Omul de afaceri elvetian Michael Pieper, 63 de ani, proprietar si CEO al grupului Franke Artemis, unul dintre cei mai importanti jucatori din industria mondiala de electrocasnice incorporabile pentru bucatarie, cu afaceri anuale de aproape 1,9 miliarde de euro, este increzator in revenirea pietei romanesti.
“Romania a atins deja un minim in ceea ce priveste recesiunea, iar de acum incolo cred ca va economia va incepe sa creasca”, a declarat Pieper dupa o conferinta in Zurich, Elvetia, cu ocazia aniversarii a 100 de ani de existenta a grupului. Evenimentul a reunit peste 100 de executivi ai Franke din toata lumea, precum si cateva zeci de jurnalisti.

Este impresionat de succesul pe care il are Logan in Europa, precum si de afacerile derulate de fostul mare jucator de tenis, Ion Tiriac, care la inceputul anului trecut aparea in topul celor mai bogati oameni din lume realizat de revista Forbes, cu o avere de un miliard de dolari.

Pieper conduce Franke din 1989 si este doar al patrulea CEO si proprietar al grupului, dupa Hermann Franke (fondatorul), Walter Franke (fiul sau) si Willi Pieper (partenerul de afaceri al lui Walter Franke).

“Franke a rezistat si s-a dezvoltat pentru ca a fost construita ca o afacere de familie. De asemenea, tot timpul ne-am asigurat finantarile prin forte proprii. Daca esti dependent de banci, ai o problema. Uitati-va, de exemplu, la ceea ce se intampla in Romania, cu oamenii care vor sa-si cumpere sau sa-si construiasca o casa”, afirma Pieper.

Elvetianul stie in orice moment cum evolueaza afacerile din fiecare tara, pentru ca, in fiecare dimineata, ajunge la serviciu la ora 4:00. Periodic citeste rapoarte despre businessurile din toate colturile lumii.

Legaturile de afaceri pe care Pieper le are cu piata locala nu se desfasoara doar prin intermediul subsidiarei Franke Romania, ci si prin Carpatair, companie aeriana cu hub-ul la Timisoara, sau prin investitiile imobiliare din acelasi oras, in care detine mai multe terenuri.

Pana acum, elvetianul a investit in jur de 20 de milioane de euro in Romania, dintre care patru milioane de euro in subsidiara locala a Franke, iar restul in Carpatair si in imobiliare.

“In Timisoara imi doresc sa construiesc un cartier de vile in stil elvetian, iar pretul de pornire va fi de 100.000 de euro”, mentioneaza Michael Pieper.

Activitatile imobiliare din Romania ale grupului sunt controlate prin intermediul firmei Artemis Real Estate SRL, aflata in orasul Pantelimon, judetul Ilfov, cu venituri de 36.062 de lei (8.500 de euro) si cheltuieli de circa cinci milioane de lei (1,2 mil. euro), in 2009.
Cel mai important business autohton al controlat de Pieper pe piata locala este Carpatair, cu o cifra de afaceri de 74 de milioane de euro in 2010.

Totodata, subsidiara Franke Romania, infiintata in 1998 a realizat afaceri de 42,7 milioane de lei anul trecut (10,1 mil. euro), cu 8% sub valoarea din 2009. Primele trei luni ale anului au adus companiei vanzari similare ca valoare celor din aceeasi perioada din 2010.

“Pe fondul mentinerii cererii scazute, vanzarile din primul trimestru au evoluat in aceeasi linie ca anul trecut. Chiar daca traficul a crescut fata de ianuarie – martie 2010, actiunea de cumparare nu se finalizeaza. Din ceea ce am observat pana in prezent, anul acesta sunt mult mai multi cei vizualizeaza produsele noastre, dar decizia de cumparare intarzie”, spune Florin Porojan, 42 de ani, cel ce se afla in functia de director general al Franke Romania de la 1 aprilie 2009.

Comparativ, in 2007-2008, anii de boom din economie, decizia de cumparare se lua foarte rapid, in timp ce in prezent, un client poate sa revina si la o distanta de peste doua luni in magazin, fata de vizita initiala.

Profilul consumatorului produselor companiei nu s-a modificat foarte mult: adulti de 35-40 de ani si venituri peste medie. S-a schimbat insa valoarea medie a unui bon de casa, pana la 1.500 – 2.000 de euro, in crestere chiar cu peste 20-30% fata de 2008.

“Nu consider ca este relevant ca a crescut valoarea bonului, ci faptul ca acum clientii achizitioneaza, in medie, 5-6 produse, dupa ce, in 2007-2008, cumparau doar trei”, subliniaza Porojan.

Chiar daca ultimul trimestru al anului trecut a adus o crestere economica, care ar putut fi continuata si in primele trei luni ale lui 2011, clientii companiei nu au fost dispusi sa scoata scoata mai multi bani din buzunar.

“Motorul cresterii economice de la sfarsitul anului a fost dat de industrie si de exporturi, nu de consum. Cu siguranta ca daca avansul economic va continua, va creste si increderea consumatorului in consum. Mai mult, daca se spune ca iesim din criza, nu inseamna ca omul are mai multi bani”, afirma Porojan.

Compania si-a bugetat o crestere cu 10% a cifrei de afaceri, pe fondul extinderii retelei de show-room-uri, de la 11 la 25, in urma unei investitii totale de 100.000 de euro.

Totodata, Franke Romania spera sa beneficieze si de campania de promovare pe care grupul o va demara de la inceputul lunii iunie si care va demara pana in luna mai a anului viitor. Costurile de promovare se vor ridica la “cateva zeci de milioane de franci elvetieni”, iar imaginea grupului va asociata cu cea a fostului fotomodel german Heidi Klum.

“Cele mai mari provocari carora va trebui sa le fata fata compania in 2011 tine de competitie si de factorii socio-politici”, adauga directorul general al importatorului de electrocasnice incorporabile pentru mobilier de bucatarie.

In primii doi ani de mandat, unul dintre cele mai importante obiective ale lui Porojan a fost schimbarea atitudinii oamenilor fata de situatia “atat de dura” care a aparut pe fondul recesiunii.

Seful Franke Romania considera ca piata de electrocasnice incorporabile pentru bucatarie se ridica la 40-50 de milioane de euro, fiind mult mai putin dezvoltata decat in Polonia, de exemplu, unde segmentul de profil reprezinta circa 50% din totalul industriei de electrocasnice.

O dezvoltare a pietei si a afacerilor locale ale Franke, i-ar putea determina pe elvetieni sa ia in calcul efectuarea unor investitii intr-o capacitate de productie romaneasca.

O valoare a vanzarilor de 50 de milioane de euro ne-ar putea determina sa facem o unitate de productie in Romania. Investitia s-ar ridica la 3-5 milioane de euro, daca am face doar am asambla componente, si ar putea depasi 10 milioane de euro, in cazul in care am fabrica si componente”, precizeaza Michael Pieper.

Florin Porojan apreciaza ca o valoare a vanzarilor locale de 50 de milioane de euro nu s-ar putea realiza mai devreme de cinci ani.
In prezent, compania importa produsele pe care le comercializeaza in Romania din Italia, Scotia, Marea Britanie, Germania si Elvetia.
Grupul Artemis Franke are 11.000 de angajati la nivel global si peste 70 de subsidiare.

Din portofoliul Franke Artemis fac parte companiile Franke Kitchen Systems Group si Franke Commercial Systems Group.

Kitchen Systems Group este unul dintre cei mai importanti furnizori de sisteme de sisteme pentru bucatarie (chiuvete, hote, plite, cuptoare etc) din intreaga lume, in timp ce Commercial Systems Group include diviziile: Foodservice Systems (servicii si sisteme de bucatarie pentru restaurante cu servire rapida), Washroom Systems (sisteme sanitare si de spalare pentru sectoarele publice), Coffee Systems cu o gama larga de masini automate, profesionale si semiprofesionale pentru cafea, Beverage Systems (containere pentru bauturi) si inginerie industriala.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri