Deficitul major de forta de munca din tara noastra ii determina pe angajatori sa caute solutii pentru a-si acoperi locurile de munca vacante. O optiune la care companiile apeleaza, in ultima vreme, este asa-zisul import de muncitori din tarile din afara Uniunii Europene, in special din Asia. Iata cele mai importante informatii pe care angajatorii trebuie sa le cunoasca, cand angajeaza asiatici si nu numai.

Ce trebuie sa stie angajatorii despre angajarea persoanelor non-UE in companii

In principiu, pentru a angaja lucratori straini din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene, angajatorul trebuie sa obtina un aviz de angajare de la Inspectoratul General pentru Imigrari (IGI), care ii acorda dreptul sa incadreze in munca lucratorul strain. Insa acesta este primul pas, deoarece si lucratorul strain trebuie sa obtina o viza de lunga sedere pentru angajare de la misiunile diplomatice ale Romaniei din statul sau de resedinta, precum si un permis unic de la autoritatile romane, ulterior sosirii in Romania.

Material realizat in colaborare cu casa de avocatura Filip&Company, raspunsurile fiind acordate de Ioan Dumitrascu (partener) si Alexandru Moraru (associate).

De asemenea, angajatorii trebuie sa aiba in vedere contingentul anual de lucratori nou-admisi pe piata muncii, care se stabileste prin hotarare de Guvern. De exemplu, anul acesta contingentul a fost stabilit la o cifra de 30.000 de angajati. In momentul in care aceasta limita e depasita, angajatorii nu mai pot angaja lucratori straini din statele non-UE. De aceea, este recomandat ca angajatorii sa planifice din timp nevoia de salariati pentru ocuparea locurilor vacante si sa inceapa formalitatile inca de la inceputul anului.

Pentru eliberarea avizului de angajare, angajatorii trebuie sa indeplineasca anumite conditii: sa faca dovada desfasurarii efective a activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea strainului, sa aiba achitate la zi obligatiile catre bugetul de stat si sa nu fi fost sanctionat contraventional in ultimele 6 luni pentru munca nedeclarata sau angajare ilegala. De asemenea, angajatorii trebuie sa cunoasca documentatia necesara pentru obtinerea acestui aviz, pentru ca o documentatie incompleta poate intarzia procedura de eliberare a avizului.

Citeste si:
Ce-si doresc angajatii: munca de acasa si program flexibil, in top
My HR Lab: Munca remote si...

Ulterior obtinerii avizului de angajare de la IGI, este randul strainului sa obtina viza de lunga sedere pentru angajare de la misiunea diplomatica din statul sau. Obtinerea acestei vize presupune pregatirea unui alt set de documente, de data aceasta de catre viitorul salariat. De asemenea, daca doreste pastrarea angajatului mai mult decat durata initial solicitata, angajatorul trebuie sa aiba in vedere necesitatea prelungirii la timp a vizei si permisului unic ale salariatului, pentru a evita posibile sanctiuni contraventionale.

Un alt aspect pe care angajatorii ar trebui sa il aiba in vedere atunci cand intentioneaza sa angajeze cetateni din state non-UE este durata procedurii. Avizul de angajare se elibereaza in 30 de zile de la data inregistrarii cererii complete, iar in cazuri in care sunt necesare verificari suplimentare, termenul de solutionare se poate prelungi cu maximum 15 zile. In cazul in care documentatia depusa de angajator este insuficienta, IGI ii comunica necesitatea completarii dosarului intr-un termen de maximum 30 de zile. Astfel, daca documentatia este completa, avizul se elibereaza in cel mult 45 de zile. Pentru acordarea vizei de lunga sedere pentru angajare, legea prevede un termen de 10 zile de la depunerea cererii.

Angajatorii trebuie sa aiba in vedere si costurile pe care le presupun aceste operatiuni. Pentru eliberarea avizului de angajare, angajatorul trebuie sa plateasca o taxa de 100 EURO pentru lucratorii permanenti, stagiari, au pair, tranfrontalieri, inalt calificati, detasati, respectiv 25 EURO pentru lucratorii sezonieri. Cetateanul strain trebuie sa plateasca, la randul sau, taxe pentru obtinerea vizei de sedere in scop de munca (120 EURO), precum si pentru obtinerea permisului unic (120 EURO plus 259 RON).

Cele mai recente modificari ale legislatiei imigrarilor au avut loc in anul 2018, cand prin Legea nr. 247/2018 s-a asigurat transpunerea in legislatia interna a Directivei (UE) 2016/801. Cea mai importanta modificare adusa de aceasta lege in privinta raporturilor de munca a fost modificarea obligatiei angajatorilor cu privire la salariul pe care trebuie sa il acorde strainilor. Anterior modificarii, angajatorii aveau obligatia de a acorda lucratorilor straini cel putin salariul mediu brut pe economie; aceasta prevedere a fost modificata in sensul acordarii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. De asemenea, pentru lucratorii cu inalta calificare, pragul minim de salarizare a fost redus de la patru salarii medii brute pe economie, la doua astfel de salarii.

Citeste si:
Gigantul Opel vrea sa concedieze 4.000 de angajati
Gigantul Opel vrea sa...

Care sunt principalele obligatii ale angajatorilor in cazul angajarii unor persoane din afara UE?

In principal, angajatorii au obligatia de a pregati documentatia aferenta pentru a primi la munca cetateanul strain, precum si de a ii asigura acestuia salariul minim pe economie si celelalte drepturi pe care legislatia muncii din Romania le acorda salariatilor.

In cazul primirii la munca a unui strain in lipsa avizului de angajare, angajatorii pot fi sanctionati cu amenda intre 10.000 RON si 20.000 RON. Cu aceeasi amenda se sanctioneaza si primirea la munca a unui strain cu sedere ilegala (de exemplu, un strain caruia i-a expirat viza). Mai mult decat atat, pentru aceste fapte contraventionale, autoritatile pot aplica si alte sanctiuni contraventionale, putandu-se ajunge chiar la inchiderea temporara sau definitiva a punctelor de lucru unde s-au identificat astfel de nereguli.

Cat de cunoscute sunt prevederile legislatiei (pe subiectul de mai sus) in randul oamenilor de HR?

Imigratia pentru munca nu este inca un fenomen foarte raspandit, desi creste exponential de la an la an. In consecinta, deocamdata nu exista o informare pe scara larga sau de detaliu intre specialistii in resurse umane despre aspectele pe care le presupune legislatia in ceea ce priveste imigrarea cetatenilor straini pentru a munci in Romania. Acest lucru se intampla si din cauza legislatiei dificil de parcurs si a faptului ca angajarea unui lucrator strain presupune o documentatie variata, diferita de la caz la caz. De aceea, de cele mai multe ori angajatorii si specialistii HR apeleaza la firme specializate in consultanta privind imigrarile, care cunosc in detaliu procedurile si pot sa le ofere opinii avizate si asistenta pe parcursul intregului proces.

Cat de mare este birocratia

Nivelul birocratic este unul ridicat, legislatia stabilind conditii specifice care trebuie indeplinite, precum si un numar ridicat de documente care trebuie prezentate autoritatilor, iar acestea variaza de la caz la caz. Procedura este una greoaie, cu o durata destul de lunga, raportat la nevoia rapida a angajatorilor de a acoperi posturile vacante pentru care nu au gasit personal in tara.

Citeste si:
Beneficiul pe care companiile din Romania ezita sa-l ofere angajatilor
Companiile din Romania, pe...

De exemplu, pentru a dovedi ca nu a reusit sa ocupe locul vacant cu personal din tara, angajatorul trebuie sa faca o dovada destul de complicata prin prezentarea organigramei cu posturile vacante, adeverintei de la agentia pentru ocuparea fortei de munca cu privire la forta de munca disponibila pentru postul vacant, dovada ca angajatorul a publicat anunturi privind ocuparea postului vacant si ca, dupa publicarea anuntului, a facut o selectie pentru ocuparea locului de munca, precum si dovada indeplinirii de catre cetateanul strain a conditiilor de pregatire si experienta prevazute de legislatia romana pentru a ocupa acel loc de munca. Un alt aspect care ingreuneaza procesul de angajare a cetatenilor straini din statele non-UE este necesitatea traducerii si legalizarii unor documente privind situatia strainului (e.g. documente de studii, cazier judiciar eliberat de autoritatea din statul strain etc.).

La fel, in functie de categoria de lucratori, legislatia prevede documentatii si cerinte specifice, ceea ce poate pune in dificultate angajatorii care doresc sa aduca in tara lucratori straini.

In schimb, un aspect pozitiv este ca, odata procedurile au fost indeplinite si cetateanul strain a inceput sa lucreze in Romania, conditiile pentru eliberarea unui nou aviz de angajare, la expirarea celui initial, sunt mai usor de indeplinit. Astfel, este dificil pentru angajatori sa aduca in companie un lucrator strain, dar, odata ajuns aici, este mai usor sa le prelungeasca documentatia pentru a continua sa lucreze in Romania.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Deficitul de talente, o gaura de 10 miliarde de euro pentru Romania