Daca industria produselor cosmetice din Romania era evaluata anul trecut la aproximativ 550 mil. euro, piata produselor cosmeticelor naturale reprezinta circa 1% din aceasta industrie, in timp ce in tarile din vest procentul se ridica la peste 5%.
Cea mai mare pondere din piata de cosmetice naturale este detinuta de produsele de ingrijire a fetei (aproximativ 40%), urmate de articolele de ingrijire a corpului (20%), ingrijire a parului (15%), ingrijire pentru bebelusi (12%), ingrijire orala (10%), produsele de ingijire pentru barbati (mai putin de 1%) si produse pentru protectie solara (1%).

“Daca in vest ritmul de crestere al cosmeticelor atinge procente de o cifra, in Romania inca exista potential de crestere al cosmeticelor, ce depaseste 10%. In ultimii doi ani cererea de produse cu adevarat naturale si organice este tot mai mare, acest fapt fiind confirmat de toti partenerii nostri, fie farmacii sau magazine bio”, spune Ana Murariu (foto), marketing manager Weleda Romania.

Piata europeana de cosmetice (incluzand si produse pentru toaleta) este condusa de Germania cu aproximativ 12,5 miliarde de euro (pret de retail) si 19% cota de piata, urmata de Franta cu aprox 10 mld. euro, Marea Britanie cu 9,8 mld. euro si Italia cu 8,9 mld. euro. Romania se situaeaza abia pe locul 16, prezentand insa potential de crestere, potrivit reprezentantilor grupului Weleda. In 2009 industria locala a afisat un ritm de crestere de circa 10%, iar pentru acest an reprezentantul Weleda Romania se asteapta la o incetinire a avansului sau chiar la o stagnare.

Piata de produselor de ingrijire naturale din Europa a atins in 2009 valoarea de 3,26 milioane de euro, cu 9% mai mult decat in 2008. Procentul produselor cu adevarat naturale (certificate) este de 28% in 2009.

Cei mai importanti jucatori din Romania pe piata cosmeticelor naturale sunt Yves Rocher Romania, The Body Shop Romania, Sabon, L’Occitane si Lush.

Compania germana Weleda, unul dintre cei mai importanti producatori de remedii naturale si cosmetice naturale organice la nivel mondial, a intrat pe piata din Romania in luna iunie in urma unei investitii initiale de aproximativ 150.000 de euro, suma alocata doar activitatilor de marketing.

Reprezentantul Weleda in Romania este compania NaturaEcopharm, iar distributia este realizata de catre Farmexpert.

Pentru primul an de functionare Weleda estimeaza vanzari de peste 300.000 euro. In 2011, compania vizeaza un avans al afacerilor de aproximativ 60%, pe fondul lansarii de produse noi (in special gama de ingrijire a fetei) si a catorva tipuri de medicamente.

Weleda a fost infiintata in anul 1921, in Elvetia, de catre Rudolf Steiner, fondatorul medicinei antropofizice, ca o companie producatoare de medicamente, avand propriile culturi de plante medicinale. Pe cele 20 de hectare detinute de catre companie sunt cultivate peste 200 de specii de plante. In 2009, la nivel international, Weleda a atins o cifra de afaceri de 400 milioane franci elvetieni.

Diferente intre natural, organic, ecologic si biodinamic

Natural certificat

Un produs cu adevarat natural contine doar ingrediente naturale, controlate si certificate de catre organisme de certificare (ex. BDIH, Ecocert, Eco-control, etc.), provenite din culturi naturale, netratate chimic. Certificarea se face pentru fiecare produs in parte. Reglementarile BDIH constitue baza pentru cosmeticele cu adevarat naturale.

Organic

Organic si biologic (bio) au aceeasi semnificatie, termenul de organic fiind utilizat cu precadere in USA, iar cel de biologic in Europa. In acest caz avem de-a face cu produse ale caror ingrediente provin in mare proportie din culturi/ ferme biologice (organice) certificate.

In cazul produselor organice, atat plantele cat si produsele in sine sunt certificate organic de catre organisme autorizate de certificare (ex. Natrue, Soil Assotiation, Demeter, etc.). Certificarea presupune inspectarea terenurilor si fabricilor si testari periodice ale solului si apei pentru a determina agricultorii si producatorii sa respecte standardele fixate.

Plantele sunt cultivate fara a se folosi ingrasaminte sau pesticide chimice. Mai departe, plantele sunt pastrate in conditii stricte, fara a intra in contact cu alte materii prime, non-organice, sunt transportate in conditii speciale pana la procesator, iar in procesul de productie nu se foloseste niciun ingredient sintetic. Un produs organic nu contine coloranti, conservanti, stabilizatori de aroma. Contine doar plantele din care a fost facut.

Agricultura organica este un tip de agricultura ce mentine si restabileste fertilitatea solului, fara a folosi ingrasaminte chimice toxice. Daunatorii sunt tinuti la distanta fara a folosi pesticide si insecticide. Dupa recoltare, plantele sunt procesate fara a folosi ingrediente artificiale, conservanti sau radiatii. Agricultura organica, prin standardele ei, protejeaza si ecosistemul.

Ecologic

Daca un produs este biologic, va fi si ecologic, insa reversul nu este neaparat valabil. Ecologic inseamna ca acest produs respecta reglementarile de mediu, in principiu referindu-se la faptul ca nu este poluat solul, fiind eticheta unei agriculturi naturale. Ingredientele unui produs ecologic pot proveni fie din agricultura naturala, fie din agricultura biologica, deci nu sunt neaparat organice. Deasemenea trebuie urmarit la ce anume face referinta termenul de ecologic de pe eticheta unui produs: la ingrediente, la productie, ambalaje, etc.

Un alt aspect foarte important la care face referire termenul de ecologic este protectia animalelor si respingerea ferma a testarii produselor sau ingredientelor pe animale, in orice etapa de productie.

Exista insa si conceptul de agricultura ecologica, care este asociat cu agricultura organica iar in unele tari acesti termeni sunt sinonimi (Romania, Franta). ,”Agricultura ecologica”, termen protejat si atribuit de U.E. Romaniei pentru definirea acestui sistem de agricultura este similar cu termenii ”agricultura organica” sau “agricultura biologica” utilizati in alte state membre.

Produsele ecologice sunt si ele certificate de catre organisme de certificare autorizate.

Biodinamic

Termenul se refera la agricultura biodinamica, dezvoltata de Rudolf Steiner, pe baza filosofiei antroposofice. Agricultura biodimanica foloseste metode naturale prin care sunt potentate atat calitatile solului cat si ale plantelor, prin aplicarea de tratamente biodinamice cu biopreparate vegetale. Astfel se folosesc diferite substante naturale pentru a stimula activitatea radacinilor si incuraja cresterea microorganismelor din sol sau pentru a stabiliza azotul din compost si stimula cresterea plantelor.

In afara de faptul ca se evita utilizarea ingrasamintelor si pesticidelor chimice, la planificarea lucrarilor se tine cont de ritmurile cosmice si de calendarul insamantarilor, in functie de pozitia lunii.

Culturile biodinamice sunt si ele certificate de catre organisme autorizate de certificare. (ex. Demeter).
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri