Concentrarea accentuată pe un produs complex, în locul creării și dezvoltării rapide a unui MVP (Minimum Viable Product), dar și a rămâne blocați doar pe anumite nișe de business sunt două dintre greșelile pe care start-upurile din zona fintech ar trebui să le evite cât mai mult posibil, potrivit specialiștilor în domeniu reuniți în cadrul evenimentului NEXT FinTech -The Bridge to Inclusive Finance.

Evenimentul a constituit finalul programului de accelerare pentru startup-uri fintech din România, fiind organizat de Techcelerator și Facilitatea de Dezvoltare a Fondului European pentru Europa de Sud-Est (EFSE DF) și a reunit nume importante din industria fintech, financiară și de investiții.

În condițiile în care startup-urile din Europa de Est nu sunt pregătite îndeajuns pentru a se dezvolta pe cont propriu și rapid, potrivit lui Cristian Dascălu, partener în cadrul GapMinder VC și co-fondator al Techcelerator, acestea trebuie să rămână deschise la orice zonă de business.

"Uneori, se concentrează prea mult pe dezvoltarea unui produs complex în loc să creeze rapid un MVP. Acesta este un lucru pe care încercăm să-i învățăm pe fondatori: să-și valideze comercial conceptul aplicației și apoi să intensifice dezvoltarea.”, a declarat Cristian Dascălu. Acesta a mai explicat că o astfel de gândire ajută start-upurile să se dezvolte mai rapid și să fie gata mai repede de investiții accentuând totodată că ”viziunea este obligatorie. Este important să visezi și să gândești pe termen lung, dar este esențial să ai în echipă abilitățile de business pentru a executa MVP-ul cu care să testezi problema identificată alături de soluția propusă pieței targetate.”, a explicat specialistul.

La rândul său, Teodor Blidăruș, CEO-ul FintechOS a explicat că, deși în general este un sfat bun să te poziționezi pe o anumită nișă, pe care să căuți să te dezvolți repede cât mai mult, ca start-up și mai ales în fintech trebuie să rămâi deschis către oportunități.

„Există atât de multe oportunități în domeniul serviciilor financiare, în special în segmentul de fintech, încât s-ar putea să începeți într-o zonă, să operați acolo, să întâlniți o mulțime de oameni, iar, în cele din urmă, s-ar putea să pivotați într-o altă zonă. Așadar, fiți deschiși la ceea ce vă spune piața.”, a explicat Teodor Blidăruș.

Blidăruș a mai accentuat faptul că este bine ca fintech-urile să lucreze cu investitorii și VC-urile locale. ”Acestea vă pot ajuta cu adevărat: înțeleg piața, vă pot ajuta cu conexiuni, vă pot pregăti. Nu vă duceți doar după nume mari din Marea Britanie și SUA: este vorba de a crea valoare pentru clienți, nu doar despre a strânge bani.”, a spus CEO-ul și co-fondatorul FintechOS, unul dintre cele mai importante startup-uri fintech din Europa.

La modul general, specialiștii au sfătuit start-upurile din domeniu să se înconjoare de cât mai mulți lideri și să fie răbdători, cu accentul pe răbdare mai ales atunci când vine vorba de lucrul cu băncile.

“Startup-urile fintech nu reprezintă o amenințare, acestea pot fi partenerii perfecți pentru industria financiară și ar trebui să continue să inoveze alături de bănci", a declarat Aylin Lim, directorul financiar al Technolera, un fond de investiții din Turcia.

La rândul său, Cosmin Cosma, președintele RoFin.Tech - Asociația Română de Fintech, i-a sfătuit pe antreprenori să fie nu numai foarte răbdători, dar și modești atunci când lucrează cu băncile.

"Cred că este foarte dificil să dezvolți un fintech dacă nu ai experiența lucrului cu băncile. Dacă nu știi cum să colaborezi cu ele, sistemul te poate respinge deși poate ai cel mai bun produs de pe piață. Unii antreprenori nu au foarte multă răbdare vis-a-vis de modul în care băncile lucrează: în domeniul bancar, săptămânile pot fi secunde sau secundele pot fi săptămâni. Timpul este foarte diferit. Dacă doriți să lansați un site web, puteți face acest lucru în două zile, dacă vreți însă să dezvoltați ceva cu o bancă, trebuie să vă gândiți că poate dura de la șase până la douăsprezece luni. Acest tip de experiență, acest tip de răbdare, de modestie în lucrul cu băncile cred că este un factor esențial pentru succesul pe care l-ar putea avea startup-urile fintech", a concluzionat Cosmin Cosma.

La sesiunea de pitching au fost selectate de către juriul internațional patru startup-uri câștigătoare: 22Trust Venture - titlul de Best Product, Leaseman - Best Startup, Investory - Best Pitch și ZOOM Report - Popularity Award.

22Trust Venture este un produs B2B dedicat băncilor de retail care le permite să propună prețuri dinamice, utilizând tehnologia AI în activitățile de creditare, Investory - folosește învățarea bazată pe jocuri pentru a ajuta copiii să înțeleagă finanțele; Leaseman - este o platformă pentru închirierea și managementul spațiilor comerciale disponibile; ZoomReport oferă utilizatorilor date publice integrate, localizate geografic și îi ajută să analizeze medii locale socio-demografice& economice pentru decizii de afaceri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri