Tarom a avut la conducere anul acesta nu mai putin de sase directori generali sau interimari, care au indreptat compania catre al 12-lea an de pierderi, care se ridica la 180 de milioane de euro. In 2019, operatorul aerian al Romaniei a intrat in vizorul DNA, DIICOT si al Consiliului Concurentei si a fost amendat pentru incalcarea reglementarilor GDPR.

6 directori intr-un an

Din 21 octombrie, directorul general interimar al Tarom este George Costin Barbu, directorul general al Scolii Superioare de Aviatie Civila. El a fost numit pentru o perioada de patru luni, dupa ce pilotul Valentin Gvinda, al cincilea director din acest an, a anuntat ca renunta la acesta functie. Gvinda, un pilot care a avut suspendata licenta de instructor de zbor timp de trei ani pentru frauda, a fost desemnat de Consiliul de Administratie pentru a conduce compania aeriana de stat dupa ce Madalina Mezei a fost demisa din functie, in luna octombrie, de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Razvan Cuc.

Mezei, fosta sefa a agentiei Tarom de la Bruxelles, a fost numita director general pe 19 iunie si demisa patru luni mai tarziu. Dupa demisie a declarat ca ministrul Cuc i-a cerut sa tina la sol avioanele Tarom in ziua motiunii de cenzura a Guvernului Dancila, pentru ca parlamentarii sa nu poata ajunge la Bucuresti pentru votul din Parlament. Intre timp, Directia Nationala Anticoruptie a demarat o ancheta in acest caz.

Madalina Mezei l-a inlocuit in functie pe directorul financiar Caravan Maresi, care a condus compania timp de cateva zile, dupa ce Florin Susanu a renuntat la pozitie. Susanu l-a inlocuit in functie pe Werner Wolff, indepartat de la conducerea Tarom in luna martie 2019.

Wolff este cel mai longeviv director al Tarom din ultimele luni, el rezistand un an si patru luni in companie. Wolff nu a fost pe placul unor oameni din administratie, dupa ce a declarat, in martie 2018, ca gropile de pe Aeroportui International Henri Coanda taie rotile avioanelor, care sunt, astfel, schimbate constant, ceea ce atrage costuri foarte mari pentru companie.

Problemele din 2019 de la Tarom

Incidente la Tarom

Anul acesta, Tarom a avut mai multe incidente. In iulie, s-a produs o explozie la anvelopele trenului de aterizare ale unui avion ATR, vechi de 20 de ani, care efectua cursa Satu Mare-Bucuresti. De asemenea, problemele tehnice nu au ocolit operatorul roman. Fie ca au avut destinatii interne sau externe, mai apropiate sau mai indepartate, aeronavele Tarom au raportat defectiuni si au fost nevoite sa se intoarca la sol sau sa nu mai decoleze. Spre exemplu, in iunie, pasagerii unui avion cu destinatia Barcelona au fost transferati catre o alta aeronava Tarom, iar zborul a fost intarziat, dupa ce la aeronava initiala s-au raportat probleme tehnice.

Amenzi pentru nerespectarea GDPR

La finalul lunii noiembrie, Tarom a fost amendata de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal cu 20.000 de euro pentru ca nu a respectat reguli GDPR, ceea ce a favorizat publicarea unei liste cu date personale ale unor pasageri.

Suspiciuni de delapidare de fonduri

La inceputul lunii iulie, procurorii DIICOT au ridicat mai multe documente de la sediul Tarom din Bucuresti, existand suspiciuni de delapidare de fonduri in cazul pieselor cumparate pentru repararea si intretinerea aeronavelor.

In ianuarie, corpul de control al premierului Viorica Dancila a declansat o actiune de verificare la TAROM, pentru a analiza organizarea si functionarea TAROM, respectarea regulilor care guverneaza sistemul de administrare si control, precum si circumstantele in care doua aeronave Airbus A310 au fost instrainate in anul 2018.

Restructurarea companiei aeriene

Fostul ministrul Cuc anunta ca va restructura Tarom si va reduce cu 300 numarul de angajati. De restructurarea companiei aeriene de stat a vorbit si actualul ministru, Lucian Bode, care declara ca in loc sa scada numarul de angajati, acesta a crescut in urma cu doi ani, de la 1.874 s-a ajuns la 1.900 de angajati: „E clar ca avem nevoie de o restructurare urgenta a acestei companii. La comercial sunt peste 200 de angajati, dar nu fac nimic ca zborul sa devina profitabil. La tehnic avem cele mai mari costuri din Europa”.

Avans pentru avioane fara contract

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara, la inceputul lunii noiembrie, ca Tarom a platit sub conducerea Madalinei Mezei un avans de 900.000 de euro pentru noua aeronave ATR in baza unui memorandum, fara a exista un contract semnat. Astfel, pierderile Tarom vor depasi 180 de milioane de euro, anul acesta, bifand al 12-lea an de pierderi pentru compania aeriana. Mai mult, compania este in vizorul DNA, DIICOT, Politiei, Consiliului Concurentei si Autoritatilor pentru Protectia Datelor si Discriminarii.

Pierderile Tarom

Presa a relatat anul acesta ca la cele 25 de aeronave pe care le are in flota si cei 1.867 de angajati, acestia au o productivitate foarte redusa a muncii. In perioada ianuarie-aprilie 2019, Tarom a inregistrat pierderi de 63 de milioane de lei, adica peste 107.000 de euro pe zi sau 4.600 de euro pe ora. Astfel, productivitatea muncii este de la 1,7 la 3,5 ori mai scazuta decat a concurentei.

In 2018, Tarom raporta o cifra de afaceri de aproape 1,2 miliarde de lei si o pierdere de 182,7 milioane de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor. Tarom a raportat la Ministerul Finantelor, in 2017, o pierdere de 172,3 milioane de lei, mai mica decat cea estimata in bugetul de venituri si cheltuieli publicat de Ministerul Transporturilor in luna noiembrie, dar de patru ori mai mare decat cea din 2016, marcand, astfel, al zecelea an consecutiv de pierderi.

Compania Tarom – Transporturi Aeriene Romane s-a infiintat la 18 septembrie 1954. Tarom opereaza in prezent pe zboruri externe si interne cu o flota compusa din 25 de aeronave.

Sursa foto: fredyalem | Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri