Liviu Sfrija, presedintele subsidiarei locale a grupului german Henkel, pariaza pe o crestere a cifrei de afaceri in 2011, dar se fereste sa ofere o estimare clara, in conditiile incertitudinilor economice de pe piata.
“Este obligatoriu sa realizam o crestere in 2011, dar nu pot sa spun de pe acum cat va fi, pentru ca totul depinde de cum va evolua consumul. In plus, lucrurile sunt foarte greu de estimat intr-un context negativ”, a declarat pentru wall-street.ro, Liviu Sfrija, ce detine functia de presedinte al Henkel Romania din 2005, dupa in 1997 se alatura companiei pe o pozitie de director comercial.

Jucatorul de top de pe piata locala a bunurilor de larg consum a inregistrat o cifra de afaceri de 560 de milioane de lei (133 mil. euro) anul trecut, in scadere cu 2% fata de valoarea de 571 de milioane de lei (135 mil. euro) consemnata in 2009.

Presedintele Henkel Romania este multumit de rezultatele inregistrate in 2010 si spune ca declinul afacerilor poate fi perceput ca o crestere, in conditiile scaderilor de piata.

“Fata de scaderile de 10-20% inregistrate pe diferitele piete pe care suntem prezenti, putem spunem ca am crescut. Suntem multumiti ca am reusit sa ne atingem obiectivul cel mai important din 2010, respectiv cresterea cotei de piata pe toate segmentele de activitate”, spune Sfrija.

Henkel este prezent pe piata locala prin intermediul diviziilor de detergenti/ produse de curatat (Persil, Rex, Silan, Pur, Clin), produse cosmetice (Vademecum, Fa, Palette, Schauma, Syoss) si adezivi (Ceresit, Loctite).

Oficialul companiei preciza la inceputul anului trecut ca diviziile de detergenti/ produse de curatat si produse cosmetice vor inregistra o crestere de doua cifre a vanzarilor.

“Pe niciuna din cele doua divizii nu am inregistrat cresteri de doua cifre,pentru ca piata a scazut. De exemplu, doar pe detergenti am avut o reducere de 10% la nivelul pietei”, explica Sfrija, care nu dorit sa precizeze ponderea pe care a avut-o fiecare dintre cele trei divizii in cifra de afaceri de anul trecut.

Un studiu publicat recent de GfK Romania arata ca nivelul cheltuielilor pentru bunuri de larg consum au scazut anul trecut cu 5%, in lei, fata de 2009, produsele de ingrijire personala, tabletele de ciocolata si bauturile fiind cele mai afectate.

Presedintele Henkel Romania crede despre 2010 ca a fost “monoton de agitat”. Monoton pentru ca “nu se intamplau lucruri” si agitat pentru ca a trebuit sa gaseasca solutii eficiente pentru a-si pastra competitivitatea in raport cu ceilalti jucatori din piata.

Sfrija este optimist in ceea ce priveste evolutia companiei in 2011, chiar daca primele doua luni ale anului au fost mai slabe decat aceeasi perioada din 2010.

“2011 a inceput foarte, foarte slab din punct de vedere al traficului in magazine. O explicatie ar fi ca am avut o iarna grea, iar o alta ca nivelul consumului, in continuare, scazut”, precizeaza Liviu Sfrija.

Economia Romaniei a scazut cu 1,3% anul trecut, dar a avut o crestere de 0,1% in ultimul trimestru, arata datele Institutului National de Statistica.

“Orice semn privind evolutia economiei Romaniei este incurajator, dar pentru noi conteaza cat de bine crede consumatorul ca traieste si nu cat de bine cred altii despre consumator ca traieste”, afirma presedintele Henkel.

El adauga ca reluarea consumului poate fi stimulata doar daca romanii au locuri de munca, care sa le permita sa achizitioneze produse.

“Investiile in infrastructura reprezinta doar una dintre caile prin care se poate relua cresterea economica si, implicit, cea a consumului. Dar nu conteaza daca investesti in infrastructura, educatie sau in sanatate, atata timp cat creezi locuri de munca”, sustine Sfrija.

Presedintele companiei mai spune ca lipsa autostrazilor si a infrastructurii reprezinta subiecte discutate intens de multa vreme, dar ca investitiile in cele doua zone sunt evitate de 20 de ani.

“Pe langa infrastructura, Guvernul ar trebui sa investeasca si in scoli politice”
, spune Liviu Sfrija.

Guvernul a lovit puternic in consum la jumatatea anului trecut, dupa ce a decis sa majoreze cota TVA de la 19% la 25%, si a taiat 25% din salariile angajatilor din mediul public.

Imediat dupa majorarea TVA, diversi oameni de afaceri au precizat ca sunt dispusi sa renunte la o cota din profit pentru a sustine o parte din cresterea taxei.

“Normal ca ne-a afectat majorarea TVA si reducerea salariilor bugetarilor, dar noi nu am avut cum sa sustinem cresterea TVA tinand cont ca avem niste obiective clare in ceea ce priveste businessul si profitabilitatea companiei. As vrea sa vad ca si firmele de stat sunt gata se preia o parte din majorarea de TVA care s-a transferat asupra oamenilor. Dar mai intai ar trebui sa faca profit”, subliniaza Sfrija.

Anul 2000 a fost ultimul in care germanii au inregistrat pierderi pe piata locala, grupul Henkel fiind prezent in Romania din 1994.

Incepand cu 2001, profiturile grupului in Romania au crescut succesiv, pentru a atinge un maxim in 2008, respectiv circa 60 de milioane de lei (16,3 mil. euro). Compania a terminat 2009, ultimul pentru care exista date despre profit, cu un castig net de 48,2 milioane de lei (11,4 mil. euro).

In ciuda scaderii consumului, care a afectat vanzarile companiei, Henkel a anuntat recent ca va finaliza in septembrie 2012 lucrarile la cea de-a treia fabrica de adezivi din tara.

Unitatea de productie va fi amplasata pe un teren de 36.000 de mp, achizitionat anul trecut in comuna Roznov, judetul Neamt.

Investitiile in constructia fabricii se vor ridica la circa 10 milioane de euro, 7,2 milioane de euro urmand a fi asigurate din fonduri proprii, iar restul din finantari europene, atrase deja de companie.

Capacitatea de productie anuala va de circa 200.000 de tone de adezivi.

In prezent, Henkel detine in Romania doua unitati de productie pentru adezivi de constructii, una in comuna Pantelimon de langa Bucuresti si una la Campia Turzii. Germanii au investit peste 35 de milioane de euro in Romania, de la intrarea lor pe piata locala.

Sfrija anunta in 2010 ca a treia unitate de productie va fi construita cand se va relansa sectorul constructiilor.

“Nu avem semne reale ca sectorul constructiilor isi va reveni in 2012, dar speram ca anul 2012 va fi mai bun decat ceea ce s-a intamplat pana acum. Ne bazam insa pe faptul ca Romania nu poate ramane la infinit in urma tarilor din Vestul Europei. Adica, nu ne asteptam la fenomene de genul unei scaderi de 20% a pietei constructiilor in Romania, in timp ce piata europeana sa avanseze cu 30%. Este total nefiresc sa credem ca Romania poate functiona la 90 de grade fata de Europa”, mai spune Liviu Sfrija.

Infiintata in 1994 ca filiala a companiei Henkel Austria (devenita in 1998 Henkel Central Eastern Europe), Henkel Romania are in prezent 500 de angajati, iar portofoliul sau cuprinde peste 30 de marci . Punerea in functiunea a celei de-a treia fabrici va crea inca 60 - 70 de noi locuri de munca.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri