Interviu dublu, Mio: Oras inteligent? Ai nevoie de autoritati, iar ele nu sunt deschise

Nu este doar o problema nationala, rigiditatea institutiilor publice – primarii sau, de la caz la caz, guvernanti. Este o problema europeana, spun Mariusz Manowski, director CEE la MiTAC, companie de miliarde de euro care detine brandul Mio, si Cosmin Dobranis, sales manager pe Romania la aceeasi companie. “Pentru a dezvolta un oras inteligent, companiile private pot merge doar pana la un punct – apoi, au nevoie de sprijinul autoritatilor”, sustin cei doi.

“De exemplu, in Bucuresti, ar fi atat de simplu sa pui contoare la parcari, insa este necesar ca autoritatile sa se implice si sa isi dea OK-ul. Din pacate, ca si la nivel european in multe tari, primariile si, in general, institutiile publice sunt mai reticente si mai greu de convins”, spune, intr-un interviu cu wall-street.ro, Mariusz.

Acesta, in ciuda faptului ca acopera 14 tari, inca nu a fost intr-un oras complet inteligent. “In primul rand, ai nevoie ca transportul public sa fie automatizat, sa stii chiar pe terminalul mobil cand urmeaza sa ajunga masina sau metroul in statie”, continua el.

Romanul Cosmin Dobranis continua, punctand ca, in Bucuresti, exista cateva initiative, precum cea a Telekom Romania de a realiza o parcare inteligenta, insa de cele mai multe ori se lovesc de autoritati. “Ai nevoie de institutii publice si acestea nu sunt deschise – nu inca. Companiile vin pe plan secund”.

In Londra, desi fiecare coltisor este supravegheat de camere publice, cetatenii nu au acces la ele, pentru a putea contribui si ei la cresterea securitatii. “Probabil legea dreptului la viata privata este de asemenea natura incat sa nu permita acest lucru, insa acest acces ar aduce, fara indoiala, mai multe beneficii – iarasi, o caracteristica a unui oras inteligent”, spune Mariusz.

Un prim pas este facut – case inteligente

Un oras inteligent cu case traditionale este mai greu, insa, de conceput. Mio a intrat saptamana aceasta pe o piata care va creste puternic in urmatoarea perioada – cea a caselor inteligente.

“La nivel global, 9 din 10 consumatori au auzit de termenul <<smart home>>, insa doar 16% stiu multe lucruri despre acest termen. Tot pe plan global, 14% dintre consumatori vor adopta smart home in urmatorii doi ani – este o cifra mare si optimista, speram sa se implineasca si pe piata locala, unde sunt 7 milioane de locuinte”, spune Cosmin.

In Romania, principala sursa de venit, circa 60% din total, provine din sisteme de navigatie. Acest lucru nu va mai fi insa valabil in viitorul mediu, avand in vedere ca terminalele mobile inlocuiesc GPS-urile traditionale. “Cu siguranta piata de navigatii va incepe sa intre la apa mai mult decat preconzeaza lumea”, spune managerul national al Mio.

Un business care merge insa foarte bine si este crescator este cel al camerelor video pe automobile – acestea reprezinta diferenta pana la 100%.

Per total, business-ul Mio in Romania se va situa anul acesta la circa 3 milioane de euro, in crestere de la 2,5 milioane de euro in 2015. “Romania este a treia piata din regiune, ca marime, dupa Polonia si Republica Ceha”, spune Mariusz Manowski.

In ceea ce priveste solutiile pentru casa inteligenta, compania are un target ambitios – 25% din piata in primul an, in conditiile in care un operator telecom, Orange, deja ofera o astfel de solutie. “Nu putem da detalii, insa suntem si noi in discutii pentru a intra printr-un operator”, spun, zambind, oficialii companiei.

Mai mult, pe langa canalele de retail prin care comercializeaza senzorii, compania este in discutii si cu lanturi de magazine de do it yourself, precum Dedeman sau Praktiker.

Citeste si:
Iohannis: Voi continua să fac evaluări, chiar dacă asta nu le place...
Iohannis: Președintele nu...

Ce include solutia?

In prezent, compania a scos pe piata 8 produse individuale de monitorizare a casei – 5 produse si 3 kit-uri, cu preturi pornind de la 170 de lei (senzor) si pana la 1.400 de lei cate unul din fiecare produs in parte. In 2017, compania va imbogati substantial gama de produse – senzori de cadere, de lumini, alarme diferite si camere care pot fi rotite din aplicatie, prize inteligente si asa mai departe.

“Tendinta in industrie va fi ca aceste produse si senzori sa devina standardizati – asa cum s-a intamplat, de exemplu, cu BluRay-urile sau casetele video. Utilizatorii vor fi castigatori, nu o singura companie, insa”, puncteaza, optimist, Mariusz Manowski.

Si, exista interes real in Romania pentru segmentul de case inteligente?

Operatorii telecom vor juca, si de aceasta data, un rol esential in popularizarea serviciilor, sunt de acord cei doi manageri.

Pe de alta parte, insa, si retailerii sunt foarte interesati de astfel de servicii. “Inainte de a intra pe piata din Romania, am realizat un sondaj major printre retaileri si sunt foarte interesati, intreaba constant de noutati. Suntem convinsi, retailerii au, la randul lor, feedback de la clienti, deci ne asteptam ca piata din Romania sa se dezvolte rapid”, spun cei doi manageri.

Strategia de acoperire demografica este facuta tot de retaileri si, in viitor, cand/daca Mio va incheia contract cu un operator telecom, si de compania respectiva. “In prezent, 30% din populatie cumpara produsele bazandu-se pe pretul lor – de aceea am incercat sa ne aliniem puterii reale de cumparare din Romania”, spune Mariusz Manowski.

Circa 25% din vanzarile Mio vin din online.

Consideri ca piata produselor pentru smart home se va dezvolta accelerat si in Romania? De ce (nu)?

Sursa foto: Slawomir Fajer

Citeste si:
Predictii 2019: cum va evolua piata imobiliara din Romania
Colliers: Cele mai importante...

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri