In Romania, bancile reprezinta al doilea canal ca importanta in distributia asigurarilor - in special cele atasate produselor bancare, creditelor si conturilor curente - cresterile din acest sector generand constant venituri pentru industrie, insa, cum raportarile sunt exclusiv pe clase de asigurari, devine dificil in a inainta o cifra asupra primelor brute subscrise prin acest canal.

"Din cauza crizei, dar mai ales a prudentei in acordarea creditelor (atat retail, micro, cat si corporate), bancile cauta noi surse de venituri, iar activitatea de bancasurance este, clar, o sursa potentiala importanta de venituri. Astfel, in piata financiara, se intalnesc interesele a doua componente majore ale acesteia: bancile maximizeaza veniturile prin comisioane, iar asiguratorii realizeaza accesul la baza mare de clienti a bancilor", spune Mihai Tecau, presedintele Omniasig.

Termenul bancassurance este definit, in legislatia de profil, ca fiind activitatea de intermediere a produselor de asigurari care sunt complementare la produsele institutiilor de credit si institutiilor financiare nebancare, desfasurata prin reteaua acestor institutii. Aceasta intermediere este de tip "win-win", in contextul in care, prin bancassurance o institutie de credit isi extinde durata portofoliului de clienti bancarizati si isi diversifica sursele de venituri, reusind sa elimine fluctuatiile ce pot avea loc in dinamica veniturilor din activitatea de baza - atragerea de depozite si acordarea de credite.

In Polonia, de exemplu, distributia prin bancassurance a contribuit inainte de criza la dezvoltarea pietei asigurarilor de viata si cresterea subscrierilor. Si In Romania, metodele alternative de vanzare in asigurari vor continua sa castige cota de piata in perioada urmatoare, iar canalul brokerilor corporate si cel de bancassurance (vanzarea de asigurari prin intermediul bancilor, care numare mii de sucursale unde vin milioane de clienti) vor ramane vitale pentru companiile locale de asigurari.

"Din pacate, in ceea ce priveste piata de bancassurance din Romania nu exista statistici oficiale", afirma Lacramioara Glont, sef serviciu Leasing si Banci, la Generali, dar "exista insa potential de dezvoltare pe acest canal de distributie care, cu siguranta, va fi exploatat in urmatoarea perioada".

Bancile, un canal de baza in vanzarea de asigurari

Primul produs din Romania de bancassurance a fost lansat in 2001 de BRD si Aviva Asigurari de Viata (preluata intre timp de catre Metropolitan Life, fosta Alico Asigurari). De atunci si pana in prezent, bancile s-au transformat in criza intr-unul din canalele principale prin care sunt vandute asigurarile de viata, canalul de bancassurance contribuind cu peste 25% la afacerile asiguratorilor.

Din graficul alaturat, care trateaza atat evolutia cresterii pietei de asigurari de viata, cat si ritmul creditarii de dinainte si dupa criza, reiese un trend similar in ceea ce priveste evolutia. In mod evident o mare parte a business-ului asiguratorilor provine din vanzarile realizate pe segmentul de bancassurance, ceea ce arata ca piata de asigurari de viata a fost si este dependenta in continuare de creditarea din sectorul bancar, in special inainte de criza.

Conform estimarilor ING Asigurari de Viata, in 2012, piata de bancassurance a ajuns la un volum de prime brute subscrise de aproximativ 500 de milioane lei, ceea ce reprezinta aproximativ 28% din totalul primelor brute subscrise in industria de asigurari de viata. Drept consecinta, "vanzarile de produse de asigurare prin bancassurance sunt in stransa legatura cu evolutia pietei bancare, principalele doua produse asociate acestui segment fiind asigurarea de viata si de locuinta", spune Calin Matei, director general adjunct, la Groupama.

Conform celor mai recente statistici furnizate de ASF, primele brute subscrise, in perioada ianuarie-septembrie 2013, au fost de 6,174 miliarde lei, in crestere cu 0,1% fata de primele 9 luni ale anului 2012 (6,168 miliarde lei). Stagnarea a fost cauzata de scaderea cu 4,49% a subscrierilor pentru asigurari de viata (pana la 1,234 miliarde lei), in timp ce primele brute subscrise pentru asigurari generale s-au majorat cu 1,31% (pana la 4,939 miliarde lei).

"In 2012, numarul politelor de asigurare a locuintei incheiate a crescut. Evolutia s-a bazat in principal pe cresterea creditarii ipotecare, sustinuta de programul Prima Casa. Trendul crescator pe segmentul produselor de asigurare a locuintei s-a mentinut si in primele trei trimestre din 2013. Totodata, bancile si-au reorientat strategia spre companii. In consecinta, produsele de asigurare destinate acestei categorii de clienti, in special IMM-uri, au inceput sa reprezinte o linie de business importanta, cu cresteri de doua cifre", a mai spus managerul Groupama.

Asigurarile atasate produselor bancare, cele mai intermediate

Astfel, in contextul scaderii creditarii, care a continuat si in 2012, afirma, de asemenea, Theodor Alexandrescu, presedinte Metropolitan Life, au luat avant vanzarile de asigurari de viata individuale, respectiv acele produse ce ofera beneficii combinate de protectie si economisire adaptate canalului de bancassurance. In 2012, "piata asigurarilor de viata a stagnat, incertitudinea economica fiind unul dintre cei mai importanti factori. In privinta bancassurance, se observa insa o revenire a vanzarilor de asigurari de viata legate de credite, in special in trimestrul trei din 2013".

Citeste si:

    Asigurarile atasate produselor bancare au ramas si in primele noua luni din 2013 pe primul loc in vanzarile realizate prin intermediul canalului de bancassurance, iar din categoria produselor individuale cele mai solicitate au fost asigurarile de viata de tip traditional.

    Dar, in afara de asigurari de viata, bancile din Romania vand si asigurari de sanatate, de incendiu si alte calamitati: daune la proprietati (cladiri si continut, utilaje), pentru mijloace de transport terestru: Casco, asigurari de raspundere civila, asigurari de bunuri in tranzit: Cargo, de pierderi financiare: Business Interuption sau mijloace de transport naval si aerian: P&I si H&M. "In 2013, bancile si-au indreptat atentia din ce in ce mai mult si catre clientii corporate, astfel ca au inceput sa fie vandute, prin acest canal de distributie, si produse de asigurare complexe (ex.: asigurari pentru parcuri fotovoltaice, turbine eoliene).", adauga managerul Generali.

    Citeste si:

      La Omniasig VIG, unde "acest canal de vanzare reprezinta aproximativ 7% din primele brute subscrise", potrivit lui Mihai Tecau, cele mai vandute produse de asigurari non-life prin intermediul canalului bancassurance sunt cele destinate locuintelor, IMM-urilor, politele property pentru clientii de tip corporate, asigurari atasate cardurilor (accidente, travel, raspunderi si talharie) si asigurarile de raspunderi pentru profesii liberale.

      "Pentru anul 2013, estimam ca volumul de prime brute subscrise intermediat de canalul de bancassurance sa ramana la un nivel relativ similar celui inregistrat in 2012, avand in vedere ca piata creditelor ramane inca inghetata. Pe termen mai lung, insa, cred ca ponderea acestui canal in vanzari va creste treptat, iar unul dintre motive poate fi considerat interesul tot mai mare din partea bancilor.", apreciaza Marius Popescu, director general ING Asigurari de Viata.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Marius Alexandru Stanciu
      Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


      Setari Cookie-uri