4 Ianuarie 2010

Top 10 tendinte in retailul romanesc pentru 2010

Ce va aduce pentru retailul autohton acest nou an de criza si cum vor reactiona consumatorii, pusi in fata nesigurantei zilei de maine? Wall-Street a reunit intr-un clasament cele mai arzatoare probleme, dar si oportunitati pentru retaileri in 2010.

Vanzari la nivelul semestrului al doilea din 2009

"Anul viitor (2010, n.red.) va fi mai prost decat 2009, iar evolutia pietei de retail se va situa la nivelul celui de-al doilea semestru al anului trecut. Anul 2010 nu va incepe bine ca in 2009, situatie care se va prelungi pana spre sfarsit, astfel incat la inceputul lui 2011 speram sa atingem, poate, nivelul lui 2008", spune Caius Crisan, seful lantului de magazine Profi.

Retailerul este unul dintre putinii jucatori de pe piata care si-a bugetat si in 2009, in ciuda crizei, o crestere de 40% a veniturilor, estimarile pentru intregul an invartindu-se in jurul a 210 milioane de euro.

Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicata (GEA) sustinea in cadrul unui forum despre piata de retail ca, in ciuda contextului economic, romanii si-au pastrat optimistul si incearca sa-si mentina vechile obiceiuri de consum, sperand intr-un an 2010 mai bun.

"In prezent, salariatii au o mai mare apetenta catre consum decat detinatorii de capital, dar in 2010 somajul va creste, ceea ce va duce si la o scadere a consumului", a explicat seful GEA.

Potrivit declaratiilor principalilor jucatori, piata de retail s-a comprimat in 2009 cu cel mult 10%, criza resimtindu-se cel mai acut in cel de-al doilea semestru. Pentru 2010, estimarile prevad mentinerea la nivelul anului 2009, fara cresteri semnificative.





Falimentarea jucatorilor autohtoni

“Cand vrei sa castigi cu orice pret cota de piata, cand te imprumuti scump, cand faci achizitii scumpe de la furnizori si cand nu reusesti sa te promovezi suficient, atat din punctul de vedere al managementului personal, cat si din cel al formarii profesionale a directorilor de vanzari, atunci cu siguranta vorbim despre un esec”, explica Adrian Manolache, secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).

Comentariul lui Manolache vine in contextul intrarii in insolventa, in 2009, a retelelor locale precum SPAR, Trident sau PIC, pe care criza economica le-a prins "pe picior gresit": cu datorii de milioane de euro la creditori, locatii nou-inaugurate care nu au generat vanzarile estimate si chirii coplesitoare.

Nici celelalte lanturi autohtone de magazine nu sunt mai ferite de pericolul insolventei. De exemplu, reteaua Ethos, dezvoltata de omul de afaceri Ion Soloman, ar fi trebuit sa intre deja in insolventa daca proprietarul sau nu ar fi transferat-o in cadrul altei societati. Mai multi furnizori au cerut in octombrie insolventa Ivet Comprod, fosta firma prin intermediul careia fusesera anterior administrate magazinele Ethos.

Vesti proaste am putea afla in 2010 si de la lantul Primavara, controlat de omul de afaceri Ion Avram, care a inchis deja o unitate la Pitesti, ramand cu un total de opt magazine.







Restructurari si relocari pentru jucatorii multinationali

In ceea ce ii priveste pe marii retaileri, in 2010 este de asteptat sa asistam la restructurari de locatii, dar nu la falimente sau intrari in procedura de insolventa, sunt de parere specialistii in domeniu. “Ca vor fi achizitii si fuziuni, este normal, se concentreaza piata, dar marile retele internationale nu vor intra in faliment”, crede Adrian Manolache de la AMRCR.

Valentin Mircea, consilier in cadrul Consiliului Concurentei, este de parere ca situatia dificila in care se regasesc aproape toate retele autohtone va antrena si o crestere a concentrarii pe piata de retail, prin miscari de achizitii si fuziuni. “Retelele mai putin rentabile vor fi dispuse sa vanda, ceea ce va duce la o concentrare pe piata, dar nu la nivel macro, la fel de posibile fiind si intrarile de noi jucatori prin greenfield-uri (investitii de la zero – n. red.)”, a apreciat consilierul de concurenta.

Vara lui 2009 a adus o premiera pe piata retailului romanesc: centrul comercial Armonia a fost inchis de dezvoltatorul sau imobiliar, dupa nici un an de la inaugurare. In cadrul centrului comercial, functiona si un hipermarket Carrefour. Preturile prea mari practicare si traficul de clienti scazut i-a determinat pe cei de la RED sa regandeasca pozitionarea mall-ului si sa hotarasca transformarea lui intr-un centru de discount.




Discounterii vor iesi castigatori din criza

Magazinul de tip discount pare a fi modelul cel mai potrivit pentru criza economica, prin politica de mentinere a preturilor la nivel scazut. "Anul viitor (in 2010 - n. red.) va fi primul in care hard discounterii vor avea un cuvant greu de spus in retailul romanesc", a punctat Alexandru Vlad, directorul executiv al lantului de magazine de tip cash&carry Selgros, in cadrul unui forum despre piata de profil.

Potrivit unui studiu intreprins de firma de cercetare de piata Mednet la sfarsitul lui 2009, majoritatea romanilor resimt efectele negative ale crizei economice, peste 70% dintre acestia reducandu-si consumul sau cumparand produse mai ieftine. Cele mai afectate sunt femeile aproape de pensionare cu un venit mai mic de 1.500 de lei/familie.

In aceste conditii, preturile mai ieftine ale discounterilor vor atrage tot mai multi cumparatori, carora criza le va slabi puterea de cumparare. Avansul discounterilor s-a facut remarcat inca din 2009, acestia fiind cei mai activi retaileri la capitolul deschideri de noi unitati.




Piata rurala, in tatonari

La zece ani de la deschiderea primului hipermarket din tara, "harta" retailului s-a aglomerat progresiv, jucatorii accelerandu-si extinderea in ultimii ani. Astfel, in prag de 2010, fiecare localitate de peste 100.000 de locuitori are cel putin un hipermarket si mai multe supermarketuri, iar comertul din marile orase este polarizat intre mai multe parcuri de retail.

In tot acest timp, se pare ca piata rurala a fost uitata; asta pana de curand, cand retailerul belgian Delhaize, care opereaza lantul de supermarketuri Mega Image, a deschis in comuna 1 Decembrie (de langa Bucuresti) un magazin Red Market. "Conceptul este dezvoltat anul acesta si face parte din noul plan strategic al Delhaize Group pe urmatorii ani", au declarat la momentul inaugurarii oficialii retailerului.

In conditiile in care piata de retail pare deja saturata, iar retailerii iau in considerare pentru 2010 relocarea sau chiar inchiderea unor unitati, piata rurala s-ar putea dovedi o buna oportunitate pentru extindere, o piata care prin investitii relativ mici, poate genera venituri sigure.



Fondurile de investitii stau cu ochii pe posibile achizitii

“Ne-am intors sa investim in retailul romanesc, pentru ca vedem aici un potential mare, dar si pentru ca avem o experienta ampla in aceasta piata la nivel regional, de la retailul cu bijuterii, pana la fashion, magazine de bricolaj si farma, plus cateva alimentare”, explica acum cateva luni Cristian Nacu (foto), partener al fondului de investitii Enterprise Investors (EI), cel care a preluat, pentru 66 de milioane de euro, lantul de magazine Profi.

Oficialul spunea atunci ca nu exclude posibilitatea altor achizitii in retailul romanesc, in cazul in care acestea se vor potrivit cu strategia de investitii a fondului. Ofertele ar putea veni chiar din partea jucatorilor autohtoni, precum Ethos sau Primavara, care dau semne de "boala" pe timp de criza.

In afara de investitorii financiari, care sunt mereu in cautarea unor noi oportunitati pe pietele care se simt bine si pe timp de criza, asa cum este cazul retailului alimentar, si investitorii strategici tatoneaza "oferta". Potrivit surselor din piata, retailerul belgian Mega Image ar fi purtat discutii pentru preluarea magazinelor Profi, la cateva luni dupa ce parafase intelegerea prin care cumpara patru magazine Prodas din Bucuresti. In plus, potrivit acelorasi surse, Mega Image ar fi fost interesata si de preluarea magazinelor Primavara.




Marcile private urca in preferintele romanilor

Cu un buzunar tot mai stramtorat, romanii vor fi si in 2010 in cautarea pretului cel mai bun sau, in cazul unora, al celui mai mic. Tendinta de a cumpara acelasi volum de alimente, dar cu bani mai putini este vizibila inca din 2009, anul in care marcile private au luat avant, iar retailerii au profitat pentru a lansa tot mai multe branduri.

Mari retaileri ca Metro Cash&Carry, Carrefour sau Real si-au pus eticheta pe tot mai multe produse, "atacand" atat segmentul preturilor mici, cat si pe cel mai ridicat, in speranta de a se alinia la tendintele occidentale, acolo unde ponderea lor atinge si 50% din total vanzari. De exemplu, lantul de hipermarketuri Real si-a propus ca pana in 2011 brandurile proprii sa realizeze 20% din totalul incasarilor.

Criza ce se va prelungi si in 2010 va fi un teren propice pentru astfel de lansari, mai ales ca acum clientii se ghideaza mai mult dupa pret, preferand produsele cat mai avantajoase. Marcile private sunt mai ieftine cu 20% comparativ cu produsele similare din gama lor, dar care au branduri consacrate, iar diferenta de pret rezulta din faptul ca marcile private nu includ costurile de promovare.

Discounterii se extind agresiv

Cu investitii totale de peste 100 de milioane de euro, lanturile de magazine de tip discount, care comercialieaza produse pe segmentul scazut al preturilor, au fost cei mai activi retaileri in materie de deschideri de noi unitati. Practic, mai ales in semestrul al doilea din an, aproape in fiecare saptamana, cei mari mari jucatori de profil, precum Penny Market, Plus Discount sau Profi anuntau deschiderea unui nou magazin, iar planurile de extindere nu se opresc aici.

"Pana la finele anului 2009, Rewe Romania va inaugura doua noi unitati Penny Market in Orastie si Mizil, iar pentru 2010 se vor continua planurile de expansiune a retelei cu alte 25 magazine Penny Market, in urma unei investitii de aproximativ 150 milioane de euro", se precizeaza intr-un comunicat de presa emis de oficialii Penny Market. Astfel, retailerul german, parte a grupului Rewe (Billa, Selgros Cash&Carry) va ajunge sa numere in reteaua sa 124 de unitati pana la sfarsitul lui 2010.

Potrivit unor declaratii anterioare din decembrie 2006, reprezentantii Plus Discount estimau o retea de 175 de magazine, in urma unor investitii care se ridicau la circa 300 de milioane de euro. In 2009, germanii de la Tengelmann, grup din care face parte Plus Discount, au ajuns la un numar de 96 de magazine de tip discount pe plan local, investitiile din 2009 pentru cele peste 20 de magazine fiind de 1,5 milioane de euro pentru fiecare unitate. In 2010, retailerul vrea sa mai deschida alte 23 de magazine.

Planurile Profi pentru 2010 vizeza deschiderea a cel putin opt noi magazine, in prezent lantul fiind format din 65 de magazine, 15 dintre acestea fiind deschise in 2009.

Puternic din urma vine si retailerul local Minimax Discount, care si-a fixat drept obiectiv crearea unei retele de 100 de magazine, ritmul de extindere urmand a accelera in 2010. Daca in patru ani discounterul a reusit sa deschida 30 de magazine, oficialii Minimax vizeaza inaugurarea a 20 de noi unitati numai anul acesta.


Fara taxe de raft, de expansiune sau de logistica

Un subiect despre care s-a discutat intens anul acesta a fost Codul de Bune Practici, motiv de cearta intre retaileri si furnizori. Nici pana acum nu s-a ajuns la un consens, asa incat conflictul, desi mai putin inflacarat ca la inceput, are toate sansele sa se prelungeasca si anul acesta.

Chiar daca asa-zisa Lege a Comertului, intrata in vigoare spre sfarsitul anului 2009, nu a adus o ieftinire a produselor, asa cum se asteptau consumatorii, retailerii vor trebui sa se conformeze legii si sa renunte la o serie de taxe din care pana acum scoteau bani frumosi, precum taxele de raft, de expansiune, in caz de nevanzare a produselor, de logistica.

Noua lege prevede ca aceste taxe sa apara separat pe factura in momentul in care marfa este cumparata de la furnizori, modificare ce ar putea sa creasca preturile pentru consumatorii finali. Pe de alta parte, asa cum spunea recent Valentin Mircea, consilier de concurenta in cadrul Consiliului Concurentei (CC), prezent la un forum despre piata de retail, "nimeni nu-i impiedica pe retaileri sa inventeze alte taxe, care sa le inlocuiasca pe cele vechi".

Oficialul CC a mai precizat ca toate taxele impuse de retailer furnizorului trebuie sa se regaseasca intr-un serviciu real prestat de catre magazin si in costul de achizitie al marfurilor.

Magazinele online castiga teren, la fel si piata neagra

Adrian Manolache, secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), este de parere ca in 2010 vom asista si la ascensiunea magazinelor online, ale caror costuri sunt si mai mici si ale caror ponderi in total comert vor creste. Pe de alta parte, micile magazine vor intampina tot mai multe dificultati in a-si mentine preturile la un nivel competitiv.

"Preturile pe care si le permit unele magazinele mici nu pot ramane competitive decat daca se vor aproviziona cu produse de pe piata neagra", este de parere reprezentantul AMRCR. In cazul carnii, piata neagra inseamna jumatate din cea totala, potrivit estimarilor Deliei Nica, head of representative office in cadrul Metro Cash&Carry Romania, cel mai mare retail pe plan local.

Piata retailului modern alimentar este estimata in 2009 la o valoare de circa 10 miliarde de euro, afacerile primilor trei mari grupuri - Metro (Metro Cash&Carry, Real Hypermarket), Rewe (Selgros Cash&Carry, Billa, Penny Market) si Carrefour cumuland jumatate din aceasta suma.



Citeste si