Pe o piață foarte aglomerată de cosmetice internaționale, produsele românești au devenit, în timpul pandemiei, din ce în ce mai apreciate de către consumatori, înregistrând un trend ascendent din punct de vedere al vânzărilor.

Potrivit reprezentanților Farmec, perioada pandemiei a fost una de conștientizare și schimbare de comportament pentru români, majoritatea consumatorilor alegând produse locale pentru a sprijini și producția la nivel național.

„Unul dintre motivele care au determinat această schimbare de comportament este faptul că bussinessurile românești au fost și sunt mult mai afectate decât cele străine, dar, în același timp, cred că mulți au realizat că în cazul unei crize, ne bazăm tot pe produsele noastre, care sunt la îndemână și de încredere”, spune Mircea Turdean, Director General Farmec.

Piaţa produselor de îngrijire personală este o piaţă dominată de giganţi străini, cu puține nume românești, care își fac loc timid. Piața locală de produse cosmetice este sub media de dezvoltare europeană, din cauza dezechilibrului de resurse financiare disponibile în România, comparativ cu alte state europene, dar și de dimensiunea pieței de cosmetice locale în comparație cu piețe precum Franța, Germania sau Spania.

„Tendința îmbucurătoare este că românii se orientează către produse mai calitative, avansate, cu efecte demonstrate pe termen mediu și lung și care au la bază ingrediente de ultimă generație”, a declarat Mircea Turdean, Director General Farmec.

Deși cosmeticele internaționale rămân principalii jucători din industrie, piața din România se află pe un trend ascendent, care poate fi caracterizat de o rafinare a preferințelor consumatorilor, care manifestă acum cerințe mai elaborate, determinate de creșterea gradului de informare cu privire la produsele de îngrijire și la particularitățile acestora.

Produsele cosmetice românești sunt cu siguranță pe un trend ascendent, ceea ce arată și o maturizare a consumatorului român, care începe să aibă mai multă încredere în ce se produce în țară, la nivel local”, spune Susana Laszlo, director general și co-actionar COSMETIC PLANT.

Principalele provocări ale industriei cosmeticelor românești

Cea mai mare provocare cu care se confruntă toți producătorii români, nu doar de cosmetice, reprezintă limitarea numărului de articole la listare în marile rețele de către achizitori, raportându-se la rulajul categoriilor de la marii jucători.

„Astfel că, din acest motiv nu putem expune gama chiar dacă avem argumente că foarte multe produse se vând în sistem”, spune Susana Laszlo.

De asemenea, brandurile locale nu sunt atât de cunoscute ca cele internaționale deoarece nu sunt la fel de promovate atât în mediul online, cât și în cel offline.

Companiile de cosmetice românești au un buget limitat de marketing în comparație cu brandurile internaționale, care în perioada pandemiei, au investit masiv în publicitate.

„Competiția internațională vine cu bugete imense de promovare, la care noi nu ne putem alinia, astfel căutăm să compensăm prin calitatea și onestitatea produselor”, a declarat Mircea Turdean.

O altă provocare majoră pentru industria de cosmetice românești este lipsa furnizorilor locali de materii prime, care impun companiilor să le cumpere din import. În același timp, există foarte puține strategii de ajutor de stat, care să stimuleze investițiile românești și să ofere anumite beneficii pentru întreprinderile locale.

„Consider că brandurile românești ar fi puternic stimulate de reducerea procedurilor excesiv birocratice şi de fundamentarea unor măsuri simplificate”, precizează Mircea Turdean.

Ce produse cosmetice au cumpărat cel mai mult românii anul trecut

Produsele de igiena casei și igiena personală de bază au fost printre cele mai cumpărate de către români anul trecut. Balanța categoriilor de produse s-a schimbat: a crescut categoria de produse destinate îngrijirii personale (săpunuri solide și lichide, dezinfectanți, igienizanți) și a scăzut cererea pentru produse de înfrumusețare (make-up), din cauza purtării măștii.

Cele mai mari vânzări pentru COSMETIC PLANT au fost reprezentate de cremele de mâini, cu o creștere, în medie, de 24% și produsele cu rețete pe bază de gălbenele, 30%.

„Cum era de așteptat, rezultate bune au fost și pe online. Ca medie, în perioada ianuarie – octombrie 2020, creșterea medie lunară în online a fost de 73%, comparativ cu aceeași perioadă din 2019”, spune Susana Laszlo, director general și co-actionar COSMETIC PLANT.

În 2020 a existat un interes mai ales pentru dezinfectanți, săpunuri, produse de curățenie, produse depilatoare, creme de mâini și geluri de duș. În primele 6 luni ale acestui an, Farmec a înregistrat o evoluție a vânzărilor de aproximativ 17,5%, pentru categoria produselor de curățenie, față de aceeași perioadă a anului 2019.

De asemenea, intensificarea consumului a fost resimțită și pentru segmentul depilatoarelor și produselor de îngrijire corporală, care au fost tot pe un trend ascendent.

Pe segmentul produselor cosmetice, Farmec a înregistrat o diminuare a vânzărilor de 9%, înregistrând un declin de 45% pentru divizia de make-up, cel mai grav afectat din portofoliul companiei.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Nicolae
 Raluca a studiat Jurnalism la Universitatea Hyperion din București și a urmat un master în Comunicare mediatică și publicitate, în cadrul aceleiași instituții. Ea și-a început activitatea în presă în 2019, în departamentul economic al grupului Mediafax. În perioada 2019-2020, Raluca a acoperit domeniile start-up și fintech în cadrul Adevărul Financiar , publicație care face parte din grupul Adevărul . S-a alăturat echipei...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri