A lucrat in tara sa natala, a experimentat piata muncii in Marea Britanie, precum si in Polonia, insa poate spune ca in Romania se simte cel mai bine, din multe puncte de vedere. Este vorba despre Vianney du Parc, seful francez al companiei Edenred Romania, furnizor de tichete valorice pentru angajati, care spune ca s-a acomodat cu usurinta in tara noastra, ii plac romanii energici, strazile pline de oameni si activitatile la ceas de seara pe care le poti face in Romania.

Vianney du Parc a fost numit la conducerea companiei de tichete si carduri valorice in luna martie a anului trecut, dupa ce anterior a fost director al Edenred in Polonia.

El este absolvent al Paris Business School, cu studii post-universitare in Finante. Primul sau job a fost de auditor financiar la compania de consultanta Deloitte.

"M-am angajat la Deloitte la varsta de 23 de ani, iar acel job a fost o punte fantastica intre viata de student si cea de angajat, pentru ca in aceasta companie se angajeaza constant foarte multi tineri si te simti intr-un mediu familiar. Inveti insa sa muncesti din greu, multe ore. Lucram pana la ore tarzii, eram aproape in fiecare weekend la birou. (...) Insa munca se schimba, iar tinerii care lucreaza acolo se intreaba cum am putut accepta un asa ritm", poveste managerul.

Ulterior, Vianney du Parc s-a alaturat departamentului de control financiar al grupului Accor in 2005, iar in 2008 a devenit director financiar pentru Accor Hotels in Europa de Est.

Vianney du Parc a intrat in grupul Edenred in 2010, in functia de controlor financiar pentru Europa Centrala si Scandinavia, iar in 2011 a fost numit director general al Edenred Polonia.

"Primul an in Romania a fost fantastic"

In Romania s-a mutat impreuna cu sotia sa si cei trei copii, in urma cu un an de zile, si declara ca s-a integrat foarte usor in cultura romaneasca si simte chiar ca a renascut, datorita multitudinii de aspecte pe care Romania si Franta le au in comun.

"Ma simt ca acasa aici, sunt multe lucuri in comun intre Romania si Franta, in timp ce in Polonia sunt multe elemente germane. Polonezii sunt foarte stricti, respecta regulile, mananca devreme pranzul si cina, in timp ce aici totul are loc mai tarziu. Romania este plina de viata, in Bucuresti oamenii se plimba pe strada, ceea ce in Polonia nu se intampla, acolo nu sunt magazine pe strada, doar centre comerciale mari", a aratat Vianney du Parc.

Venirea aici a fost pentru mine ca o renastere. Climatul este fantastic, oamenii sunt plini de viata si de energie, te saluta cand intri sau iesi din magazine, iti multumesc pentru cumparaturi. In Polonia parca nu existam.

El mai spune ca, si spre deosebire de Franta, Romania vine cu cateva plusuri.

"Spre deosebire de Franta, aici ai mai multa libertate sa faci lucruri. In Franta, au inceput sa fie interzise o multime de lucruri, ai reguli pentru orice, asa ca multi francezi vin in Romania pentru a deschide afaceri. Iar in comparatie cu Polonia, in Romania limba este mult mai usoara, in Praga nici nu poti pronunta numele strazilor, cand chemi un taxi", a povestit seful Edenred.

Si in ceea ce priveste experientele in mediul de business, Vianney du Parc a evidentiat cateva diferente care deosebesc piata din Romania de tichete valorice de cea poloneza.

"Piata din Polonia este una enorma, cu 38 milioane de locuitori, de doua ori marimea din Romania, insa nu exista obiceiul servirii mesei impamantenit, asa ca piata este mica pe tichete de masa. Insa polonezii au o traditie puternica in a face cadouri, inclusiv angajatilor. Piata tichetelor de masa este mica, undeva la 20% din piata, iar cea a cadourilor este de 70%, in timp ce piata romaneasca este dominata de tichete si, mai nou, carduri de masa", a aratat seful Edenred.

Piata locala a tichetelor si cardurilor de masa depaseste un miliard de euro in Romania si doua milioane de angajati care primesc aceste beneficii.

Paradoxul tehnologic din Romania

In ceea ce priveste elementul cheie al acestui an pe piata tichetelor, si anume introducerea cardurilor valorice de masa, Vianney a aratat ca o problema in raspandirea utilizarii acestora este numarul mic de POS-uri in unitatile comerciale din zonele rurale.

Doar jumatate dintre afiliatii nostri din zona rurala sunt echipati cu POS-uri

Pe de alta parte, deja 80.000 de angajati din baza de date a companiei au trecut in cateva luni de la tichete la carduri. Mai mult, 75% dintre ei si-au descarcat deja aplicatia de mobil.

"Este o rata uriasa de download, pe care nu am mai intalnit-o in alta tara. Cea mai mare era pana acum in UK, undeva la 50%, iar in Polonia nu depaseste 20%. Este bine ca oamenii sunt interesati de experienta digitala", a explicat seful Edenred.

El este increzator ca oamenii vor primi cu interes cardurile de masa, care vin cu o serie de avantaje, intre cele mai importante numarandu-se posibilitatea de a plati orice suma (in cazul tichetelor nu se pot achita fractii din valoarea tichetului n.red) si eliminarea elementelor de logistica, deoarece cardurile sunt reincarcabile.

Managerul Edenred a adaugat ca digitalizarea pe care o traverseaza piata tichetelor valorice se va reflecta in mod pozitiv in cifra de afaceri a companiei, prin castigarea de clienti noi, asteptandu-se la un avans apropiat celui din 2015 (7%). Anul trecut, Edenred Romania inregistra o cifra de afaceri de 71,4 milioane de lei (16 milioane de euro, potrivit cursului mediu din 2015), potrivit datelor disponibile pe Ministerul de Finante.

In contextul avansului afacerilor, Edenred isi creste echipa si angajeaza 15 oameni anul acesta.

Valoarea tichetului, prea mica

Vianney du Parc a reiterat ideea ca in Romania un tichet de masa nu permite cumpararea unei mese de pranz, in contextul in care in ultimii ani valoarea acestuia nu a evoluat prea mult.

"In ceea ce priveste valoarea unui tichet de masa, doar Bulgaria este sub nivelul din Romania, care, la randul sau, este sub valorile din Liban si Maroc. In majoritatea restaurantelor din Romania meniul costa un tichet plus patru lei, insa doar statul este cel care poate majora aceasta valoare si stiu ca se discuta varianta propusa de sindicate, de a ridica valoarea tichetului la 13 lei", a mai spus managerul francez.

Potrivit datelor companiei, tranzactia medie cu tichete de masa este de 32 de lei in Romaia, 76% din tranzactiile cu cardul de masa se efectueaza in timpul zilelor lucratoare (L-V), iar 36% din tranzactiile efectuate in timpul zilelor lucratoare se efectueaza in timpul orelor de pranz ( 12:00 – 15:00).

El a adaugat ca isi doreste ca aceste beneficii acordate angajatilor sa isi aduca aportul in asigurarea unei nutritii echilibrate.

"Studiile arata ca romanii cu venituri minime cheltuiesc 40% pentru mancare, iar daca nu ai o nutritie potrivita, te imbolnavesti. Ai o productivitate mai scazuta la locul de munca si creste absenteismul", a precizat seful Edenred.

Isi doreste mai mult de un mandat in Romania

Cu toate provocarile pietei, Vianney du Parc spune ca isi doreste sa ramana cat mai mult timp in Romania.

"Imi propun ca pe durata mandatului sa asigur o crestere sustenabila si profitabila a afacerilor companiei, ceea ce ne va ajuta sa inovam. Cresterea este importanta si pentru angajati, pentru ca ii ajutam sa isi dezvolte noi abilitati si le putem oferi noi oportunitati de cariera si cresteri salariale", a adaugat managerul.

Am un mandat de patru ani, insa, dupa primul an, pot spune ca mi-as dori sa raman mai mult. Pot sa spun ca la munca am o echipa fantastica, de oameni entuziasti, care zambesc si carora le plac provocarile, ceea ce ma face sa imi doresc sa raman

Mai mult, el a adaugat ca in Romania ii plac muntele si marea, zonele rurale si, in special, cele izolate, locuri in care isi petrece timpul liber ori de cate ori are ocazia, impreuna cu familia.

"Satele din Romania sunt foarte frumoase. Am fost la munte si la mare, precum si in zone izolate, unde am servit lapte proaspat, si m-am bucurat sa le pot arata copiilor ca laptele nu vine de la supermarket, ci de la vaca. In Romania inca poti gasi aceste sate, unde oamenii sunt primitori", a spus managerul.

Seful Edenred a recunoscut ca are destul de putin timp liber, lucrand 12 ore pe zi si calatorind mult in afara tarii, fiind responsabil si de filialele Edenred din Ungaria si Bulgaria, insa si-l dedica in totalitate copiilor sai si pasiunii sale, golful.

"In weekend ma asigur ca le dedic timp copiilor, pentru ca, in perioada cand eram tanar, am suferit ca tatal meu nu avea timp pentru mine si incerc sa nu fac acelasi lucru. Imi plac si tenisul si golful, iar Bucurestiul este regele golfului. Cand am timp mai mult, merg sa joc golf la Balcic", a povestit Vianney du Parc.

Edenred este una dintre cele mai mari companii emitente de tichete de masa din Romania, cu activitate pe piata locala din anul 1998. Compania emite sapte tipuri de tichete, cele mai populare fiind tichete de masa pe suport de card si hartie, alaturi de tichete cadou si cardurile de cadouri. In portofoliul companiei se mai afla voucherele de vacanta, tichetele de cresa, tichete de ingrijire medicala si tichetele sociale. Compania are 140 de angajati.

In Romania, peste 35.000 de companii acorda tichete si carduri Edenred.

Compania concureaza pe piata tichetelor cu Sodexo si Up (fosta Cheque Dejeuner).

Sursa foto: Razvan Baltaretu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri