 1967, era cel mai rapid vehicul de stradă la momentul lansării, în 1968. Pe atunci, din doar 347 cai putere, 365 GTB/4 putea atinge 280 km/h. Elementul dominant al părții frontale de pe versiunile timpurii, anume acel capac translucid de plexiglas ce unește globurile optice este preluat, într-o notă fumurie, pe 12Cilindri.

Care sunt celelalte secrete ale lui Ferrari 12Cilindri

În rest, din punct de vedere vizual, mașina arată ceva mai puțin „cu mușchi” față de 812, fiind mult mai elegantă (deși este mai mare ca dimensiuni). Modul în care stâlpii din spate urcă pentru a se conecta în plafon, formând ca o coloană, este interesant, la fel și faptul că Ferrari a ales să lanseze versiunea decapotabilă tot acum. Iar aceasta ar trebui să fie cea pe care o alegi dacă vrei să auzi cum trebuie simfonia motorului. El trebuie împins până la 9.250 rpm pentru a extrage puterea maximă, cuplu maxim fiind disponibil la 7.250 rpm. Curba de cuplu este, însă, modificată variabil, printr-un sistem electronic, în treptele a treia și a patra prin ceva ce Ferrari numește „Aspirated Torque Shaping”.

Modelul mai are și alte secrete tehnice, dar vom mai menționa doar transmisia cu opt rapoarte și dublu ambreiaj ce permite schimbări ale treptelor cu 30% mai rapide decât în cazul lui 812, care deja schimba vitezele extrem de iute. Cum 12Cilindri vine cu jante de 21 inci din fabrică, rapoartele au fost practic scurtate cu 5%, iar asta înseamnă o accelerație mai vioaie: de la 0 la 100 km/h în 2,9 secunde și de la 0 la 200 km/h în 7,9 secunde. Varianta Spider se descurcă aproape la fel de bine (2,95 secunde pentru 0-100 km/h și 8,2 secunde pentru 0-200 km/h). Ambele au o viteză de top ce sare de 340 km/h.

La interior, noul GT al italienilor aduce un bord similar cu al (nu-i spune SUV) Purosangue. Este un mix între controlul digital și cel analog, de controlul mașinii pe viraje ocupându-se toate sistemele inteligente precum Side Slip Control care a ajuns la a opta generație. Mașina cântărește cam 1.670 de kilograme (Ferrari nu a publicat decât o cifră de greutate la gol), dar noi știm că ceea ce va fi de fapt gol va fi portofelul celui care-l cumpără, dacă se joacă prea mult cu lista de opționale.

Asta pentru că, pe anumite piețe, 12Cilindri începe de la 395.000 euro (Coupe) și 435.000 euro (Spider) ceea ce nu e deloc puțin. Însă milionarii n-ar trebui s-o ia la fugă către dealerii mărcii deoarece noi putem băga mâna în foc că producția este deja rezervată pentru următorii 1, 2 sau 3 ani, la fel ca-n cazul lui Purosangue. Cam asta este realitatea în lumea Ferrari, dar măcar e o lume în care mai supraviețuiește, pentru încă o generație, motorul V12.

Sursa foto: Ferrari

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri