Evaluata la aproximativ 16 miliarde de euro la finalul lui 2010, piata romaneasca de retail FMCG ramane in continuare cea mai dinamica din zona Europei Centrale si de Est. Cresterea puterii de cumparare, dezvoltarea agresiva a comertului modern si modificarea comportamentului de consum al populatiei sunt cativa dintre factorii care vor asigura in urmatoarea perioada o crestere anuala de circa 5% a industriei bunurilor de larg consum, arata un studiu realizat de firma Contrast Management Consulting.
“Criza economica a redus valoarea pietei de retail FMCG cu aproximativ 5 miliarde de euro, respectiv 29%, fata de maxima atinsa in 2008. S-a ajuns astfel la nivelul inregistrat in urma cu 5-6 ani. Estimam ca in 3-4 ani vom reveni peste nivelul din 2008”, a declarat Adrian Comaneci, senior project manager Contrast Management Consulting.

Daca in perioada 2000-2010, Romania a raportat cea mai mare crestere a pietei de retail din Europa Centrala si de Est, de aproximativ 123%, in urmatorii zece ani industria locala isi va mentine pozitia in top, cu o rata de crestere de 62%, mai mare decat cea a Poloniei (57%), Cehia (48%) sau Ungaria (46%).

Cu toate acestea, suma medie cheltuita de un roman in retail este inca la mai putin de jumatate din media europeana (46%). In plus, in cazul profitabilitatii medii a pietei de retail FMCG Romania inregistreaza un nivel de doar 0,5%.

In ultimii cinci ani expansiunea comertului FMCG modern a fost sustinuta de deschiderea anuala a 117 magazine. Astfel, in 2010 existau 729 de magazine in retailul modern, cu mult sub nivelul inregistrat de tari precum Austria, unde doar retailerul Billa detine o retea de 1.000 de magazine.

O alta tendinta subliniata de consultantii Contrast este cresterea ponderii comertului FMCG modern pana la 50% din total piata si o valoare de aproximativ 8 mld. euro, in conditiile in care in urma cu cinci ani cota de piata depasea cu putin 20%.

Din punct de vedere al volumului vanzarilor, hipermarketurile ocupa prima pozitie in piata (46%), categorie urmata de Cash&Carry – 29% si discounteri – 12%.


Pe piata de retail FMCG din Romania sunt prezente cinci din cele mai importante grupuri de profil din Europa – Carrefour, Metro, Lidl & Schwarz, Rewe si Auchan. La sfarsitul anului 2009, primii 5 jucatori din piata de retail FMCG modern din Romania detineau impreuna o cota de piata de doar 27.4%, in timp ce aceasta cota era de 49.6% in Ungaria, 46.2% in Cehia sau 66.9% in Austria.

Potrivit datelor citate de studiul Contrast, media vanzarilor anuale ale celor mai mari cinci companii de profil a fost de 950 mil. euro in 2009. Astfel, la sfarsitul lui 2009 valoarea media a vanzarilor pe mp era de 5.000 euro/an, in timp ce vanzarile medii pe angajat au fost de 129.000 euro/an, cele mai mari vanzari pe mp fiind realizate de Metro si Cora.

In segmentul Cash&Carry, un magazin Metro vindea in medie cu aproximativ 56% mai mult decat unul din reteaua Selgros, in timp ce personalul era cu 10% mai putin.

Mai e loc pentru 830.000 mp de spatiu modern de vanzare

La sfarsitul anului 2010 in Romania existau aproximativ 100 mp de spatiu de retail modern la mia de locuitori, de 2,5 ori mai putin decat media spatiului de retail modern existent in tari ca Polonia, Ungaria, Cehia, Austria sau Germania.

Piata romaneasca mai poate sustine insa aproximativ 830.000 mp de spatiu modern de vanzare.

Bucurestiul ramane in topul regiunilor cu potential de dezvoltare cu aproximativ 100.000 mp, urmat de judete precum Dolj (35.000 mp), Prahova (32.000 mp), Dambovita (30.000 mp) si Valcea (30.000 mp).

“In Polonia sunt prezenti noua din primii zece retaileri europeni. In aceste conditii vom vedea noi intrari in piata si consideram ca acestea vor acea loc prin achizitia de jucatori existenti si nu prin proiecte Greenfield”, a afirmat Adrian Comaneci.

Acesta a estimat ca in 2011 vor fi deschise 140 de noi magazine.

De asemenea, dezvoltarea viitoare a industriei de retail FMCG va fi determinata si de segmentul marcilor proprii.

La sfarsitului lui 2009, vanzarile de marci private reprezentau mai putin de 10% din totalul vanzarilor realizate de marii retaileri internationali in Romania, in timp ce in alte tari analizate media este mult superioara (20% - 30%).

Cele mai cunoscute marci private din Romania sunt: Aro (Metro), Carrefour si Marca Nr 1 (Carrefour), Clever (Billa) si Tip (Real), releva studiul Contrast.

Totodata, categoriile unde marcile private se bucura de cel mai mare succes sunt produsele din carne, lapte, bauturi nonalcoolice si dulciurile.

Contrast Management-Consulting reprezinta o companie austriaca specializata in strategie, organizare si controlling. In prezent, numara 6 filiale si birouri in Bucuresti, Budapesta, Praga, Moscova, Viena si Zagreb si are peste 100 de consultanti.

Filiala din Bucuresti a fost infiintata in anul 2005, echipa numarand in prezent 35 de angajati.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri