Desfiintarea scolilor profesionale a impactat activitatea companiilor, acestea avand un deficit de personal calificat, spune Serban Marian, director de productie in cadrul Arctic Romania.
Prezenta pe piata locala a electrocasnicelor de 40 de ani, compania Arctic detine o unitate de productie in Gaesti, judetul Dambovita. Din cei 2.200 de angajati din fabrica 55% sunt femei, restul de 45% reprezentand barbati. Media de varsta a angajatilor fabricii Arctic este de 38 de ani.

“Vin foarte putini barbati sa lucreze in fabrica. Poate si datorita faptului ca femeile sunt mai meticuloase. Insa sesizam si o alta problema – avem o situatie dificila din cauza desfiintarii scolilor profesionale. Romania duce lipsa de oameni calificati, este trist sa vezi ca meseria de baza este cea de paznic de noapte”, afirma Serban Marian, director de productie, care lucreaza in unitatea de la Gaesti de 14 ani.

In Gaesti exista 3 licee, insa niciunul nu detine o sectie tehnica. Potrivit lui Marian, o persoana angajata astazi, de exemplu, va fi apta de munca abia dupa o luna. In plus, pentru a avea un technician calificat sunt necesari doi ani de pregatire profesionala.

Arctic a adoptat in anul 2004 un sistem de management al productiei - Total Productive Maintenance (TPM) - creat de Japan Institute Plant Maintenance, al carui concept este "zero pierderi". In prezent, compania este singura din Romania care aplica acest sistem.

“Acest sistem se bazeaza pe premierea operatorilor. In 2009 am premiat 350 de operatori cu diferite premii – calculatoare, excursii, produse electrocasnice. De asemenea, pentru a motiva angajatii am implementat un sistem de sugestii in privinta desfasurarii optime a operatiunilor, cele mai bune astfel de sugestii fiind premiate cu bonuri de masa in valoare de 2 mil. lei”, explica Serban Marian.

40 de ani de Arctic

In prezent lider al pietei de electrocasnice din Romania, povestea Arctic a inceput in urma cu 42 de ani, cand la Gaesti incepea constructia unitatii de productie, finalizata 2 ani mai tarziu, in 1970. Cu o capacitate de productie initiala de 200.000 de unitati, la fabrica de la Gaesti s-au produs primele frigidere cu compresor din Romania sub licenta Thomson- Houdson - Hotchkiss - Brandt.

Arctic detine la Gaesti o suprafata de 270.000 mp, dintre care 80.000 mp acoperiti si 50.000 mp pentru productie.

Pana in anul 1990, Arctic detinea peste 90% din piata locala de frigidere. Anii ’90 marcheaza inceputul unui nou capitol in istoria producatorului, care in 1997 este privatizat si listat la Bursa de Valori Bucuresti, ulterior fiind preluat de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si Groupe Societe Generale.

Anul 2002 reprezinta un moment cheie in evolutia Arctic, pachetul majoritar de actiuni fiind achizitionat de grupul Arcelik din Turcia, cu o traditie de peste 50 de ani in domeniul electrocasnicelor.

In perioada 2003-2009, cifra de afaceri a Arctic s-a dublat, de la 94 de milioane de euro la 186 mil. euro. De asemenea, capacitatea de productie a crescut de la 400.000 de unitati in 2001 pana la 1,5 mil. unitati in 2009. In fabrica de la Gaesti sunt realizate 58 de produse principale si 430 de derivate.

Anual, 70% din produsele fabricate la Gaesti sunt directionate catre export. Produsele Arctic ajung in 59 de tari din Europa si Asia, principalele piete pentru export fiind Franta, Anglia, Germania, Italia si Turcia. Compania a realizat anul trecut din exporturi 100 mil. euro.

“Romania este importanta pentru noi din doua motive – suntem lideri pe piata domestica si exportam 70% din productia de aici. Vom continua sa investim in Romania atata timp cat exista conditiile necesare. Contextul economic actual in care se afla Romania nu ne sperie, sunt optimist in viitorul acestei tari, insa consider ca este mult prea devreme pentru a ma pronunta in privinta evolutiei pietei pe care activam”, a declarat Levent Cakiroglu (foto), presedintele Koc Holding si CEO Arcelik.

Cifra de afaceri a Arctic in 2009 a fost de 186 milioane de euro, in scadere cu 12,6%, iar volumul total al vanzarilor a depasit 1,4 mil. unitati, un declin de 8% fata de anul precedent. Din numarul total de produse vandute, aproximativ 1,1 mil. au reprezentat aparate frigorifice. Monica Iavorschi, Arctic: Daca 2010 va arata in linie cu 2009, deja avem un scenariu bun

Prezenta pe piata din Romania cu marcile Arctic si Beko, Arctic a finalizat anul trecut cu o cota de piata de 35,3%, in crestere cu 4 puncte procentuale comparativ cu 2008.

Arctic face parte din grupul Arclik, al treilea producator european de aparatura electrocasnica. Producator si distribuitor de produse electrocasnice, Arcelik a fost infiintat in 1955, produsele companiei fiind distribuite in prezent in peste 100 de tari din intreaga lume. Compania detine 11 unitati de productie in 4 tari si are aproximativ 17.000 angajati. Portofoliul Arclik include 10 branduri: Arcelik, Beko, Grundig, Altus, Blomberg, Elektra Bregenz, Arctic, Leisure, Flavel si Arstil.

Arcelik a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri de 3,1 miliarde de euro.

Amintiri….

Doina A., 49 ani

Brandul Arctic a fost de fapt singurul producator de articole electrocasnice existente in anii '80. Se mai gaseau pe piata doar frigidere ZIEL din import. Problema depanarii in caz de defectiuni ii orienta pe oameni catre Arctic, care avea service-uri in toata tara. In afara de asta frigiderele Arctic erau si mai ieftine cu cateva sute de lei (la vremea aceea era o suma). Desi erau mai ieftine, erau la fel de bune ca cele din import , numai ca erau putin mai mici dimensional.

Inainte de anii ’80 se gaseau cu usurinta. Noi am cumparat frigiderul din magazin, insa dupa 1984 nu se mai gaseau deloc, decat daca te inscriai pe o lista de asteptare.

Primul si de fapt singurul articol achizitionat a fost un frigider pentru care am platit 5.000 lei si l-am cumparat in 1983. Frigiderul mai functioneaza si acum.

Alina S., 27 ani


Cand eram copil frigiderul era de departe cea mai ingenioasa si prietenoasa achizitie a familiei. Ma ofeream ori de cate ori se cerea ceva din frigider sa ajut pentru ca era ca un miraj pentru mine ori de cate ori il deschideam si-l inchideam. Avea forma aceea putin rotunjita si manerul rigid, era o provocare sa-l deschid si totodata sa ajung la rafturile de sus, dar sentimentul pe care mi-l oferea merita tot efortul.

Acea cutie metalica ascundea cele mai multe bunatati, ori de cate ori il deschideam parca era ca o poveste.

Cand am schimbat frigiderul cel vechi, mama nu a vrut sa renunte la el, l-a trimis bunicii , acolo si-a gasit aceeasi intrebuintare pentru care fusese proiectat. Dupa mult timp a trebuit inlocuit, dar nimeni nu si-a pus problema ce facem cu el, nu ne putem lipsii de el chiar si daca are o varsta mai mare decat a mea, face parte din familie.

Otilia N., 60 ani

Primul produs cumparat a fost un frigider Arctic, in anul 1977. In 1986 am cumparat un congelator si il folosesc si acum. Frigiderul a costat 4.800 lei si congelatorul 6.200 lei.

Pana in 1996-1998 era produsul cel mai bun, acum au aparut si altele, dar pentru mine firma Arctic este mai buna, in primul rand pentru ca este romaneasca. La inceput produsele se gaseau usor, insa ulterior se faceau liste pentru congelatoare si in 1990 si pentru frigidere (timp de 5-6 luni). Existau liste cu cei care asteptau sa soseasca produsele in magazine, mai ales la Alexandria. Aveau prioritate unii sefi din conducerea de partid sau a retelei de magazine.

Maria C., 49 de ani

Dupa toate produsele rusesti pe care le folosisem pana atunci, primul produs electrocasnic romanesc pe care l-am achizitionat a avut si o valoare sentimentala, pe langa cea utila. L-am folosit peste 15 ani si a fost singurul produs electrocasnic de la Arctic pe care l-am avut.

Pentru mine, brandul Artic are mai mult o componenta nostalgica, fiind o firma ce a rezistat atat de bine intr-o piata cu o asemenea concurenta. Probabil ca mi-as cumpara si acum un alt produs din aceasta gama, dar sigur as incerca tot un frigider, cu componenta frigorifica. Au cateva produse destul de bine realizate si cu un raport foarte bun calitate-pret.

Doina O., 51 ani

Am cumparat un frigider si un congelator in anul 1985 si este folosit si acum. Pe vremea respectiva aceste produse se luau cu relatii.

Maria Teodorescu, 54 ani


Am achizitionat primul produs Arctic, un frigider, acum 20 de ani. Inca il mai folosesc, e in stare de functionare. L-am cumparat direct de la fabrica, intrucat nu eram la indemana tuturor, si am platit in jur de 1200 lei. Pentru mine Arctic reprezinta utilitate, rezistenta in timp.

Vasile Costache, 86 ani

Am achiztitionat un frigider Arctic , prima data, in anul 1973 pentru suma de 5.000 de lei. A durat doua saptamani pana cand am putut sa-l cumpar. Umblam cu banii la piept la camasa in fiecare zi la lucru pe santier. Ma duceam in fiecare zi dupa lucru la magazin. Se faceau liste si in functie de ele cand iti venea randul puteai cumpara frigiderul. Pentru a fi pus in fata pe lista am platit 200 de lei.

Dupa atatia ani, frigiderul inca mai merge. Singura reparatie facuta a fost cand i-am dus motorul la rebobinat, in rest nu am avut probleme cu el. Consuma mult, dar nu se mai fac lucruri asa trainice in ziua de astazi.

Ana Iacob, 52 ani

In 1989, in vara, am stat o saptamana la coada pentru a-mi cumpara primul firgider. Ziua stateam eu si noaptea sora mea, ca sa nu pierdem randul. Cand au ajuns la mine nu mai aveau decat firgidere mici Arctic, dar l-am luat pentru 3.500 de lei, cum era pe atunci. Merge si in ziua de azi firgiderul din ce stiu pentru ca i l-am vandut unei cunostinte acum un an pentru 100 de lei.

Tot de la Arctic am cumparat in 1976 si prima masina de spalat. Nu-mi amintesc cat am dat pe ea, dar functioneaza si acum, dupa ce i-am bobinat o data motorul.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri