Ultimii doi ani ne-au adus schimbări majore nu doar în viața personală, dar și în cea profesională. Telemunca este un avantaj apreciat de angajați, dar și o masură luată de angajatori pentru a proteja echipa. Conform datelor Eurostat, înainte de pandemie 12,3% din totalul angajaților Uniunii Europene au beneficiat de o formă de telemuncă (hibrid/exclusivă), înregistrându-se o creștere cu 8% față de media ultimului deceniu.

Un material de opinie semnat de Cătălina Crișan, Vice Președinte ABSL

Cel mai recent studiu ABSL despre întoarcerea la birou arată că 95% dintre companiile chestionate vor aborda post pandemie un sistem de muncă hibrid, reîntoarcerea la birou realizându-se gradual, dar și în proporții diferite. Aproximativ 5% dintre companii au afirmat că vor lucra 100% de la birou post-pandemie.

Telemunca a adus atât beneficii, cat și aspecte mai putin pozitive, atât pentru angajat, cât și
angajator. În acești doi ani de pandemie conceptia angajatului s-a schimbat, telemunca oferind acestuia mai multă flexibilitate, mai mult timp petrecut cu familia, dar și mai mult confort. Un studiu realizat recent de Growmotely arată că 61% din angajati preferă și pe viitor să lucreze exclusiv de acasă. Cu toate acestea, telemunca poate duce, pe termen mediu în plan persoanal la izolare socială si/sau o scadere a respectului de sine, iar în plan profesional la o comunicare deficitară în cadrul echipei, reducând conexiunea și încrederea, eficiența și motivația.

Companiile din toată lumea vor avea ca obiectiv în perioada următoare găsirea unor soluții astfel încât să vină în întâmpinarea noilor nevoi ale angajatului, căutând să maximizeze echilibrul dintre viata privată și cea profesională, prin crearea unui mod de lucru flexibil și prin regândirea conceptului de birou.

Cu toate că pandemia a fost una dintre cele mai mari provocări pentru industria serviciilor de afaceri, industria noastră s-a descurcat admirabil. Astfel, multe companii au crescut numărul de angajați cu procente de până la 10%. Dacă din perspectiva recurutării, tehnologia a rezolvat acest proces, pregătirea și integrarea noilor angajați a presupus un efort considerabil din partea departamentelor de HR și a echipelor.

Telemunca presupune și un nivel ridicat de autonomie al angajatului. O dată cu mutarea mecanismului tradițional al biroului fizic și a interacțiunii fată în față cu colegii, într-un mediu exclusiv virtual/hibrid, a crescut necesitatea de a avea angajați bine pregătiti, cu competente profesionale ridicate. Cu toate acestea, în 2016, conform Eurostat, o treime din angajatii tarilor membre UE au participat la cursuri strans legate de activitatea lor profesionala (atat non-formale cat si formale, cu scopul de imbunatatire a cunostintelor si competentelor). Olanda (61%), Suedia (59%) si Finlanda (58%) au inregistrat cea mai mare rata de participare, la finalul clasamentului situandu-se Grecia si Romania (8%). Cel mai intalnit motiv invocat pentru neparticiparea la cursuri de formare profesionala a fost lipsa timpului (44%) urmat de lipsa de interes (14%).

Una dintre cele mai mari provocări pe care le-a avut si industria noastră a fost legată de onbardingul online. Programul de inițiere al unui nou angajat în cadrul companiei este unul crucial, atât pentru el, cât și pentru succesul business-ului, și presupune procesul prin care acesta se familarizează cu tehnologia și toolurile utilizate, cunoaste responsabilitățile și echipa, iși însușeste cunoștințele necesare și întelege cultura organizatională a companiei. Mai mult, expertii în HR consideră că un program de onboarging bine pus la punct crește retenția angajaților cu 53%.

Prin trecerea onboardingului în mediul online, este esențial ca angajatul să aibă la dispoziție tehnologia necesară, dar și calendarul procesului, chiar din prima zi.

Companiile din industrie au dezvoltat platforme online, prin care noii angajați au ocazia să exploreze informații despre companie și cultura organizatională, având totodată acces și la programul de formare. Tot în format online se realizeaza acum și interacțiunea trainer-trainees.
Cele mai mari provocări pentru traineri vin din: limitarea interpretării limbajului non verbal, înțelegerea procentului de ascultare activă, convingerea cursanților de necesitatea existentei contactului vizual pe întreaga durată a cursului și angrenarea acestora în conversații.

Formarea online presupune așadar un program foarte clar stabilit, din punct de vedere al tematicii și al intervalelor orare. Provocarea acestor sesiuni de training este legată de captarea atenției prin tehnici din ce în ce mai creative, care stimulează implicarea noului angajat. În format online, echipa și trainingul merg către angajat pentru a-l ajuta să socializeze și să se integreze cât mai rapid.

O alta practică comună a onboardingului virtual este aceea de alocare a unui mentor fiecărui angajat nou, care să îi ofere suport pe toată perioada de adaptare. Conform HCI(Human Capital Institute) 87% dintre companiile care au alocat un mentor virtual noului angajat, considera ca acest sistem este unul eficient, crescand nu doar timpul dedicat interactiunii sociale, dar și însușirea mai rapidă a informațiilor.

Printre avantajele onbordingului online aș enumera beneficiile legate de standardizarea procesului, stabilirea unui program clar și a materialelor de parcurs. De asemenea, onbordigul online oferă angajatului mai multă libertate în asumarea ulterioară a deciziilor. Principalul dezavantaj este legat de socializarea cu viitorii colegi, dar și interacțiunea directă cu trainerul.

Post pademie și onbordingul va urmari un model hibrid, păstrând astfel avantajele dobândite online, dar încurajand și interacțiunea cu echipele. Este esențial ca partea desfășurată online să fie atractivă și inedită, astfel încât să motiveze angajatul să își îmbunatățească cunosțintele, să crească retenția și productivitatea, apartenența la companie și la echipă, dar și dorința de auto-depășire.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri